Dynamiczny rozwój rynku opieki zdrowotnej wymaga od ubezpieczycieli dużej elastyczności oraz szybkiego reagowania na zmiany, które zachodzą w sektorze świadczeń medycznych. Jakim konkretnie wyzwaniom muszą sprostać ubezpieczyciele planujący rozwój swojej oferty w zakresie ochrony zdrowia?
Innowacyjne rozwiązania, sprostanie wymogom prawnym, dopasowanie oferty do unikalnej charakterystyki rynku, stałe doskonalenie komunikacji z ubezpieczonymi, wysoka jakość oferowanych usług oraz dobre relacje z partnerami biznesowymi – to podstawowe elementy budowania konkurencyjności w prężnie rozwijającym się sektorze prywatnych ubezpieczeń medycznych.
Atrakcyjna oferta
Dotychczasowym problemem ubezpieczycieli jest wyróżnienie ich oferty spośród innych rozwiązań funkcjonujących na rynku i zapewniających dostęp do świadczeń medycznych. Taką szansę daje bez wątpienia przygotowanie kompleksowej ochrony, ze szczególnym uwzględnieniem produktu szpitalnego. Ubezpieczyciel bowiem powinien zapewniać klientowi pomoc obejmującą cały proces medyczny – od diagnozowania przez leczenie, aż po rekonwalescencję. Firmy ubezpieczeniowe nie mogą też zapomnieć o konieczności ciągłego edukowania swoich klientów w zakresie zdrowego stylu życia oraz badań profilaktycznych.
Kolejną szansą rozszerzenia zakresu oferty ubezpieczycieli, pomimo ograniczeń wynikających z ustawy ubezpieczeniowej, jest współpraca z zewnętrznym partnerem, który może prowadzić znacznie szerszą działalność w zakresie serwisu medycznego i pozamedycznego. Partnerzy ci określani są w Europie Zachodniej mianem third party administrator. Ich celem jest połączenie interesów ubezpieczycieli i placówek medycznych. W oparciu o zaplecze technologiczne tych organizacji, np. firm assistance, ich rozbudowaną sieć usługodawców medycznych oraz bogate doświadczenie, płynące z obsługi wielu towarzystw, ubezpieczyciele są w stanie zapewnić swoim klientom szeroki zakres usług i wysoką jakość świadczeń.
Budowa i koordynacja sieci usługodawców
Partnerami medycznymi ubezpieczycieli są zwykle rozproszone placówki prowadzące działalność lokalną. Zarządzanie taką strukturą jest skomplikowanym procesem wymagającym ujednolicenia standardów setek firm. Wbrew pozorom jest to możliwe, wymaga jednak wiedzy i doświadczenia z zakresu zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych oraz dużych inwestycji w infrastrukturę informatyczną, konieczną do zarządzania produktem ubezpieczeniowym oraz świadczeniami medycznymi. Z perspektywy ubezpieczycieli wsparcie ze strony partnera, który stale współpracuje z siecią sprawdzonych usługodawców medycznych, jest opłacalnym rozwiązaniem. Z jednej strony firmy te, koordynując współpracę z placówkami medycznymi i wieloma ubezpieczycielami, są w stanie podjąć się inwestycji niezbędnych do sprawnego realizowania całego procesu opieki medycznej, na poziomie gwarantującym satysfakcję indywidualnych klientów. Z drugiej strony wsparcie zewnętrznego partnera ma również kluczowe znaczenie z perspektywy klientów grupowych. Ubezpieczyciele chcąc pozyskać klientów z tego sektora muszą przede wszystkim sprostać wszystkim aspektom prawnym, dotyczącym oferowania świadczeń z zakresu medycyny pracy.
Z perspektywy ubezpieczycieli rynek ubezpieczeń zdrowotnych jest obszarem wyjątkowo wymagającym. Dotychczas nie znaleźli oni sposobu na budowę atrakcyjnej oferty w tym zakresie. Jednocześnie większe zaangażowanie prywatnych ubezpieczeń w polski system opieki zdrowotnej jest pożądane przez klientów indywidualnych i prywatne placówki medyczne. Ubezpieczyciele, którzy jako pierwsi spełnią wysokie wymagania rynkowe, mogą więc liczyć na duże przychody oraz zdobycie pozycji lidera w nowym obiecującym obszarze rynku.
Źródło: Multi Communications Sp. z o.o.