PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRTransformacja w motoryzacji

Transformacja w motoryzacji

Marketing i PR 10.03.2011 (07:46)

Salon samochodowy w Genewie, światowe premiery nowych modeli oraz zapowiedzi planów produkcyjnych globalnych koncernów. Zamknięcie bram zakładu będącego jednym z symboli polskiej motoryzacji oraz zmniejszenie de facto produkcji w innej kluczowej w kraju fabryce, zainspirowało analityków Euler Hermes do przeanalizowania trendów w przemyśle motoryzacyjnym.

Eksperci Euler Hermes zwracają uwagę na:

 

– sprzedaż pojazdów w USA wzrośnie a na rynkach wschodzących spadnie,

– trendy w globalnej koniunkturze rynku motoryzacyjnego,

– producenci części przeprowadzili dogłębną restrukturyzację,

– wielkość i perspektywy produkcji samochodów w Polsce.

 

 

Wraz z nowym rokiem w Polsce branża motoryzacyjna stanęła przed nowymi wyzwaniami. Zamknięcie bram zakładu na warszawskim Żeraniu, będącego jednym z symboli polskiej motoryzacji oraz zmiana modelu auta i zmniejszenie de facto produkcji w innej kluczowej fabryce w Tychach, nie rokuje dobrze dla całego sektora.

Jak zauważa Tomasz Starus, Dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Towarzystwie Ubezpieczeń Euler Hermes: – W naszej części Europy nie tylko przetrwały, ale rozwijają się zakłady marek motoryzacyjnych, które zostały zachowane – tak jak miało to miejsce w Czechach czy Rumunii. Inwestuje się w markę, która ma swoją specyfikę i wartość na rynku. Wracając do krajowego rynku – styczeń był ciekawy pod względem poziomu: w kategorii samochodów osobowych była ona wyższa niż w grudniu, ale niższa o blisko 8% niż przed rokiem. W branży samochodów dostawczych odwrotna sytuacja – produkcja w niej zwiększyła się w porównaniu do stycznia ub. roku aż o blisko 60%.

 

I SEKTOR MOTORYZACYJNY – ZRÓŻNICOWANA POPRAWA KONIUNKTURY

 

Sytuacja ogólna: rynki części zamiennych i rynki inwestycji (wschodzące)


Po gwałtownym spadku o 13% w 2009 r. światowa produkcja motoryzacyjna powraca do poziomu sprzed kryzysu – w 2010 r. wyprodukowano niemal 71 mln pojazdów. W tym okresie na światowym rynku doszło do autentycznej transformacji. Dystrybucja geograficzna sprzedaży pokazuje spadek popytu na dojrzałych rynkach – tzw. rynkach części zamiennych – Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii, które w 2007 r. odpowiadały za ponad 73% globalnego popytu; w 2010 r. wskaźnik ten wynosił już jedynie 59%. Skorzystały na tym tak zwane rynki inwestycji, czyli rynki wschodzące (w tym przede wszystkim Chiny, gdzie w 2010 r. odnotowano wzrost sprzedaży o niemal 40%), których udział w światowej sprzedaży zwiększył się z poziomu poniżej 27% w 2007 r. do ponad 41% w 2010 r. Sytuacja ta wiąże się z wykształceniem się klasy średniej w tych nowych strefach konsumpcyjnych i z niezwykle niskim wskaźnikiem własności, który nie przekracza 4% w porównaniu z niemal 60% w Europie i Japonii czy 80% w USA. Ta nowa sytuacja uzasadnia znaczne inwestycje produkcyjne w nowych krajach konsumenckich, ale także ujawnia nadmierne moce produkcyjne na rynkach dotychczasowych, szczególnie w Europie, co negatywnie wpływa na rentowność producentów – ta kwestia z pewnością pewnego dnia będzie musiała zostać rozwiązana.

 

Sytuacja obecna: rok 2010 to eksplozja produkcji i sprzedaży


Rok 2010 wywindował wolumeny sprzedaży z powrotem do poziomu sprzed kryzysu, jednak poza wzrostem w gospodarkach wschodzących przyczynił się do tego również efekt pakietów stymulacyjnych, bardzo znaczący na początku roku (np. dopłaty do złomowania i bonusy środowiskowe) w Europie i Japonii). Liczba rejestracji nowych pojazdów w pierwszej połowie roku wskazywała na bardzo intensywny wzrost we wszystkich regionach, jednakże w drugiej połowie roku tendencja ta uległa odwróceniu na rynkach europejskich i w Japonii. Rynek europejski mocno odczuł słabą końcówkę roku i prawdopodobnie ogłosi spadek wolumenu rzędu 5-6% za cały rok, co oznacza 13,5 mln sprzedanych pojazdów – znaczny to spadek względem wykazanego w 2007 r. wyniku 16 milionów pojazdów. Japonia zamknęła rok liczbą 5 mln pojazdów, co stanowi wzrost względem 4,6 mln w 2009 r., ale jednocześnie jest gorszym wynikiem niż osiągnięta w sierpniu 2010 r. liczba 5,3 mln pojazdów w ujęciu średniorocznym; dodatkowo wynik ten kształtuje się znacznie poniżej średniej okresowej niemal 6 mln pojazdów. Podczas gdy rynek amerykański zwiększył się o 8% do 11,5 mln pojazdów, w średnim terminie utrzymuje się poniżej 5,5 mln, mimo że wielkim wydarzeniem roku był zakończony sukcesem powrót GM na rynek akcyjny – dowód odtworzonego zaufania inwestorów. Jeżeli chodzi o gospodarki wschodzące, chińska eksplozja sprzedaży o niemal 40% w ciągu 2010 r. (w porównaniu do 2009 r.) również wiele zawdzięcza pakietom stymulacyjnym (ulgom podatkowym z tytułu pojazdów mało- i średniolitrażowych).

 

Prognoza: kręte drogi do wzrostów sprzedaży w 2011 r.


Wskutek rozbieżnych dróg, którymi podążają główne rynki motoryzacyjne, światowy rynek nie może się znacząco zwiększyć. Dodatkowo, w obliczu ostatnich miesięcy 2010 r., możemy oczekiwać pogorszenia sprzedaży w Europie i Japonii wskutek ostatecznego zakończenia działań stymulacyjnych w zakresie kupna samochodów w ciągu pierwszej połowy 2011 r. Sprzedaż na rynku amerykańskim powinna nadal rosnąć, a liczba rejestracji nowych pojazdów prawdopodobnie wzrośnie o ok. 10% do ponad 12,5 mln sztuk. Tempo wzrostu sprzedaży pojazdów w gospodarkach wschodzących powinno znacząco spaść wraz z zakończeniem bodźców fiskalnych i dopłat do złomowania – z wyjątkiem rynku rosyjskiego, który w 2011 r. nadal będzie korzystać z tego rodzaju pomocy. Ogólnie rzecz biorąc, powiększywszy się o 8% w 2010 r., światowy rynek samochodowy wzrośnie w roku 2011 o 3-4%.

 

Główni światowi producenci samochodów

 

Pozycja

Spółka

Kraj

Obrót w

I poł. 2010 r.

mld USD

Zmiana względem I poł. 2009 r.

 

 

 

 

 

 

1

Toyota

Japonia

106,6

16%

 

2

Volkswagen

Niemcy

75,4

21%

 

3

Ford

USA

66,6

30%

 

4

Daimler

Niemcy

56,5

21%

 

5

Honda

Japonia

38,9

15%

 

6

Nissan

Japonia

47,6

28%

 

8

BMW

Niemcy

33,9

14%

 

9

Fiat

Włochy

33,9

14%

 

10

Peugeot

Francja

34,6

21%

 

11

Renault

Francja

24,0

23%

 

(*) Dla grup japońskich dane pokazują roczny obrót do końca 2010 r.

Źródło: spółki

 

Globalna sprzedaż pojazdów

 

Zmiany w udziale rynkowym, w podziale na regiony

 

 

2007

2008

2009

2010*

Europa

32,4%

32,1%

28,6%

24,9%

Ameryka

33,5%

30,6%

26,6%

26,9%

Chiny

11,3%

13,3%

20,8%

24,1%

Japonia

7,5%

7,4%

7,0%

6,9%

pozostałe kraje Azji i Oceania

11,5%

12,8%

13,1%

13,5%

* prognoza

Źródło: OICA

 

 

II CZĘŚCI SAMOCHODOWE – POWRÓT DO ZYSKOWNOŚCI

 

Sytuacja ogólna: główni globalni producenci części wracają do równowagi


Kluczowy element łańcucha wartości w sektorze motoryzacyjnym – producenci części – zapewnia 75% całego samochodu i realizuje 50% działań z zakresu badań i rozwoju w całym sektorze. W odpowiedzi na gwałtowny kryzys w branży producenci części przeprowadzili dogłębną restrukturyzację modelu produkcyjnego. Najwięksi gracze globalni wychodzą z kryzysu silniejsi, ograniczywszy moce produkcyjne na rynkach dojrzałych i przeprowadziwszy ogromne inwestycje w nowych regionach konsumenckich. Zyskali również na upadku konkurentów z branży, dzięki czemu wzmocnili działalność podstawą i stali się kluczowymi graczami na rynku – tym samym zmniejszając swoją podatność na naciski cenowe ze strony swoich klientów, producentów samochodów. Naturalnie nie jest to zupełne odwrócenie ról, ale zjawisko to bardziej równoważy ich wzajemne relacje.

 

Sytuacja obecna: producenci części zyskują na wzroście wolumenu sprzedaży


Po załamaniu działalności pod koniec 2008 r. i na początku 2009 r. z uwagi na spadek liczby zamówień i masowe ograniczanie zapasów przez producentów samochodowych, wytwórcy części znacząco zrestrukturyzowali swój model działalności. Dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży na rynkach rozwiniętych, szczególnie w I połowie 2010 r., i korzystając z silnego wzrostu w gospodarkach wschodzących udało im się znacząco poprawić rentowność – niektórzy z nich osiągnęli zyski większe niż kiedykolwiek na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Mimo słabszej końcówki roku, szczególnie w europejskim sektorze produkcji pojazdów, dalszy wzrost na głównych rynkach pozwoli większości głównych dostawców globalnych osiągnąć doskonałe wyniki finansowe w całym roku 2011. Dodają one otuchy, jako że pozwalają producentom części planować finansowanie niezbędnych inwestycji przemysłowych w krajach o silnym wzroście, a także badań nad nowymi technologiami ograniczenia lub wyeliminowania emisji CO2, aby zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska i przeciwdziałać globalnemu ociepleniu – a to te właśnie kwestie stały się dla branży motoryzacyjnej priorytetami.

 

Prognoza: w 2011 r. większe cele, ale także koncentracja na masie krytycznej


Niezależnie od oczekiwanego ograniczenia rynku europejskiego i japońskiego, szczególnie w I poł. 2011 r., rynek światowy korzystać będzie na dalszej poprawie koniunktury na rynku amerykańskim, a także na wzroście (chociaż wolniejszym niż w 2010 r.) w gospodarkach wschodzących. Rynek światowy ogółem wzrośnie o ok. 3-4%, co stanowi dla producentów części pozytywną prognozę zarówno w zakresie wolumenu, jak i rentowności. Mimo że dla dużych producentów przeważają pozytywne prognozy, istnieje również zapotrzebowanie na zasięg globalny, co jednak wymaga masy krytycznej, którą nie każdy gracz rynkowy już uzyskał. Można więc się niepokoić, szczególnie w kontekście Europy, że niektórzy uczestnicy rynku – ci o zbyt małym zasięgu – w pierwszej połowie roku odczuwać będą nowe trudności, wynikające ze spadających wolumenów produkcji pojazdów, jako że nie będą w stanie sprostać dwojakim nadchodzącym wyzwaniom – globalizacji i zapotrzebowaniu na technologię czystej energii.

 

 

Główni światowi producenci części samochodowych

 

Pozycja

Spółka

Kraj

Obrót w

I poł. 2010 r.

mld USD

% zmiana względem I poł. 2009 r.

1

Bosch(1)

Niemcy

n/dot.

 

2

Johnson Controls(2)

USA

34,3

20%

3

Denso

Japonia

19,0

22%

4

Ainsi Seiki

Japonia

13,1

30%

5

Magna

Kanada

11,6

59%

6

Faurecia

Francja

8,3

27%

7

TRW

USA

7,2

41%

8

Delphi(3)

USA

6,9

33%

9

Lear(3)

USA

5,8

35%

10

Valeo

Francja

5,9

38%

11

Visteon(3)

USA

3,9

32%

 

 

(*) Dla grup japońskich podane są dane dla połowy roku na koniec września 2010 r.

(1) Bosch nie podaje danych półrocznych.

(2) Dla Johnson Controls podano dane roczne na koniec września 2010 r.

(3) Delphi zakończył reorganizację na mocy Rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA 6 października 2009 r.

Lear zakończył reorganizację na mocy Rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA 9 listopada 2009 r.

Visteon zakończył reorganizację na mocy Rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA 1 października 2010 r.

Źródło: spółki

 

 

Liczba rejestracji nowych pojazdów w podziale na regiony, samochody osobowe

 

Rynek

 

12 m-cy

do końca

listopada 2010 r.

12 m-cy

do końca

listopada 2009 r.

Zmiana rok do roku

2009-2010

Europe-30

13.782.059

14.339.060

-3,9%

Rosja

1.823.046

1.545.823

17,9%

USA

11.329.569

10.469.089

8,2%

Brazylia

2.579.318

2.402.480

7,4%

Japonia

5.040.894

4.542.966

11,0%

Chiny

13.543.657

9.796.624

38,2%

Indie

1.837.388

1.394.316

31,8%

Źródło: OICA

Źródło: Euler Hermes

motoryzacja 2011-03-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: motoryzacja

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców