PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkCzy klienci stracą przez obniżki interchange?

Czy klienci stracą przez obniżki interchange?

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 06.11.2012 (10:21)

Nadchodzą duże zmiany w opłatach, które banki pobierają od punktów akceptujących płatności kartowe. Od stycznia MasterCard i Visa obniżają opłatę interchange. Dobiegają też końca prace nad nową ustawą w Senacie. Banki przekonują, że na obniżkach nie ucierpią klienci. Ale tylko pod warunkiem, że regulacja będzie rozsądna.

Interchange to opłata, którą punkt akceptujący płatności kartami płaci na rzecz banku, wydawcy karty. W Polsce opłata ta utrzymuje się na wysokim poziomie, co według handlowców blokuje dalszy rozwój rynku kartowego. Mali przedsiębiorcy nie chcą ponosić wysokich opłat związanych z akceptacją kart i nie instalują terminali w swoich sklepach. Często opłaty kartowe zżerają im bowiem całą marżę za sprzedany towar. Z kolei banki i organizacje kartowe przekonują, że zbyt niski poziom opłaty interchange zniechęci banki do promowania bezgotówkowych instrumentów płatniczych i zahamuje dalszy dynamiczny rozwój rynku.

Uczestnicy rynku próbowali wspólnie wypracować porozumienie pod auspicjami NBP, ale nie doszło ono do skutku. Od prac nad projektem odłączyła się organizacja MasterCard, która miała wątpliwości co do prawnych aspektów porozumienia. Ostatecznie projekt trafił w ręce polityków, którzy skierowali kwestię interchange na drogę regulacyjną. Kiedy porozumienie nie doszło do skutku, najpierw MasterCard, potem Visa, zdecydowały się na własną rękę obniżyć opłaty interchange. Zmiany wejdą od pierwszego stycznia 2013 r., ale i tak nie uchroni to banków i organizacji kartowych przed nowymi regulacjami.

Radykalna obniżka będzie zła

W poniedziałek w studio Bankier.tv odbyła się gorąca dyskusja dotycząca kwestii związanych z poziomem opłat interchange. Udział wzięli przedstawiciele obu organizacji kartowych, banków, Narodowego Banku Polskiego (NBP), Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego (FROB) oraz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD). Uczestnicy debaty starali się przewidzieć, jakie mogą być konsekwencje politycznej regulacji stawek, w szczególności – jak odbije się to na kondycji i konkurencyjności oferty banków dla klientów detalicznych? Czy spodziewamy się wzrostu kosztów obrotu bezgotówkowego dla klienta i co dalej z rozwojem sieci akceptacji kart?

Przedstawiciele organizacji kartowych i banków zgadzali się co do tego, że stopniowe obniżanie opłat interchange jest lepsze niż jednorazowa radykalna obniżka. Jednak różnili się w szczegółach. Małgorzata OShaughnessy, Wiceprezes Visa Europe, przekonywała, że projekt opracowany pod auspicjami NBP był rozwiązaniem długofalowym i kompleksowym, który uwzględniał oczekiwania wszystkich uczestników czterostronnego systemu. Tylko z winy MasterCarda nie udało się dojść do porozumienia. Zarzuciła też organizacji MasterCard, że mimo deklaracji obniżek podniosła niektóre opłaty interchange, a dodatkowo promuje w bankach te karty, które są droższe dla handlowców.

Z kolei Michał Skowronek, dyrektor MasterCard utrzymywał, że trudno jest z góry zaplanować harmonogram na kilka lat do przodu, nie znając realiów rynkowych. Argumentował, że przecież w efekcie i tak zapowiedziano już obniżki, które lada dzień wejdą w życie. Według niego zasadne jest teraz sprawdzenie w praktyce, jak owe obniżki wpłyną na rynek. A na to potrzeba czasu. Oceny można dokonać na przykład po roku i dopiero wówczas planować dalsze ruchy. Podkreślił, że rozwiązanie regulacyjne niekoniecznie jest dobre. Powołał się na przykłady innych krajów, gdzie taka decyzja spowodowała przerzucenie kosztów na klientów i spowolnienie rozwoju sieci akceptujących płatności kartowe.

Klienci nie ucierpią, pod warunkiem…

Obecni na spotkaniu przedstawiciele BRE Banku i PKO Banku Polskiego byli zgodni, że na obniżkach opłat interchange nie powinni ucierpieć klienci. Joanna Erdman, Menedżer ds. rozwoju kart płatniczych BRE Banku przekonywała, że żaden z banków na tak konkurencyjnym rynku nie podejmie decyzji krzywdzących dla klienta. Pod warunkiem jednak, że regulacja będzie rozsądna. Bo jeśli zostaną wdrożone tak kontrowersyjne pomysły, jak opłata surcharge (klient płaci prowizję za możliwość zapłaty kartą) lub możliwość akceptowania przez sklepy tylko wybranych kart, na rynku może zapanować chaos.

Wtórował jej Szymon Wałach, Dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO BP. Podkreślił, że nie ma co demonizować obniżek, bo interchange jest tylko jednym z wielu źródłem przychodów banków. Banki nie będą podejmować radykalnych ruchów. Zwrócił też uwagę na fakt, że innowacyjność nie zaniknie, bo rynek jest bardzo konkurencyjny. Podkreślił jednak, że obecnie bankom trudno jest budować biznesplany na przyszłość, bo nie wiadomo jakie decyzje ostatecznie podejmą politycy.

Adam Tochmański, Dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP, przekonywał, że klienci nie odwrócą się od kart, nawet jeśli korzystanie z nich będzie nieco droższe. Zwrócił uwagę na dwie istotne kwestie wiążące się z płatnościami bezgotówkowymi: bezpieczeństwo i wygodę. Korzystanie z kart porównał do korzystania z samochodu. Nawet jeśli korzystanie z komunikacji samochodowej czy miejskiej jest droższe niż chodzenie na piechotę, to nikt nie zrezygnuje z samochodu. Zwrócił jednak uwagę na konieczność budowania infrastruktury i promowania płatności bezgotówkowych. Dziś tylko 20-30 proc. sklepów w Polsce akceptuje płatności kartowe. Ponownie użył analogii motoryzacyjnej: to tak, jakby tylko do 20-30 proc. miejscowości dało się dojechać samochodem.

Robert Łaniewski, Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego bardziej radykalnie wyraził swoje poglądy. Stwierdził, że w Polsce mamy wręcz niedorozwój sieci akceptujących płatności bezgotówkowe. Winą za taki stan rzeczy obarczył wysoki poziom opłat interchange. Według niego banki bronią wysokich stawek, bo dzięki nim tylko w 2012 roku wpłynie do ich kasy 2 mld zł. Gdyby opłaty spadły, banki by na tym nie straciły, bo rozrosła by się sieć akceptacji i zwiększył wolumen obrotów kartowych. Nie można wykluczyć, że w dłuższej perspektywie banki zarobiłyby na tym jeszcze więcej. Stwierdził ponadto, że opłata surcharge i tak już istnieje na naszym rynku, bo wiele punktów daje rabaty klientom, którzy płacą gotówką. Wtórował mu Karol Stec, Dyrektor ds. Koordynacji Projektów, POHiD.


To tylko wybrane wątki z gorącej dyskusji. Retransmisja z debaty dostępna jest poniżej. Zapraszam do oglądania!

Napisz do mnie: [email protected]

// Tweetnij //

2012-11-06
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl i PB.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem. Masz temat lub chcesz nawiązać…

Inne wpisy tego autora:
World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App,…

Visa rozwija standardy dla zakupów realizowanych przez AI

Visa rozwija standardy dla zakupów realizowanych przez AI

Visa informuje, że wraz z partnerami zrealizowała…

VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%

VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%

VeloBank informuje o czasowej ofercie depozytowej powiązanej…

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców