PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeGoogle: Informacji o usługach bankowych szukamy częściej z poziomu smartfonów niż komputerów

Google: Informacji o usługach bankowych szukamy częściej z poziomu smartfonów niż komputerów

Informacje 11.10.2019 (13:53) informacja prasowa

W sierpniu 2019 odbyła się cicha (r)ewolucja w polskim internecie – liczba zapytań dotycząca usług bankowych w wyszukiwarce Google ze smartfonów po raz pierwszy przekroczyła zapytania dokonywane z komputerów. Polscy klienci banków są mobilni. Najczęściej wyszukiwane w polskim Google hasło związane z sektorem finansowym, czyli „pożyczki” – kluczowe dla wyników sprzedażowych banków ‒ zbliża się już do ¾ zapytań z urządzeń mobilnych[1]. Ogłoszony dziś raport KPMG potwierdza fakt, że zdecydowana większość Polaków korzysta z bankowości mobilnej poza domem i deklaruje, że nie ma kłopotów w korzystaniu z bankowości elektronicznej. 

fot. yay foto

Okazuje się,  że mimo tego, iż banki z Polski są postrzegane jako liderzy zaawansowanych rozwiązań cyfrowych służących do obsługi klienta, to sama cyfrowość nie wystarcza do usatysfakcjonowania  klientów. Z najnowszego raportu KPMG „Czy klient jest najważniejszy? Na bank!” wynika, że chociaż Polacy przyzwyczaili się do korzystania z bankowości elektronicznej, to polscy klienci dość nisko oceniają doświadczenia oferowane przez banki (co sytuuje sektor bankowy na 7. miejscu pod względem jakości doświadczeń konsumenckich po m.in gastronomii, podróżach czy logistyce)[2].

KPMG w swoim badaniu oparło się na metodologii Sześciu Filarów Customer Experience CX, która pozwala lepiej zrozumieć, jakie aspekty są szczególnie ważne dla konsumentów w całym cyklu relacji z marką. Wyniki analizy dla 19 polskich banków objętych badaniem pokazują, że sektor bankowy został oceniony poniżej średniej z 2018 roku.

Na poprawę oceny doświadczeń klienckich można jednak mieć znaczący wpływ. Piotr Kowalski z Google sugeruje, że banki, projektując swoje usługi i kampanie, powinny wziąć pod uwagę jeden ważny fakt: mobilne wersje stron internetowych służą do pozyskiwania nowych klientów, natomiast bieżąca obsługa odbywa się głównie w aplikacjach. Te dwa punkty styku, pełniące różne funkcje, powinny być do nich dostosowane. Projektując strony mobilne warto myśleć, że nie tworzymy wersji „mini” desktopu, ale nowy ekosystem, w którym chcemy przekazać najważniejsze informacje na małym ekranie oraz umożliwić intuicyjne dotarcie do pozostałych ‒ mówi Piotr Kowalski, Senior Analytical Consultant w Google.

Zadowolenie klienta bierze się z niewidocznego, spójnego doświadczenia we wszystkich kanałach a przeskok między nimi powinien być niezauważalny ‒ zwłaszcza w przypadku rozwiązań wymagających kilku kanałów, takich jak otwarcie nowego konta, doradztwo finansowe czy reklamacja, gdzie część procesu zaczyna się w internecie, ale kończy się często osobistym spotkaniem z doradcą w oddziale. Jak wskazują respondenci badania KPMG, wygoda i szybkość to decydujące czynniki wpływające na wybór sposobu kontaktu z bankiem – większość z nich wybiera aplikację mobilną z powodu wygody lub z uwagi na szybkość załatwienia sprawy[3].

Bank spersonalizowany 

Rozsądne wykorzystanie stale rosnącej ilości danych, które posiadają banki, może pomóc w przygotowaniu m.in. ofert skrojonych na miarę w czasie rzeczywistym. W przyszłości to właśnie może stać się punktem przewagi, gdyż prawie co czwarty respondent badania KPMG przyznaje, że banki wracały z tą samą niepotrzebną dla niego ofertą. Wykorzystywana w raporcie metodologia Sześciu Filarów CX wskazuje, że personalizacja jest elementem pozwalającym na zbudowanie silnej, pozytywnej relacji klienta z bankiem, a jej wpływ na skłonność polskiego konsumenta do polecenia danej marki rośnie o 20%[4]. Trendem przyszłości jest mądre połączenie zaawansowanego uczenia maszynowego z rekomendacjami doradców. Dział obsługi  wyposażony w algorytmy robo-advice zsynchronizowane z indywidualnymi kanałami klientów może zaoferować najlepsze dla nich rozwiązania w danej chwili. Dobrym przykładem personalizacji usług bankowych może być grupa finansowa Discovery z RPA (https://www.discovery.co.za), która otworzyła bank mający w swojej ofercie produkty bazujące m.in. na behawioryzmie i badaniach opartych o tzw. incentive design. Wśród proponowanych przez nich rozwiązań są np. dynamiczne stopy procentowe zarówno dla lokat, jak i kredytów powiązane z odpowiedzialnym gospodarowaniem finansami przez klienta.

Konkurencja to nie tylko inne banki 

Klienci oczekują prostych, szybkich oraz intuicyjnych interakcji, występujących niezauważalnie w połączonych fizycznych i cyfrowych punktach. Świadome tego banki inwestują w CX, czerpiąc inspiracje z rozwiązań oferowanych użytkownikom przez marki globalne, często z innych sektorów. Ton narzucają firmy cyfrowo natywne w innych branżach takich jak turystyka, e-commerce czy rozrywka. Doświadczenia klientów przeniesione z tych dziedzin windują oczekiwania względem banków, a część usług jest realizowana przez zwinne startupy fintechowe (takie jak np. Revolut wkraczający w rynek walutowy, Azimo w przelewy internetowe, a Grupa IPF ‒ w pożyczki).

Szybkość ma znaczenie

Warto zauważyć, że 53% użytkowników strony mobilnej zrezygnuje z wizyty, jeśli będzie się ona ładować ponad 3 sekundy, a 68% klientów porzuci witrynę, jeśli proces zakupu będzie wymagał zbyt wielu kroków[5]. Projektując usługi, ważna jest struktura: duże grafiki, obszerne
i powolne skrypty czy też błędy w konstrukcji witryny mogą spowodować opóźnienia w ładowaniu i pokazywaniu treści. Prędkość ładowania się strony można przetestować korzystając z bezpłatnych narzędzi, takich jak Test My Site. Piotr Kowalski zauważa, że jednym z filarów badania KPMG jest “Czas i wysiłek”, rozumiany jako optymalizacja, mająca na celu wygodę klienta i usuwanie przeszkód na drodze do zakupu. Ponieważ kanały cyfrowe ‒ a zwłaszcza smartfony ‒ są obecnie jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania klientów, skupmy się teraz na zadbaniu o jak najlepsze doświadczenie użytkowników (User Experience, UX) smartfonów. Mały ekran to nowe wyzwania: Jak prezentować informacje o produkcie? Jak ułatwić wypełnianie formularzy? Jak komunikować błędy? Google przeanalizowało setki witryn z branży finansowej i na tej podstawie opracowano specjalny, bezpłatny poradnik UX dla firm zajmujących się usługami finansowymi.

Myślenie w kategoriach mobile first powinno przyświecać w każdym sektorze, zwłaszcza jeśli myślimy w zdobywaniu klientów. Kluczowe jest założenie, że większość osób, która trafi na naszą stronę, będzie już zdecydowanie pochodzić ze świata mobilnego, który rządzi się swoimi prawami.

[1] Google, dane wewnętrzne

[2] Raport KPMG w Polsce „[Cyfrowy] klient nasz pan. Jak marki na polskim rynku zarządzają doświadczeniami klientów”, Styczeń 2019

[3] Raport KPMG “Czy klient jest najważniejszy?Na bank!”, Październik 2019

[4] Raport KPMG “Czy klient jest najważniejszy?Na bank!”, Październik 2019

[5] SOASTA, The State of Online Retail Performance, U.S. April 2017

Źródło: Google

2019-10-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?
19.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?

Po III kwartale średnia składka w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym wyniosła 553 zł, a średnia szkoda nieco ponad 12 …

a 0 VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
19.12.2025 (05:29) – informacja prasowa

VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski

Święta Bożego Narodzenia wywierają wyraźny, sezonowy wpływ na PKB, podbijając aktywność gospodarczą w IV kwartale. …

a 0 45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (05:23)

45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”

Raport NetB@nk ZBP za III kwartał pokazuje rosnącą liczbę kont z dostępem do bankowości elektronicznej, ale też …

a 0 Twisto rozszerza działalność o Bułgarię
19.12.2025 (05:16) – informacja prasowa

Twisto rozszerza działalność o Bułgarię

Twisto kontynuuje międzynarodową ekspansję i po roku od wejścia na rynek rumuński rozszerza działalność o Bułgarię, …

a 0 Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów
19.12.2025 (05:13) – informacja prasowa

Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów

Bank Credit Agricole we współpracy z ITCARD rozszerza sieć wpłatomatów w całej Polsce. Klienci banku mogą korzystać …

a 0 Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025
19.12.2025 (05:12) – informacja prasowa

Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025

Ponad 9 tysięcy seniorów, dorosłych i młodzieży oraz ponad 1,5 miliona odsłon bezpłatnych webinarów online – to …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców