Pozyskiwanie klientów oraz budowanie marki – to dwa najważniejsze cele dla kadr marketingowych w obecnych czasach. Media społecznościowe i e-mail marketing stały się narzędziami pozwalającymi osiągnąć te priorytety – tak wynika z danych raportu “Marketers’ Benchmark 2011” przygotowanego przez magazyn Focus.
O tym jak mocną pozycję w tym zestawieniu mają social media świadczy chociażby jej pojawienie się w 8 marketingowych kryteriach wziętych pod uwagę. 5 z nich (Top Tactic, Top Technology, Top Performing Content, Top Priority Investment, Top Trend) odnosi się bezpośrednio do działań na blogach oraz na Facebooku. Ma to także swoje przełożenie w szacowanych wielkościach budżetów reklamowych. U ponad połowy marketerów będzie wyczuwalny jego wzrost o najmniej 5%. 32% budżetów promocyjnych będzie na takim samym poziomie, jak w roku ubiegłym. Natomiast u 16% – dojdzie do redukcji o co najmniej 5%.
Badania “Marketers’ Benchmark 2011” pokazują również charakterystykę zmian, a raczej przetasowań w korzystaniu z kanałów marketingowych. Do niedawna w promocji dominowały działania z wykorzystaniem e-maila (39%), online contentu (36%) oraz social media (28%) i potencjału wyszukiwarek internetowych (26%). W najbliższym czasie te narzędzia nie zmienią się, a ulegną tylko kolejności i proporcji. Zostaną wzmocnione media społecznościowe (59%), online content (48%) oraz działania w wyszukiwarkach internetowych (34%). Mniejszy się, ale tylko nieznacznie, ranga e-mail marketingu (37%). Wartym odnotowania faktem jest to, iż w dalszym ciągu znacznym i stabilnym zainteresowaniem będą cieszyły się działania w zakresu affiliate marketing (14%).
– Stabilnie rosnące źródło sprzedaży i niestandardowe, zachwycające budowanie świadomości marki. O tym marzy chyba marketer każdej marki. Wyniki powyższych badań są namacalnymi dowodami tych dwóch trendów. Nie zaskakuje mnie zaufanie, jakim obdarzony jest przez marketerów marketing afiliacyjny. Policzalny, skalowalny, przewidywalny. Z drugiej strony widać jak marketerzy testują, czy social media marketing pasuje do ich marki. Bo bądźmy szczerzy – nie wszystko da się sprzedać na Facebooku. – tłumaczy Marcin Kowalik – Business Development Manager firmy Zieltraffic zajmującej się marketingiem internetowym dla branży finansowej i ubezpieczeniowej.
Trochę inaczej sytuacja wygląda jeżeli przyjrzymy się poszczególnym środowiskom biznesowym. Dla firm B2B nieznacznie zmniejszyła się waga e-mail marketingu. Bardzo mocno, ponad dwukrotnie, do góry poszły inwestycje w social media. Wzrost zainteresowania odczuły także: online marketing, SEO/SEM oraz affiliate marketing. To co łączy środowisko B2C z B2B to mocne stawianie na media społecznościowe i online content. Co więcej dla firm konsumenckich ważnym elementem działań promocyjcnych stały się mobilne rozwiązania, których znaczenie zwiększyło się niemalże o 400%. Ponadto dla podmiotów z sektora B2C ważne będą działania w środowisku SEO/SEM i e-mail marketingu.
Po za tym dla firm kluczowy jest jeszcze jeden komponent. Jest nim kwestia mierzenia i optymalizacji efektów. Dotyczy wręcz wszelkich działań promocyjnych: od social media przez e-mail marketing po content marketing i programy afiliacyjne skończywszy.
A jakie największe wyzwanie stoi przed kadrą marketingową według respondentów “Marketers’ Benchmark 2011”? Najczęściej padającą odpowiedzią było poradzenie sobie z ograniczonymi możliwościami (finansowymi i kadrowymi) oraz pozyskiwanie nowych klientów (48%). Nie mniej ważnymi kwestiami są aspekty zwiększania zainteresowania klientów stroną internetową firmy (34%) oraz pozycjonowanie się w sieci (23%). Ten ostatni element najbardziej jest pożądany przez mały biznes oraz firmy ze środowiska B2C. Autorzy tego badania zwracają także uwagę na to, iż w celu dotarcia do nowego pokolenia konsumentów, sektor B2B będzie angażował się w działania z zakresu SEM.
– Rozrywki szukamy na Facebooku, a rzetelnej informacji w Google. Informacja, której potrzebujemy “tu i teraz”, znajduje się zwykle w wynikach wyszukiwania. Świadomi marketerzy już potrafią docenić te sprzedażowe szanse kampanii SEM. W sektorze B2B natomiast, precyzyjne dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej jest jeszcze bardziej ważne. Tu często pozyskanie nowego klienta jest jeszcze trudniejsze i bardziej kosztowne niż w B2C. A co ważne w SEM – przyszły klient często jest bardziej otwarty na korzystanie z nowoczesnych rozwiązań internetowych. To daje nam nowe możliwości dotarcia do niego z naszym przekazem. – stwierdza Kowalik.
Badanie “Marketers’ Benchmark 2011” magazynu Focus powstało na bazie przeprowadzonych 172 ankiet telefonicznych. Jego respondentami byli marketerzy, którzy reprezentowali zarówno małe, średnie jak i duże firmy.
Źródło: Focus