PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiKolejny bank wprowadza bankowość mobilną

Kolejny bank wprowadza bankowość mobilną

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 23.06.2009 (10:03)
Bankowość mobilna

Czy bankowość mobilna to szansa na dynamiczny rozwój, czy kolejny ślepy zaułek? Odpowiedź na to pytanie z całą pewnością nie jest łatwe i w tym momencie ma więcej z przewidywań i wróżenia z fusów, niż z realnego podejścia do sprawy. Zwolennicy bankowania przez komórkę mają jednak kolejny argument za swoją tezą – i to trzeba powiedzieć dość duży.

Kolejny bank w Polsce udostępnił bowiem serwis mobilny – nie tylko informacyjny, co przede wszystkim transakcyjny. Informacja jest tym istotniejsza, że jest to duży bank, a do tego liczący się internecie. Chodzi o ING BSK.

Mobilna wersja systemu ING jest dostępna dla wszystkich klientów bankowości internetowej. Co ciekawe, korzystanie z nowego kanału transakcyjnego nie wymaga dodatkowej aktywacji – odpada więc potrzeba wprowadzania dodatkowego hasła czy aktywowania kanału i instalowania czegokolwiek. To postawienie na prostotę. Zachowane zostały dotychczasowe zasady logowania do sytemu – klient korzysta z tego samego identyfikatora użytkownika oraz hasła co w podstawowej wersji. Bezpieczeństwo wymienianych danych zapewnia szyfrowanie połączenia protokołem SSL.

Jak wygląda nowy system bankowości mobilnej można zobaczyć nawet bez potrzeby logowania się przez komórkę. Wystarczy wejść na stronę http://lajt.ingbank.pl i wybrać link prowadzący do strony z logowaniem. Warto bowiem pamiętać, że strona mobilna to specjalnie przygotowana strona pod urządzenia mobilne. Waży znacznie mniej niż tradycyjny system transakcyjny, a to przydaje się również na stacjonarnych komputerach podłączonych na przykład w podróży przez GPRS. Oczywiście podstawowa funkcja nowego kanału to obsługa konta przez komórkę.

W przypadku mobilnej wersji systemu ING BankOnLine mamy dostęp do całej gamy funkcji znanych z tradycyjnego systemu.
Można m.in. sprawdzić dostępne saldo i historię rachunku – a przecież jest to jedna z podstawowych czynności, która się na codzień wykonuje. To jednak nie wszystko. Klient ma dostęp do listy transakcji oczekujących na księgowanie. W systemie udostępniane są także szczegółowe informacje o posiadanych kartach. Możemy także zrealizować dowolny przelew, zarówno wcześniej zapisany jak również nigdy wcześniej nie realizowany. W wersji mobilnej systemu można także doładować telefon lub spłacić kartę kredytową. Nie można natomiast założyć czy zerwać lokaty. Ciekawostką jest jednak fakt możliwości zlecenia przelewu dowolnego. Oczywiście nie jest to wygodne (chociaż na smartfonach można to jakoś przeżyć), ale to swego rodzaju potwierdzenie przełomu w bankowości mobilnej. Do tej pory w wersjach lite, przelew dowolny albo nie był możliwy, albo wymagał podania hasła z listy TAN  W Raiffeisenie, który wyznaje całkowicie inną filozofię, do wykonania przelewu dowolnego wymagane jest na przykład również hasło z listy haseł jednorazowych – mimo, że bank umożliwia przejście na kanał SMS. Jednym słowem w banku równocześnie funkcjonują dwa systemy autoryzacji dla tego samego klienta. Jak to funkcjonuje w INGu? Na pewno działa automatyczny system, który za pomocą algorytmu decyduje, czy trzeba podać hasło SMS, czy nie i trzeba przyznać – funkcjonuje całkiem dobrze. Mimo obaw wielu użytkowników o bezpieczeństwo tego rozwiązania. W przypadku transakcji nietypowych, system prosi o podanie hasła SMSowego. Pytanie, czy to hasło zawsze dojdzie w czasie trwającej sesji, jak również czy na wszystkich telefonach da się bez problemu przełączyć pomiędzy przeglądarką, a SMSem. Zostaje jeszcze kwestia zapamiętania lub skopiowania samego hasła jednorazowego. No i tutaj dochodzimy do sedna sprawy.

Bankowości mobilna w wersji lite nie należy do najwygodniejszych. Sam przelew jednorazowy wykonuje się w 7 krokach (w Inteligo w 9), gdzie ostatni to może być wpisanie hasła SMSowego. Już samo wpisanie numeru rachunku nie jest łatwe – zwłaszcza, że często podawane/kopiowane jest z odstępami, a system INGa takiej formy podawania numeru rachunku nie akceptuje i ucina kilka ostatnich cyfr. To problem. O ile na komputerze dość łatwo te spacje w numerze rachunku wyeliminować, to na komórce jest to już wyższa szkoła jazdy. Jednym słowem możliwość dowolnego przelewu istnieje, ale naszym zdaniem tylko dla zdesperowanych. Natomiast przelew zdefiniowany wcześniej przez internet działa bardzo dobrze i szybko. Cały system wygląda estetycznie, ładuje się w miarę szybko. Z całą pewnością nowe rozwiązanie to ogromne ułatwienia dla części klientów. Trudno powiedzieć jednak jak dużej części i ile z nich będzie w rzeczywistości aktywnie z tego korzystało. 1%? 5% klientów bankowości internetowej? Tak czy inaczej jest to kanał rozwojowy w przeciwieństwie do na przykład WAPu, który przecież wciąż jeszcze funkcjonuje w kilku bankach, mimo że wykorzystanie tego jest śladowe.

Ruch ING BSK każe zastanowić się nad przyszłością kanału mobilnego. Inteligo – mimo, że innowacyjne, promocyjnie niestety ostatnio prawie nie istnieje. PKO BP wstrzymało całkowicie wszystkie ruchy rozwojowe wokół tego produktu. Alior wdrożył kanał mobilny, bo dostał go w pakiecie od integratora. Raiffeisen, mimo że najbardziej zdeterminowany, na rynku bankowości elektronicznej się nie liczy w sposób, który mógłby narzucać jakieś rozwiązania. Prawda jest jednak taka, że chyba nie ma co liczyć, że ktoś przeniesie się z jednego banku do drugiego tylko ze względu na to, że dostanie bankowość mobilną. Nie ma tutaj skoku jakościowego, jak w przypadku bankowości tradycyjnej i internetowej. To po pierwsze. Po drugie bankowość mobilna w wersji lite niestety nie należy do najwygodniejszych. I nie chodzi tutaj o zwykły przelew, ale chociażby o podstawę, jaką jest logowanie. Na małym ekraniku i z małymi klawiszami wpisywanie wszystkich loginów i haseł nie jest zbyt wygodne. Ciekawie wygląda w wersji mobilnej logowanie z wykorzystaniem hasła maskowalnego. W Aliorze są zaciemnione pola. W INGu należy od razu podać odpowiednie znaki hasła. Bez zapisywania sobie hasła na kartce albo bez liczenia na palcach się raczej nie obędzie. Potem też nie jest łatwiej. Mimo, że serwis jest lekki, to całości nie można nazwać demonem szybkości czy wygody. Pod tym względem rozwiązanie Raiffeisena oparte na „grubej” aplikacji instalowanej na telefonie, jest znacznie wygodniejsze – i szybsze i bardziej ergonomiczne, etc. W tym kontekście pozostają kwestie bezpieczeństwa. Ciekawie wypowiada się na ten temat (i ogólnie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej) Janusz Nawrat z Raiffeisen Bank Polska. Okazuje się bowiem, że bankowość mobilna oparta na serwisach lajtowych, przynajmniej w teorii niekoniecznie należy do najbezpieczniejszych. Ale o tym więcej w wywiadzie dostępnym w najnowszym numerze Przeglądu Finansowego Bankier.pl www.bankier.pl/przeglad.

Kwestie bezpieczeństwa, uniwersalności rozwiązania (aplikacja Raiffeisena nie działa na wszystkich, nawet nowych telefonach), a w końcu popularności to duże wzywanie przed każdym bankiem. Owszem – można coś takiego wdrażać. Pytanie podstawowe – po co? Każdy bank musi sobie odpowiedzieć, czy ewentualne zyski przewyższą koszty. Zyski można liczyć w różny sposób – może to być przewaga konkurencyjna, która sprawi że bankowi będzie łatwiej pozyskać nowych klientów lub powstrzyma dotychczasowych przed ucieczką. Może to być kanał, który „zluzuje” bankowość internetową czy call-center, albo zachęci do korzystania w ogóle z bankowości elektronicznej. Do tego wszystkiego trzeba pamiętać o kwestiach marketingowych czy wizerunkowych. Może kiedyś uda się wprowadzić model, który przyniesie jakieś dochody pobierana od osób korzystających z tego rozwiązania? To wszystko trzeba rozważyć jeśli chce się wydać pieniądze na coś, z czego w praktyce może nikt, przynajmniej na początku, nie korzystać. A wdrożenie to jedno. Potem jest promocja, utrzymanie, konserwacja, rozwój, etc. Z całą pewnością można powiedzieć, że sama bankowość mobilna w tym momencie nie stanowi o być albo nie być danego banku. Ale to szybko może się zmienić. I pewnie z takiego założenia wychodzą niektóre instytucje – lepiej ponieść koszty wdrożenia i ryzyka niepowodzenia, niż potem gonić rynek. Wybory konsumenckie są często nieprzewidywalne, dlatego trzeba trzymać rękę na pulsie.

Mimo wszystko ta technologia, która obecnie jest na rynku to jeszcze nie jest przełom. Obecnie osobiście widzielibyśmy go bardziej w rozwiązaniach zbliżonych do tego co ma Raiffeisen, ale też trzeba pamiętać, że w ogóle bankowość internetowa np. w USA w większości ma funkcjonalność taką, jak nasze „okrojone” systemy mobilne (chociaż coraz częściej to zdanie należy do przeszłości – trzeba jednak pamiętać, że na tak dużym rynku jak USA trudno mówić o jakimś standardzie – tam jest zbyt duże rozdrobnienie rynku). Czyli tam kanał mobilny ma w zasadzie tę samą funkcjonalność, co to w internecie. U nas cały czas jest to „wykastrowana” wersja zaawansowanego sytemu internetowego. I póki tak będzie, nie widzimy jakiegoś wielkiego zagrożenia w nowym kanale dystrybucji. Będzie raczej dodatkiem niż substytutem. Pytanie o popularność poszczególnych rozwiązań jest cały czas aktualne, podobnie jak to, czy ten kanał się rozwinie. Podobne wątpliwości miano przecież przy okazji bankowości internetowej…

Źródło: PR News

bankowość moblina ing 2009-06-23
Michał Macierzyński
Tagi: bankowość moblina ing

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński Rzecznik prasowy, Bank Pocztowy S.A.…

Marta Pokutycka-Mądrala

Marta Pokutycka-Mądrala

Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz PR w Nationale-Nederlanden…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców