Ostatnio wiele dyskutowano, w jaki sposób inteligentne (smart) urządzenia mobilne mogą zrewolucjonizować sektor usług finansowych. Niewiele jednak powiedziano na temat tego, w jaki sposób banki mogą wykorzystać urządzenia mobilne, aby uzyskać większą kontrolę nad łańcuchem wartości. Nowe rozwiązanie PKO BP dotyczące mobilnych usług finansowych, IKO, jest dobrym przykładem na to, w jaki sposób banki mogą wykorzystać urządzenia mobilne.
Według Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, jest pięć istotnych aspektów, które ukazują trafność takiego rozwiązania:
1. Zapewnienie kompleksowej usługi mobilnej jest kluczowe
Rozwiązanie IKO umożliwia klientom płatności w sklepach i online, przelewy, sprawdzanie stanu konta, historii transakcji oraz możliwość znalezienia najbliższego oddziału banku lub bankomatu ATM. Każda z tych usług jest wartością dodaną, ale dopiero połączone na jednej platformie stają się prawdziwym ułatwieniem dla klientów. Zdaniem Frost & Sullivan inne tego typu usługi, takie jak m-bilet i m-parking związane z programami lojalnościowymi mogą z czasem uzupełnić ofertę IKO.
2. Duże banki mogą skorzystać ze swoich możliwości i przyczynić się do wzrostu rynku
Jedną z głównych zalet PKO BP jest jego wielkość. PKO BP świadczy usługi finansowe dla co piątego Polaka i ma szeroką sieć bankomatów i terminali POS w całym kraju. To z pewnością pomoże PKO BP w promocji oferowanej usługi i ułatwi jej użycie. Według zapowiedzi banku, PKO BP zamierza pozyskać 900 tysięcy użytkowników do roku 2015. Jeżeli ta operacja się powiedzie, to 2,3% procent odbiorców w Polsce będzie użytkownikami IKO. Będzie to z korzyścią nie tylko dla PKO BP, ale także każdego innego banku, który pójdzie w jego ślady, gdyż zwiększy się świadomość klientów i ich gotowość do używania usług mobilnych.
3. Finansowe usługi mobilne przez Internet umożliwią bankom wejście na rynek bez pośredników
Internetowe (lub oparte na chmurze, ang. cloud-based) finansowe usługi mobilne umożliwią bankom zaoferowanie usług bankowych klientom bez pośredników. Banki nie będą musiały pozyskiwać partnerów wśród operatorów telefonii komórkowej lub producentów komórek, aby umożliwić korzystanie ze swoich usług finansowych. Co więcej, internetowe płatności mobilne mogą potencjalnie pomóc bankom uzyskać większą kontrolę nad łańcuchem wartości. Według ostatnich doniesień opłaty transakcyjne za serwis IKO będą znacząco niższe od transakcji dokonywanych przez tradycyjne karty płatnicze. Niższe opłaty są z pewnością znaczącą zachętą dla sklepów, aby wprowadzić usługę IKO.
Jeżeli PKO BP lub jakikolwiek inny bank oferujący podobną do IKO usługę, wraz z usługą dostarczy sprzedawcom rozwiązania do przyjmowania płatności przez komórkę, otworzy się wtedy całe mnóstwo możliwości i modeli biznesowych dla banków, zwłaszcza w sektorze małej i średniej sprzedaży, który zwykle był poza ich zasięgiem.
4. Zwolennicy komunikacji bliskiego zasięgu (ang. Near Field Communications, NFC) powinni się spieszyć
Rozwiązanie NFC w dalszym ciągu zyskuje na popularności na światowym rynku. Jednak wrażenia z wyników wdrożeń komercyjnych NFC są delikatnie mówiąc mieszane. Według Frost & Sullivan zwolennicy NFC nie byli do tej pory w stanie dostarczyć wartościowej oferty ze względu na typowe ograniczenia, takie jak liczba telefonów komórkowych czy niewystarczająca infrastruktura. Jakkolwiek te ograniczenia tracą coraz bardziej na znaczeniu, wprowadzenie internetowych mobilnych usług bankowych staje się zagrożeniem dla tych uczestników rynku, którzy oparli swoją ofertę wyłącznie na NFC.
Polska będzie punktem odniesienia dla Europy i nawet świata w sferze mobilnych usług finansowych. Skuteczne wprowadzenie kart bezstykowych oraz terminali sprawiło, że wielu uwierzyło, że polski rynek będzie zdominowany przez płatności oparte na NFC. Tymczasem zapowiedziane wprowadzenie IKO zmieniło tę pewność . Obserwacja rozwoju rynku w następnych miesiącach będzie bardzo ciekawym doświadczeniem.
Mario Fernandez jest starszym analitykiem w warszawskim oddziale Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej. Mario zajmuje sie monitorowaniem rozwiązań ICT dla sektora finansowego.
Frost & Sullivan
