PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizySprzedajesz mieszkanie? Zaryzykuj niską cenę

Sprzedajesz mieszkanie? Zaryzykuj niską cenę

Analizy 15.03.2012 (07:19)

Chcesz szybko sprzedać mieszkanie – wystaw je po niskiej cenie. Atrakcyjna oferta może spowodować, że przyjdzie wielu chętnych i ostatecznie sprzedasz mieszkanie… drożej. Polityka wystawiania mieszkania z wysoką ceną z myślą o obniżce w toku negocjacji w dzisiejszych warunkach rynkowych nie zdaje egzaminu – wskazują doświadczenia doradców Home Broker.

Znalezienie nabywcy na mieszkanie używane z miesiąca na miesiąc jest coraz trudniejsze. Na ten stan duży wpływ ma rosnąca konkurencja między deweloperami, którzy znacznie szybciej niż przeciętny Kowalski dostosowują się do możliwości finansowych potencjalnych nabywców poprzez obniżki cen. W związku z tym, że zgodnie z danymi Home Broker, ceny ofertowe używanych mieszkań spadają nawet dwukrotnie wolniej niż nowych, wydłuża się czas potrzebny do przeprowadzenia sprzedaży lokali na rynku wtórnym (w ostatnich 12 miesiącach wzrósł on prawie dwukrotnie do 156 dni dla transakcji sfinalizowanych w lutym) oraz rośnie skala osiąganych przez kupujących rabatów w trakcie negocjacji.

Rabaty bliskie rekordów

W przypadku transakcji zakończonych w lutym cena transakcyjna różniła się od ofertowej średnio o 4,4%. Od stycznia 2009 roku (od kiedy Home Broker zbiera te dane) niższe wyniki były obserwowane jedynie czterokrotnie – trzy razy w roku 2009 i raz w 2011. Możliwości negocjacji cen rosną wyraźnie od marca 2011 roku, kiedy to przeciętny upust wynosił około 3,1%.


Im „mniejszy” upust, tym szybsza transakcja

Wbrew pozorom sprzedający, którzy udzielili najwyższych rabatów wcale nie sprzedali swoich nieruchomości najszybciej. W przypadku transakcji z ostatnich 12 miesięcy, w przypadku których upust wyniósł przynajmniej 10% cały proces sprzedaży (od ogłoszenia chęci sprzedaży do podpisania ostatecznej umowy) trwał średnio niecałe 110 dni. Co może wydawać się zaskakujące – zaledwie 18 dni trwała sprzedaż, o ile cena transakcyjna była… wyższa od ofertowej o przynajmniej 5%. Przeciętnie 70 dni trwała natomiast w ostatnich 12 miesiącach sprzedaż mieszkania, jeśli cena w akcie notarialnym była wyższa o maksymalnie 5% od ceny ofertowej.

Dlaczego najszybciej sprzedają się mieszkania, których cena w efekcie negocjacji rośnie? – Lokal wart 300 tys. zł wystawiony na sprzedaż za 230 tysięcy w ciągu kilku dni może przyciągnąć kilkunastu nabywców, pomiędzy którymi może dojść do licytacji windującej cenę wyjściową – wyjaśnia Aleksandra Wojdyła, doradca Home Broker z Warszawy. Ostrzega jednak, że jeśli kupujący będą podbijać cenę zbyt pochopnie, mogą później zrezygnować z zakupu. Sprzedający może się przed tym zabezpieczyć podpisując szybko umowę przedwstępną z nabywcą i przyjmując od niego zadatek. Jeśli natomiast uzyskane oferty od kupujących nie będą dla niego satysfakcjonujące, nie ma obowiązku sprzedania nieruchomości po nieatrakcyjnej dla siebie cenie. – Wystawienie mieszkania po niskiej cenie to zabieg sprzedażowy. Nie jest gwarantem sukcesu, ale przynajmniej powinien przyciągnąć kupujących, bo najgorszym doświadczeniem dla sprzedających jest brak zainteresowania ich ofertą. Jeśli zbywca nie sprzeda lokalu, przynajmniej dowie się, ile kupujący są gotowi za nieruchomość zapłacić – mówi Aleksandra Wojdyła.

Zaliczka to kwota, która w razie niezawarcia umowy zostaje zwrócona nabywcy. Tymczasem zadatek musi zostać zwrócony kupującemu w podwójnej wysokości, gdyby do transakcji nie doszło z winy sprzedającego. Gdyby natomiast do transakcji nie doszło z winy kupującego, sprzedający może zachować zadatek.

Sprzedajesz o 50 dni dłużej, gdy cena jest nierynkowa

W obecnej sytuacji rynkowej bardziej realne i częściej spotykane są jednak sytuacje, w których cena spada w trakcie negocjacji. W takich wypadkach najszybciej można znaleźć nabywcę na mieszkanie, o ile jego cena ofertowa nie przekracza o więcej niż 5% ceny rynkowej. W takich wypadkach w ostatnich 12 miesiącach transakcje trwały przeciętnie 116 dni. Dla porównania sprzedający, którzy zgodzili się na upust w wysokości od 5 do 10% czekali na podpisanie umowy końcowej przeciętnie 166 dni, czyli aż o 50 dni dłużej. Skąd taka zależność? Zawyżenie ceny ofertowej o ponad 5% powyżej rynkowej może po prostu odstraszać potencjalnych kupujących.

Wysoka cena odstrasza kupujących

Potwierdzałyby to dane o strukturze zawieranych transakcji. W ostatnich 12 miesiącach najwięcej, bo ponad 71% wszystkich zarejestrowanych przez Home Broker, zostało zawartych gdy sprzedający udzielił upustu nieprzekraczającego 5% ceny ofertowej. Znacznie rzadziej, bo tylko w przypadku 20% transakcji, upust był maksymalnie o 5 pkt. proc. wyższy. Pokazuje to po prostu, że kupujący znacznie rzadziej siadają do stołu negocjacyjnego z osobami, które są bardziej skłonne do ustępstw. Powód? Mniej kupujących jest zainteresowanych ofertami sprzedaży mieszkań o zawyżonej cenie i omijają takie oferty. Potwierdza to także fakt, że mieszkania, których cena ofertowa była wyższa o przynajmniej 10% od rynkowej były przedmiotem niewielu ponad 5% transakcji.

Źródło: Home Broker

Home Broker nieruchomości 2012-03-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Home Broker nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców