Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Na co zwrócić uwagę wybierając rachunek firmowy?

2014-07-15, 13:41

Założenie firmy to często złożony i skomplikowany proces, który należy przeprowadzić bez zarzutu aby uniknąć jakichkolwiek nieprzyjemności finansowych bądź prawnych. Jedną z trudniejszych decyzji, może okazać się wybór banku, który prowadzić będzie dla nas rachunek firmowy, dzięki któremu realizowane będą transakcje związane z kupnem bądź sprzedażą produktów, wypłaty dla pracowników czy też płatności podatkowe.W gąszczu proponowanych ofert, bardzo łatwo się pogubić. Na jakie zatem aspekty powinien zwrócić uwagę przedsiębiorca, dokonujący wyboru rachunku bankowego dla swojej firmy?


Posiadanie konta firmowego jest w Polsce obowiązkowe, co zapisane jest w przepisach prawnych (wyjątkiem jest jednoosobowa działalność gospodarcza, której konto może być osobistym rachunkiem właściciela). Rachunki firmowe oferują wiele funkcji na różnych poziomach, a banki proponują wiele wariantów produktowych. Nic więc dziwnego, że poszukując najodpowiedniejszego konta dla swojej firmy, zwracamy uwagę w szczególności na koszty, jakie musimy ponieść w zamian za jego prowadzenie oraz na standard świadczonych usług. Jak zatem wybrać najlepszą opcję i czym się kierować przed podjęciem ostatecznej decyzji?

Przede wszystkim, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na podstawowe koszty związane z otwarciem oraz prowadzeniem rachunku. Analiza ta powinna być przede wszystkim ważna dla małych firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i każdy, nawet najmniejszy koszt, jest dla nich odczuwalny w całościowym rozrachunku. Należy pamiętać, że niektóre banki wprowadzają dodatkowe koszty związane z obsługą rachunku firmowego, co znacznie podnosi ostateczną cenę prowadzenia konta. W wielu przypadkach, aby zminimalizować comiesięczne opłaty na rzecz instytucji bankowej, trzeba pilnować, aby spełnić co miesiąc ściśle określone warunki. Wysoka ilość transakcji bezgotówkowych czy też wykazanie określonego poziomu miesięcznego salda na koncie, to tylko niektóre z nich Warto więc poszukać takiego banku, w którym warunki cenowe będą klarowne, a wszystko od samego początku współpracy, będzie jasne oraz pozbawione zapisów tzw. "małym druczkiem".

 

Ważnym aspektem na jaki należy zwrócić uwagę przy wyborze konta firmowego, są także koszty związane z przelewami. Bezpłatne, oferowane są raczej sporadycznie- częściej występują oferty, dzięki którym tylko kilka pierwszych transakcji możemy wykonać nieodpłatnie. Każdy kolejny przelew będzie nas już kosztował nawet ponad złotówkę, co w perspektywie większej ilości transakcji, znacząco podniesie nasze opłaty prowizyjne. Są jednak banki, które oferują dużą liczbę darmowych przelewów (nawet 1000), do których zaliczają się także te do Urzędu Skarbowego czy ZUS. Dla firmy wykonującej wiele płatności internetowych, będzie to duża oszczędność w skali miesiąca, a tym bardziej w skali roku.

 

Kolejnym aspektem, który wpływa na jakość oferty rachunku firmowego, jest rodzaj karty płatniczej lub kredytowej dołączonej do rachunku, która pozwala na wypłatę funduszy z bankomatów bądź realizację płatności w punktach handlowych bez potrzeby noszenia ze sobą gotówki. Tutaj od razu nasuwa się kolejna sprawa, na jaką przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę - opłaty za kartę, koszty wypłaty pieniędzy z bankomatu czy też możliwość szybkiego sprawdzenia stanu konta. Istotną rzeczą jest także dostępność elastycznej linii kredytowej na karcie, która umożliwi spłacenie zobowiązań wobec dostawców bez zbędnej zwłoki. Dodatkowo, niektóre banki dają możliwość ubiegania się o finansowanie bieżącej działalności na preferencyjnych warunkach, co również może być bardzo przydatne z punktu widzenia rozwoju firmy lub otrzymania jej płynności finansowej. Jeżeli planujemy przetrzymywać duży kapitał na koncie firmowym, równie ważne powinno być jego oprocentowanie. Należy dołożyć wszelkich starań, aby było ono najwyższe.

 

Istotną opcją dzisiejszej bankowości, będącą zarazem ważnym kryterium wyboru, jest nowoczesny system bankowości elektronicznej. Dzięki niemu, klienci w łatwy sposób mogą zarządzać płatnościami składek czy podatków, a dzięki opcji zbiorczych podpisów przelewów, szybko wypłacać pensje i realizować inne płatności. Bezpieczny system opiera się na autoryzacji transakcji internetowych przez telefon bądź token. W przypadku drugiej opcji, nie musimy płacić za potwierdzenie SMS i możemy swobodnie korzystać bez roamingu za granicą i na całym świecie. Wygodny system bankowości elektronicznej, powinien także udostępniać możliwość bezpośredniego i szybkiego kontaktu z konsultantami i doradcami banku.

Czasem zdarza się, że przedsiębiorca nie bardzo ma czas aby wybrać się do placówki banku i podpisać odpowiednich dokumentów pozwalających na założenie rachunku dla swojej firmy. W dzisiejszych czasach, nie stanowi to jednak problemu. Niektóre z banków oferują bowiem otwarcie konta "nie wychodząc z biura", gdzie cały proces załatwiany jest zdalnie przez Internet lub telefon, a umowę i wszelkie dokumenty dostarcza nam kurier.

 

Wybór rachunku bankowego dla prowadzonej działalności gospodarczej, nie jest może najważniejszym czynnikiem determinującym sukces naszego biznesu. Niemniej jednak, warto poświęcić trochę czasu, aby skutecznie rozpoznać dostępne usługi bankowe na rynku i wybrać te najkorzystniejsze dla firmy. W perspektywie długoterminowej, wybór odpowiedniego konta, może dać pokaźne oszczędności, które będziemy mogli na przykład zainwestować w dalszy rozwój naszej działalności biznesowej.

 

Magdalena Lewandowska, Sales Manager w Toyota Bank Polska



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!