Jak się nieoficjalnie dowiedział portal Bankier.pl, w ciągu najbliższych dni planowany jest start nowej sieci detalicznej Deutsche Banku – DB Kredyt. Placówki wyspecjalizowane w obsłudze kredytowej, rozmieszczone będą przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, gdzie panuje jeszcze stosunkowo mała konkurencja w segmencie consumer finance.Z informacji Bankier.pl wynika, że część placówek jest już gotowe i przygotowana na otwarcie. Do momentu oficjalnego startu, szyld nowej sieci jest zamaskowany, a na oknach oddziałów wisi folia z częściowo zasłoniętym czerwonym logo i hasłem: “Niedługo udzieli się i Tobie”. Uruchomienie nowej sieci może nastąpić już 6 lutego, kiedy to odbędzie się konferencja prasowa Deutsche Bank PBC S.A., na której bank podsumuje 2006 rok i przedstawi plany rozwoju na najbliższe lata.
Wbrew wcześniej informacjom, nazwa sieci będzie nawiązywała do marki Deutsche Banku i będzie prawdopodobnie brzmiała „DB Kredyt”. Działa już strona www.dbkredyt.pl. Co ciekawe domena została utworzona dopiero 20 października 2006 roku, co oznacza, że DB PBC do ostatniej chwili zastanawiał się nad nazwą swojej sieci consumer finance.
Oddziały DB Kredyt będą specjalizowały się przede wszystkim w produktach kredytowych. Klient będzie mógł tam zaciągnąć szybki kredyt gotówkowy lub podpisać umowę o kartę kredytową. Prawdopodobnie pojawią się tam również kredyty i pożyczki mieszkaniowe DB PBC.
Pojawienie się nowego gracza to potwierdzenie, że w 2007 roku banki będą koncentrować się przede wszystkim na rynku consumer finance. Dzięki takiej strategii banki łatwiej dotrą do klientów, którzy nie posiadają jeszcze konta bankowego, lub korzystają z niego sporadycznie. W Polsce wskaźnik tzw. ubankowienia wynosi około 70 procent. Oznacza to, że rachunku bankowego wciąż nie ma trzech na dziesięciu dorosłych Polaków. Mimo braku tego podstawowego produktu bankowego, chętnie zadłużają się, zaciągając kredyty gotówkowe, a nawet korzystają z kart kredytowych.
Ofensywę na rynek consumer finance zapowiadają praktycznie wszystkie banki. Nowe placówki CitiFinancial będzie otwierał Citibank Handlowy. Wejście w ten segment zapowiedział w tym roku również BRE Bank. Bank Pekao SA zdecydował się na przejęcie sieci placówek partnerskich BPH. Lukas Bank wprowadza nową marką Credea. Konsekwencją zaangażowania się Fortis Banku w segment kredytów detalicznych był zakup Dominet Banku. To tylko nieliczne przykłady zaangażowania banków w ten segment rynku.
Tak duże zainteresowanie instytucji finansowych kredytami konsumenckimi może spowodować nie tylko większą dostępność do kredytów dla klientów, ale przede wszystkim spadek ich oprocentowania. Z danych NBP wynika, że średnie rzeczywiste oprocentowanie kredytów konsumpcyjnych na koniec ubiegłego roku wynosiło blisko 20 procent. Większa konkurencja może spowodować, że nawet pomimo planowanych podwyżek stóp procentowych, może ono szybko spaść do końca tego roku nawet o 2-3 punkty procentowe.