PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościKryzys minął, spadła dyscyplina domowych budżetów

Kryzys minął, spadła dyscyplina domowych budżetów

Aktualności 10.11.2010 (07:24)

W świadomości kobiet odpowiedzialnych za planowanie domowych budżetów kryzys już minął – wynika z badań MillwardBrown SMG/KRC wykonanych dla Akademii Rodzinnych Finansów, która uczy kobiety w całej Polsce, jak najefektywniej zarządzać domowymi finansami. 

Program edukacyjny jest prowadzony przez Provident Polska. Podczas kryzysu Polki radykalnie zmieniły swoje podejście do kupowania i zaczęły gromadzić oszczędności. Doniesienia o poprawie sytuacji gospodarczej szybko spowodowały jednak rezygnację z działań, które mogłyby zapobiec pogorszeniu sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Kryzys minął, więc spadła dyscyplina domowych budżetów …

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Akademii Rodzinnych Finansów w 2010 roku wynika,
że jeszcze rok temu, w obliczu kryzysu gospodarczego, Polki podjęły działania mające zapobiec zagrożeniom dla stabilności zarządzanych przez nie finansów. To jednak już przeszłość. Obecnie znacznie rzadziej niż rok temu kobiety rezygnują z większych wydatków i zakupów. W 2009 r. odsetek pań, które w ten sposób dbały o stabilność finansową swoich rodzin wynosił aż 68%, podczas gdy w 2010 jest ich już dwukrotnie mniej (32%). Wyraźnie zmniejszyła się również grupa Polek, które wciąż – dla poprawy stanu swojego portfela – ograniczają bieżące wydatki (54% w 2010 r., wobec 66%
rok wcześniej).

…a jednak oszczędności w górę

Wprowadzenie domowych działań antykryzysowych spowodowało bardzo wyraźne zmniejszenie odsetka gospodarstw, które nie dysponują żadnymi oszczędnościami. W 2009 roku było ich aż 66%, tymczasem obecnie brak oszczędności deklaruje mniej niż połowa gospodarstw (42%). Konieczność oszczędzania, czyli zaciskania pasa na czas kryzysu, stała się oczywistością dla ponad połowy gospodarstw domowych. W 2010 roku 51% ankietowanych odpowiedziało, że posiada oszczędności na przysłowiową „czarną godzinę” lub starała się je gromadzić. Panie otwarcie przyznają jednocześnie, że choć się starały, to udawało się to ze zmiennym szczęściem, a czasami wcale.

Brak pewności co do stabilności rodzinnego portfela sprawił, że preferowany sposób finansowania większych lub niespodziewanych wydatków to oszczędności. Ponad połowa (58%) respondentek odpowiedzialnych za płynność domowego budżetu zdecydowanie woli zaoszczędzić pieniądze,
aby pokrywać tego typu wydatki z rezerw.

Jest trochę lepiej, czyli najgorsze minęło

W opinii badanych, kryzys raczej już minął, co potwierdzają również odpowiedzi na pytanie
o aktualną sytuację w porównaniu z ubiegłym rokiem. Równo połowa (50%) ankietowanych ocenia swoją sytuację tak samo jak rok wcześniej (w 2009 roku twierdziło tak 47% pań). Jednocześnie zmniejszył się (z 46% do 42%) odsetek respondentek, stwierdzających, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ostatnim roku. Wyniki badań pokazują, że kobiety zarządzające rodzinnymi finansami czują się pewniej, ponieważ mają mniej powodów do obaw o przyszłość domowych budżetów.

Dziedziczna niewiedza finansowa dzieci?

Wyniki badania MillwardBrown SMG/KRC wskazują również na bardzo poważny problem braku edukacji finansowej dzieci w polskich domach. Blisko 2/3 ankietowanych Polek (57%) nie rozmawia
z dziećmi na temat pieniędzy w stopniu umożliwiającym zdobycie przez nie realnej wiedzy na temat finansów. Aż co trzecie Polskie dziecko (35%) nie ma żadnej szansy na wyniesienie z domu jakiejkolwiek wiedzy o domowych finansach, ponieważ ten temat w rodzinnych rozmowach
nie pojawia się wcale.

Rodzice nie wprowadzają dzieci w świat domowej ekonomii na ogół dlatego, że sami nie posiadają wystarczającej wiedzy, nie widzą takiej potrzeby, lub mają wątpliwości, jak się do tego zabrać. Warsztaty Akademii Finansów pozwalają im nadrobić zaległości edukacyjne i dają szansę
na rozsądniejsze gospodarowania domowym budżetem.

Ponad 1100 osób na warsztatach Akademii Rodzinnych Finansów tylko w 2010 r.

W odpowiedzi na problem niskiej świadomości finansowej Polaków, Akademia Rodzinnych Finansów już od 4 lat prowadzi działania edukacyjne, których celem jest zmiana nawyków gospodarowania domowymi finansami. Podczas bezpłatnych warsztatów w całej Polsce eksperci Akademii pokazują, jak najefektywniej zaplanować domowy budżet, jak oszczędzać, nie rezygnując z dotychczasowego poziomu życia, jak radzić sobie z trudną sytuacją finansową oraz w jaki sposób rozmawiać z dziećmi
o finansach.

Tylko w 2010 roku już ponad 1.100 osób wzięło udział w 19 warsztatach edukacyjnych w całej Polsce. W kończącej się IV edycji Akademii Rodzinnych Finansów uczestniczyło pięciokrotnie więcej kobiet niż rok wcześniej.

Akademia Rodzinnych Finansów, program edukacji finansowej Providenta, odwiedziła w tym roku między innymi: Gdańsk, Częstochowę, Olsztyn, Rzeszów i Zieloną Górę. Po raz pierwszy w warsztatach organizowanych pod hasłem „Z kobietami o finansach, czyli jak skutecznie zarządzać domowym budżetem”, mogły wziąć udział mieszkanki mniejszych miast, takich jak Sochaczew, Piła, czy Legnica.

– Badania prowadzone w ramach programu Akademii Rodzinnych Finansów corocznie potwierdzają, że gospodarowanie domowym budżetem jest w Polsce domeną pań. Właśnie z tego powodu nasze bezpłatne szkolenia adresujemy w pierwszej kolejności do kobiet, ponieważ 90% z nich decyduje samodzielnie lub współdecyduje z partnerem o rodzinnych wydatkach – wyjaśnia Piotr Janiszewski, koordynator programu prowadzonego od 2007 roku.

– Organizujemy warsztaty i prowadzimy badania od 4 lat, dlatego wyraźnie widzimy, że kryzys gospodarczy wpłynął na zachowania Polek, zarówno te dotyczące zakupów, jak i podejście
do oszczędności
– dodaje Janiszewski.

Czego uczyły się uczestniczki warsztatów? Przede wszystkim lepszego planowania wydatków
oraz sposobu na oszczędzanie, nawet przy niskich dochodach. Dowiadywały się, jakie znaczenie mają oszczędności dla stabilności rodzinnych finansów, poznawały praktyczne metody tworzenia budżetu domowego, rezerwy finansowej oraz podstawy zarządzania zgromadzonymi oszczędnościami. Oddzielnym tematem poruszanym podczas darmowych szkoleń była edukacja finansowa dzieci, które – jak potwierdzają badania – w Polsce zazwyczaj nie otrzymują od rodziców żadnego przygotowania do zarządzania pieniędzmi.

MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził badanie omnibusowe dla Akademii Rodzinnych Finansów sierpniu 2010 roku, na grupie 340 kobiet w wieku powyżej 18 lat, żyjących w gospodarstwach domowych z miesięcznym dochodem netto poniżej 3 500 zł.

Źródło: Akademia Rodzinnych Finansów

kryzys oszczędzanie zakupy 2010-11-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kryzys oszczędzanie zakupy

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak – Marketing & Relationship Manager…

Kamila Kępińska

Kamila Kępińska

Rzecznik prasowy, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR,…

Ewa Szerszeń

Ewa Szerszeń

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski Ewa…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców