Strategia New Normal spełniła nasze oczekiwania pod względem wskaźników kosztowych, kapitałowych oraz wysokości przychodów.
Komentarz Prezesa Christiana Clausena odnośnie raportu finansowego.
Pozyskanie 65,000 nowych klientów detalicznych oraz dalsze wzmocnienie relacji z klientami korporacyjnymi pozwoliło nam, pomimo niskich stóp procentowych, osiągnąć w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku najwyższe w historii spółki przychody oraz zysk operacyjny.
Zgodnie z przyjętą strategią New Normal, kontynuujemy wysiłki w kierunku zwiększenia wydajności operacyjnej. Utrzymujemy płaską linię trendu kosztowego. Wskaźnik kapitału core tier 1 zwiększył się do poziomu 12.2%. Łatwy dostęp do środków pozyskiwanych z międzynarodowych rynków finansowych pozwala nam spełnić określone wymogi w zakresie wskaźników płynności.
Pomimo, iż przychody osiągnęły wartość niższą niż w minionym kwartale, ich poziom i tak był najwyższy spośród historycznych wartości generowanych w trzecim kwartale roku. Na przestrzeni trzech pierwszych kwartałów roku, przychody zwiększyły się o 10% natomiast zysk operacyjny o 14%.
Styczeń – wrzesień 2012 w porównaniu ze styczniem wrześniem 2011 (trzeci kwartał 2012 w porównaniu z drugim kwartałem 2012):
-
Wzrost całkowitych przychodów operacyjnych o 10% (spadek o 5%)
-
Wzrost zysku operacyjnego o 14%* (spadek o 16%)
-
Wzrost wskaźnika kapitału core tier 1 do poziomu 12.2% z poziomu 11.0% nie uwzględniając przepisów przejściowych (wzrost z poziomu 11.8%)
-
Obniżenie się wskaźnika koszty/przychody do poziomu 51% z poziomu 54%* (wzrost do poziomu 52% z poziomu 50%)
-
Wzrost wskaźnika kredytów straconych do poziomu 27 punktów bazowych z poziomu 20 punktów bazowych (wzrost do poziomu 30 pb z poziomu 26 pb)
-
Wzrost stopy zwrotu na kapitale do poziomu 11.4% z poziomu 10.6%* (spadek do poziomu 10.1% z poziomu 12.5%)
Podsumowanie kluczowych wartości, mln EUR |
3kw 2012 | 2kw 2012 | Dynamika% | 3kw 2011 | Dynamika% | 01-09 2012 | 01-09 2011 | Dynamika% |
Wynik odsetkowy netto | 1 441 | 1,462 | -1 | 1 379 | 4 | 4 323 | 4 029 | 7 |
Przychody operacyjne ogółem | 2 469 | 2 606 | -5 | 2 091 | 18 | 7 606 | 6 943 | 10 |
Zysk przed uwzględnieniem strat kredytowych | 1176 | 1316 | -11 | 678 | 73 | 3747 | 2990 | 25 |
Straty kredytowe netto | -254 | -217 | 17 | -112 | 127 | -689 | -472 | 46 |
Wskaźnik kredytów straconych (w ujęciu rocznym), punkty bazowe | 30 | 26 | 14 | 27 | 20 | |||
Zysk operacyjny | 922 | 1099 | -16 | 566 | 63 | 3058 | 2518 | 21 |
Skorygowany zysk operacyjny | 737* | 25 | 2689* | 14 | ||||
Zysk skorygowany o ryzyko | 749 | 851 | -12 | 485 | 54 | 2399 | 1899 | 26 |
Rozwodniony EPS (zysk na jedną akcję), EUR | 0.17 | 0.21 | 0.10 | 0.57 | 0.46 | |||
Zwrot na kapitale, % | 10.1 | 12.5 | 6.5 | 11.4 | 10.0 | |||
Skorygowany zwrot na kapitale, % | 8.5* | 10.6* |
* Z wyłączeniem rezerwy restrukturyzacyjnej utworzonej w trzecim kwartale 2011r w wysokości 171mln EUR. Kursy wymiany zastosowane w przypadku DKK, NOK oraz SEK w trzecim kwartale 2012r odnoszą się odpowiednio do następujących pozycji rachunku wyników 7.44, 7.51 oraz 8.73.
Nordea ma ambicje stać się znanym w całej Europie bankiem, z cenionym zespołem pracowników, tworzącym wartość dodaną dla Klientów i Akcjonariuszy. Naszym Klientom umożliwiamy osiągnięcie celów, jakie sobie wyznaczyli, zapewniając im szeroką gamę produktów, usług oraz doradztwa w zakresie bankowości, zarządzania aktywami oraz ubezpieczeń. Nordea obsługuje 11 milionów klientów, posiada około 1000 oddziałów i jest liderem bankowości elektronicznej, gdyż grono jej e-klientów liczy 6,3 mln osób. Akcje Nordea są notowane na giełdach NASDAQ OMX Nordic Exchange w Sztokholmie, Helsinkach i Kopenhadze.