W pierwszym kwartale 2009 r. można było zaobserwować pewne ożywienie aktywności konsumenckiej na polskim rynku mieszkaniowym, jednak trudno jeszcze mówić o jego odrodzeniu.
Dzięki dużej liczbie inwestycji budowlanych rozpoczętych w latach 2007- 2008, na polskim rynku mieszkaniowym w 1 kw. 2009 r. odnotowano 18-proc. wzrost podaży w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Obecne trudności w pozyskaniu finansowania oraz niedobór popytu, który wspierałby proces przedsprzedaży i sprzedaży, w naturalny sposób ograniczą liczbę inwestycji realizowanych przez deweloperów. Ponadto deweloperzy dostrzegli pilną potrzebę dostosowania się do nowej sytuacji. Rosnące wymagania konsumentów, oczekujących mieszkań gotowych do zamieszkania, oraz możliwości uzyskania przez deweloperów wyższej ceny wywoławczej dla takich lokali, spowodowały, że obecnie skłaniają się oni do wystawienia mieszkań na sprzedaż raczej na zaawansowanym etapie budowy niż tuż po rozpoczęciu inwestycji. Czynniki te przyczyniły się w ostatnim okresie do znacznego zwiększenia się na rynku liczby ofert mieszkań gotowych oraz ogólnego spadku ofert mieszkaniowych.
Źródło: Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.