PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiWróżby na ten rok – cz. 1

Wróżby na ten rok – cz. 1

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 08.01.2010 (06:31)

Początek roku to okres, kiedy w mediach pokazują się różnego rodzaju horoskopy i przepowiednie na najbliższe 12 miesięcy. Nie chcemy być gorsi i my również postanowiliśmy zaproponować naszym czytelnikom podobną rzecz. Tyle, że związaną z branżą finansową. Jednym słowem pytania dotyczą branży finansowej i kierowane są do osób z tą branżą blisko związanych. Na początek Artur Adamowicz i Artur Niewrzędowski z Talking Heads.

1)    Jak można podsumować 2009 rok w branży PR finansowego?


Dobra impreza czasem kończy się… awanturą. A potem przychodzi potężny kac i deklaracje w stylu „nigdy więcej”. Trzymając się tej analogii rynek finansowy imprezował ostro przez kilka lat, aż pod koniec 2007 roku wszystko skończyło się potężną awanturą. Rok 2009 to w świecie finansów klasyczny KAC. Niby już po wszystkim, ale głowa wciąż boli. Usłyszeliśmy mnóstwo deklaracji i obietnic poprawy. Odbiło się to na stylu i formie komunikacji w otoczeniu finansowym. Większość instytucji finansowych wyciszyło się medialnie. Modne stało się też bicie we własne piersi. Strategia PR polegająca na „szczerym” wywiadzie, w którym prezesi przyznawali się do własnych i branżowych grzechów okazała się w wielu przypadkach zaskakująco skuteczna. Choć trzeba przyznać, że pierwsza taka próba w wykonaniu szefa TFI Opera zakończyła się na początku 2009 roku kompromitacją.

Kryzys na rynku usług finansowych negatywnie odbił się przede wszystkim na tych, którzy wcześniej krzyczeli najgłośniej, czyli na pośrednikach finansowych. W sytuacji gdy nie mogli już dalej wróżyć nieskończonego popytu, hossy i wzrostu cen nieruchomości, po prostu często stracili głos. W przypadkach niektórych „ekspertów” nowa sytuacja obnażyła ich ewidentne braki dowodząc, że „król jest nagi”.

Ale… 2009 rok to jednak rok znacznego ożywienia. Giełda dała zarobić, fundusze inwestycyjne znów przyciągają klientów, w bankach rozpędza się akcja kredytowa, a wskaźniki gospodarcze napawają optymizmem. Mimo to w mediach wciąż przeważa poczucie lęku i stonowania. Instytucje finansowe też nie chcą wychodzić przed szereg i swoje małe sukcesu świętują w zaciszu gabinetów. Wiele wskazuje jednak na to, że już niedługo zacznie się robić głośno i tłoczno w komunikacji finansowej. W końcu każdy kac kiedyś mija. A w raz nim zapomina się o deklaracjach i obietnicach. Aż do kolejnej imprezy.

2)    Co będzie ważnym wydarzeniem na rynku PRu finansowego w 2010 roku? Czego możemy się spodziewać?


2010 zapowiada się ciekawie na rynku PR finansowego, ponieważ tematyka finansowo-ekonomiczna ma szanse stać się jednym filarów wyborczego dyskursu politycznego. Przyczyni się do tego także perspektywa powrotu na salony polityczne prezesa jednego z największych banków. W świecie usług finansowych można się spodziewać, że prym w komunikacji będą wiodły firmy walczące o oszczędności Polaków. Wszyscy gracze na rynku finansowym przekonali się już, że potencjał inwestycyjny Polaków jest bardzo duży i gra jest warta świeczki. W 2010 roku znaczna część Polaków opróżni skarpety i depozyty bankowe na rzecz inwestycji o większym potencjale zysku. Można się spodziewać, że niektóre fundusze inwestycyjne nie oprą się pokusie pokazywania w reklamach kilkudziesięciu procentowych zysku za rok 2009. Że niby to już było, że to nieuczciwe i że obiecali więcej tak nie robić? Niestety, obawiam się, że chęć szybkiego zysku przeważy.

3)    Co dalej z dziennikarstwem finansowym w tym roku? Jaki to będzie miało wpływ i znaczenie dla instytucji finansowych?

Kryzys w dziennikarstwie finansowym powoli sięga dna. Niedawno zapaść jakościową tej branży obrazowaliśmy tym, że dziennikarze bazują przede wszystkim na materiałach i ekspertyzach przygotowanych przez analityków/PR-owców. Dzisiaj niektóre ogólnopolskie media poszły o krok dalej i PR-owcy występują już jako autorzy artykułów. Co dalej? Mamy nadzieję, że o wiele gorzej już być nie może. Trzymamy kciuki, aby resztki mediów finansowych przetrwały ciężkie czasy, a wydawcy część pieniędzy płynących z budzącego się powoli z letargu rynku reklamowego przeznaczyli na odbudowę działów ekonomicznych. Nie ulega jednak wątpliwości, że rola i skuteczność tradycyjnych mediów w komunikacji finansowej będzie spadała na rzecz Internetu i rekomendacji bezpośrednich. Dzisiaj każdy klient ma do dyspozycji największe medium świata – Internet – poprzez które może ganić lub chwalić instytucję finansową. Wiarygodność takiego komunikatu jest dużo większa niż przekazu reklamowego i medialnego. Żadna gazeta nie wywalczyła by dla „wkurzonych” klientów mBanku tego co osiągnęli sami poprzez akcję opartą na Internecie.

Prawda jest taka – i wie to już każdy świadomy PR-owiec – że już dzisiaj budowanie wizerunku i działania prosprzedażowe można w większości przypadków znacznie skuteczniej (i taniej) przeprowadzić przez Internet niż przez media tradycyjne. Mimo to, prezesi i właściciel firm wciąż chcą czytać o swoich sukcesach na łamach papierowych gazet, więc ich byt przez jakiś czas będzie jeszcze niezachwiany.

4)    O kim lub o czym media będą najczęściej pisały w tym roku?


Media lubią zmiany, a 2010 rok może obfitować w wiele ciekawych roszad. Będą fuzje, przejęcia, bankructwa, zwolnienia i awanse. W niektórych sektorach pojawią się nowi liderzy. Zanosi się zatem na atrakcyjne medialne widowisko. Pozostaje tylko jedno pytanie. Czy gdzieś na świecie nie zalega jeszcze jakiś trup w szafie? Polska przeszła przez kryzys suchą stopą, ale jeśli kryzys będzie miał swoje drugie dno, to sytuacja może się zmienić. W październiku 2007 roku The Economist umieścił na swojej okładce dwa wymowne słowa – „OH FUCK”. Dzisiaj powoli zapominamy już o tamtych nastrojach. Ale czy naprawdę wyciągnęliśmy jakieś wnioski z tej lekcji?

Artur Adamowicz, partner TALKING HEADS Sp. z o.o.

Artur Niewrzędowski, partner TALKING HEADS Sp. z o.o.

Źródło: PR News

hydepark kryzys public relations wizerunek 2010-01-08
Michał Macierzyński
Tagi: hydepark kryzys public relations wizerunek

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców