PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMalwina WrotniakKlienci odlatują, banki słabo reagują

Klienci odlatują, banki słabo reagują

Malwina Wrotniak Malwina WrotniakMalwina Wrotniak - 14.05.2012 (19:35)

Gdzie klient i jego pieniądze, tam i bank jego. Skoro więc placówka może pojawić się w centrum handlowym albo na uczelnianym kampusie, może i na lotnisku. Mimo to, symbolem usług finansowych świadczonych w polskich portach lotniczych wciąż pozostają kantory i bankomaty.

Zamiast wędrować między półkami z alkoholem i perfumami, w oczekiwaniu na wejście na pokład można dziś wysłać kwiaty, wyciszyć się w kaplicy, odwiedzić fryzjera (Bruksela), dentystę (Frankfurt), zajść do muzeum albo rozerwać się w kasynie (Amsterdam). Tuż po przylocie – zamówić helikopter do centrum (Tokio), a przedtem skorzystać z sauny (Incheon, Korea Płd.), wyskoczyć na szybki masaż stóp (Singapur) albo chociaż czyszczenie butów (Monachium).

Bankowość lotniskowa – raczej w wersji minimum

Dostępność tych wszystkich atrakcji po części wyjaśnia obecność bankomatów w terminalach polskich i zagranicznych lotnisk. W naszym kraju przypada ich średnio po kilka na port, choć są i takie lokalizacje (Zielona Góra-Babimost), gdzie portfela gotówką nie uda się uzupełnić. Maszyny stoją zarówno pod szyldem popularnych operatorów (Euronet), jak i konkretnych banków (Pekao SA, PKO BP, BZ WBK itd.) i są ukłonem zarówno w stronę klientów strefy wolnocłowej, jak i potrzebujących gotówki na dalszą podróż.


Bankomaty na rosyjskim lotnisku w Nowosybirsku, fot. MF, Bankier.pl

Zarządzanie własnymi finansami na lotnisku nie musiałoby się jednak kończyć przy bankomacie. Czas oczekiwania na wejście na pokład teoretycznie można by wypełnić wizytą w placówce, co na co dzień, z braku czasu, klienci lubią odkładać na później. Mimo to, bankowe oddziały nadal są rzadkością na polskich lotniskach. Jeśli występują, to mało kiedy w liczbie przekraczającej 1. Najsilniejszą reprezentację ma Bank Pekao SA, obecny m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu. W innych portach spotkamy też PKO BP i Bank Nordea.

Zakres dostępnych tam usług to klasyczne odwzorowanie czynności, jakich można dokonać w typowych oddziałach banku. Ten obecny na Okęciu, a należący do Pekao SA „prowadzi rachunki bieżące, rachunki oszczędnościowe, oferuje kredyty mieszkaniowe, pożyczki, lokaty, karty kredytowe, udziały w funduszach inwestycyjnych oraz programy systematycznego oszczędzania.” Podobny, standardowy zakres usług prawdopodobnie zaoferuje też będący aktualnie w budowie Bank Nordea w Porcie Lotniczym Gdańsk. W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach jedyny bankowy oddział otworzył PKO BP – obsługuje interesujące pasażerów operacje walutowe, ale udzieli też kredytu na mieszkanie albo sprzeda obligacje.

Na trochę inne rozwiązanie postawił w Szczecinie-Goleniowie mBank. Zamiast reprezentacji bankowców, oddał pasażerom do dyspozycji stanowisko z komputerami i telefonem, skąd mogą połączyć się z konsultantem albo samodzielnie dokonać operacji w ramach posiadanego konta internetowego.

Tabela: Obecność banków na polskich lotniskach

Lotnisko Bankomaty Banki
Lotnisko Chopina w Warszawie 12 (Pekao SA, PKO BP, BZ WBK, Bank Millennium, Bank BGŻ, BPH) 3 (Pekao SA)
Kraków Airport 5 (Euronet i Pekao SA) 1 (Pekao SA)
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach 5 (Pekao SA, PKO BP, BZ WBK, SKOK, Euronet) 1 (PKO BP)
Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy 3 (Euronet) 1 w budowie (Bank Nordea)
Port Lotniczy Wrocław 2 (PKO BP, Euronet)* brak
Port Lotniczy Poznań-Ławica 4 (PKO BP, Pekao SA, BZ WBK, Euronet) 1 (Pekao SA)
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka b.d. b.d.
Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta 2 (BZ WBK, Euronet) brak
Port Lotniczy Bydgoszcz 2 (Pekao SA, Euronet) brak
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów 2 (Pekao SA, Euronet) 1 stanowisko mBanku
Lotnisko Zielona Góra/Babimost 0 0

Źródło: Bankier.pl, porty lotnicze
* w najbliższym miesiącu dołączą BZ WBK i Pekao SA

Charakter mBankowej placówki trafnie oddaje ducha lotniskowej bankowości. Terminal nie jest polem wnikliwych dyskusji o złożonych produktach, a raczej okazją do zlecenia prostych operacji albo linią pierwszego kontaktu z doradcą, co często dopiero później przerodzi się w umowę o nowy produkt.

Pasażer = klient

Obecność banków w portach lotniczych nie powinna dziwić – terminal nadaje się do bankowania tak samo, jak każde inne, często uczęszczane miejsce. Nie zawsze jednak pod pojęciem obecności kryje się fizyczne przedstawicielstwo. Niektóre instytucje, jak międzynarodowa Grupa HSBC, traktują to miejsce jako pole do działań marketingowych. Inwestując niemałe środki, w 2010 r. duże, widoczne reklamy HSBC były obecne na aż 48 lotniskach w 24 krajach. Obranie takiego kierunku wynikało, jak tłumaczyła wówczas szefowa marketingu, z przekonania, że podróżujący – swobodnie przemieszczający się, często służbowo – są dobrym materiałem na klienta. W przypadku HSBC kampania miała i drugie dno – wiązała się z wprowadzeniem produktu dla osób, których prywatne finanse dotyczą więcej niż jednego kraju.

Uniwersalnemu bankowi, który taką samą drogę, jak do turystów ma, powiedzmy do seniorów, ekonomiczna kalkulacja za każdym razem kazałaby stawiać pytanie o to, czy pasażerowie aby na pewno chcą spotkać się ze swoim bankierem również na lotnisku. W końcu ci, którzy latają, uchodzą za dość operatywnych i bardziej niż placówki na lotnisku potrzebują wi-fi, żeby samodzielnie załatwić finansowe potrzeby w sieci. Jest co prawda i mniej rozgarnięta grupa turystów, tzw. niedzielnych, którzy na lotnisku bywają sporadycznie, ale czas do odlotu jest dla nich zbyt emocjonujący, żeby decydować o swoich finansach. Są wreszcie spóźnialscy i zapominalscy, którzy znaleźli się w nagłej finansowej potrzebie. Jednak do rozwiązania problemów tej grupy najczęściej wystarczy kantor albo bankomat.


ING Internet Gate na Lotnisku Chopina w Warszawie, fot. MW, Bankier.pl

Mimo to, banki nie poprzestają na wystawianiu bankomatów w portach lotniczych. Pewnie dlatego, że każda okazja do zdobycia choćby uwagi klienta, to w końcu okazja. Między innymi z tego względu dwa lata temu ING pojawił się na warszawskim Okęciu w rzucający się w oczy sposób. Kilka pomarańczowych kanap ustawionych na podeście stworzyło strefę darmowego dostępu do internetu. Działanie było częścią większej akcji międzynarodowej grupy ING, zaznaczającej swoją obecność na lotniskach różnych krajów – od Meksyku po Japonię. Wizualna identyfikacja i utrwalenie wizerunku pomocnej idącej z duchem czasu instytucji uznano w tym wypadku za wystarczające.

Porty lotnicze przestały być przestrzenią zarezerwowaną dla wąskiego grona, które stać na podróżowanie samolotem. W dobie low costów, przez terminale przewijają się tabuny pasażerów, a zgodnie z prognozami Urzędu Lotnictwa Cywilnego, będzie ich jeszcze więcej (23,5 mln turystów na koniec br.). Wielu z nich nie skorzysta z oferty bankowego oddziału, bo nie jest klientem jedynej dostępnej tam instytucji. Ale nie oznacza to, że kontakt między bankiem a turystą w tym miejscu się ucina. Przecież w branżowej nomenklaturze nie bycie klientem oznacza tylko jedno – bycie klientem potencjalnym.

Źródło: PR News

banki bankomaty hydepark Malwina Wrotniak 2012-05-14
Malwina Wrotniak
Tagi: banki bankomaty hydepark Malwina Wrotniak

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Malwina WrotniakMalwina Wrotniak
Inne wpisy tego autora:
Znamy najlepsze banki tego roku. Wyniki rankingu Złoty Bankier 2020

Znamy najlepsze banki tego roku. Wyniki rankingu Złoty Bankier 2020

Na rynku muzycznym mawiają, że najtrudniejsza dla…

23 czerwca wielki finał rankingu Złoty Bankier 2020!

23 czerwca wielki finał rankingu Złoty Bankier 2020!

Już 23 czerwca przekonamy się, które banki…

Internet w Polsce coraz częściej do obsługi bankowości. Nowe dane GUS-u

Internet w Polsce coraz częściej do obsługi bankowości. Nowe dane GUS-u

Już blisko połowa użytkowników internetu w Polsce…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców