Jak wynika z badań przeprowadzonych w ramach podsumowania programu, ponad 70% kobiet, które wzięły udział w warsztatach edukacji finansowej Providenta obecnie planuje swoje domowe budżety. To bardzo dobry wynik, szczególnie jeżeli porównamy go do ogółu społeczeństwa, w którym tylko 28% gospodarstw planuje wydatki z wyprzedzeniem, a co czwarte nie planuje w ogóle.
Ponad dwieście kobiet z dziesięciu miast w wzięło udział w programie edukacji finansowej Providenta – Akademia Rodzinnych Finansów. W roku bieżącym warsztaty edukacyjne odbyły się w Warszawie, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Wrocławie, Poznaniu, Białymstoku i Lublinie. Pod koniec tegorocznej edycji zapytano uczestniczki warsztatów, czy warto było poświecić swój czas na edukację finansową oraz jak radzą sobie z domowymi budżetami. Zapytano też, jaki będzie przyszły rok dla ich finansów rodzinnych.
Nauka nie poszła w las
Nauka nie poszła las. Blisko 90% pań twierdzi, że stosuje porady Akademii Rodzinnych Finansów w codziennym gospodarowaniu domowym budżetem. Kierując się wiedzą wyniesioną z warsztatów 88% pań uznało, że bardzo ważną sprawą jest ograniczanie zbędnych wydatków i regularne sporządzanie listy zakupów oraz gromadzenie oszczędności (80% uczestniczek zadeklarowało, że tak robi) .
Co więcej, blisko 70% uczestniczek warsztatów dokładnie planuje swój domowy budżet. To bardzo dobry wynik szczególnie, jeżeli porównamy go do ogółu społeczeństwa, w którym tylko 28% gospodarstw planuje wydatki z wyprzedzeniem, a co czwarte nie planuje w ogóle.
W ocenie uczestniczek Akademia Rodzinnych Finansów oferuje wartościową wiedzę w atrakcyjnej formie – wskaźnik satysfakcji z tegorocznych warsztatów wyniósł 85%. W skali szkolnej jest to czwórka z dużym plusem. Wszystkie ankietowane panie stwierdziły również, że instytucje finansowe powinny prowadzić programy edukacyjne, które w przystępny sposób, krok po kroku wyjaśniają funkcjonowanie świata finansów. Jako dobry punkt odniesienia podawały Akademię Rodzinnych Finansów.
Z optymizmem w przyszły rok
Mijający roku upłynął pod znakiem globalnego kryzysu finansowego. Tylko 16% respondentek stwierdziło, że ich sytuacja finansowa w 2009 r. uległa poprawie, a 39%, że się pogorszyła (dla 45% pań sytuacja nie uległa zmianie).
Z optymizmem natomiast panie spoglądają w przyszłość. 40% uważa, że ich sytuacja w przyszłym roku się poprawi, a tylko 18% ma obawy, że będzie to dla nich trudniejszy rok. Dobre samopoczucie związane jest nie tylko z bardziej optymistycznymi prognozami makroekonomicznymi, ale wynika również z noworocznych postanowień naszych kursantek. Ponad 90% z nich zadeklarowało, że metodycznie podejdzie do zarządzania finansami rodzinnymi i zacznie gromadzić oszczędności. Wśród noworocznych postanowień znalazły się również ograniczenie zadłużenia (63% badanych) oraz rozpoczęcie inwestowania (53%). Co ciekawe 75% respondentek wierzy, że uda im się zwiększyć dochody w 2010 r.
Czym jest Akademia Rodzinnych Finansów?
Akademia Rodzinnych Finansów jest programem edukacji finansowej prowadzonym przez Providenta. Ma za zadanie dostarczać praktyczną wiedzę na temat zarządzania domowym budżetem. To program adresowany do kobiet, ponieważ to one najczęściej zarządzają budżetem w polskich gospodarstwach domowych.
– Rzetelna, pozbawiona przekazu komercyjnego edukacja finansowa jest na stałe wpisana w strategię społecznej odpowiedzialności grupy International Personal Finance, do której należy Provident. – mówi Marcin Janas – koordynator programu. Wszystkie elementy programu są bezpłatne. Zarówno warsztaty, jak i kalkulator budżetu domowego oraz broszury edukacyjne są dostępne na stronie internetowej www.AkademiaRodzinnychFinansow.pl
Ogólnopolskim partnerem programu była Dojrzewalnia Róż – organizacja pozarządowa, której celem jest inspirowanie kobiet do rozwoju osobistego. W Akademię Rodzinnych Finansów zaangażowały się również inne organizacje pozarządowe m.in.: Stowarzyszenie Aktywne Kobiety, Sektor 3, Europejska Fundacja Integracji Społecznej, Centrum Motywacji Cooltura, Portal Aktywnych Kobiet, a także regionalne rozgłośnie Polskiego Radia z Katowic, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Lublina oraz Białegostoku oraz Radio Eska Olsztyn i TVP Łódź.
Na edukacji finansowej „wygrywają” wszyscy, zarówno konsumenci, jak i instytucje finansowe. – Konsumenci, bo zyskują wiedzę i umiejętności dzięki, którym mogą umiejętnie gospodarować własnymi pieniędzmi, a instytucje finansowe, dlatego że wyedukowany klient podejmuje przemyślane i świadome decyzje finansowe, a to najlepszy klient dla instytucji finansowej. Dlatego już wkrótce ogłosimy plany Akademii Rodzinnych Finansów na przyszły rok – obiecuje Marcin Janas.
Źródło: Provident Polska