Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Ludzie PR-u

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Mateusz Gawin

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Co hamuje rozwój polskich MŚP?

2016-12-12, 13:29

Jak wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, do października 2016 roku w Polsce zarejestrowano w KRS w tym roku ponad 43 tys. firm. To o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Polscy przedsiębiorcy chętnie zakładają działalności, jednak często jest im trudno ominąć pewne bariery rozwojowe. Eksperci Banku Zachodniego WBK podkreślają, że choć firmy często zmagają się z zewnętrznymi trudnościami, jak skomplikowane przepisy prawno-podatkowe, nierzadko problemy tkwią wewnątrz. Z analizy działalności firm uczestniczących w II edycji programu „Firmowe Ewolucje”, która właśnie się zakończyła, wynika, że trudności może sprawiać: brak precyzyjnego planowania, potrzeba zwiększania sprzedaży oraz nieumiejętne delegowanie zadań.


- Sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo istotny z punktu widzenia rozwoju polskiej gospodarki, gdyż ma znaczący udział w generowaniu PKB. Jak wskazują dane PARP, przedsiębiorstwa tworzą 73 proc. PKB, w tym same MŚP generują 48,5 proc. tego wskaźnika. Dlatego tak istotne jest, aby dobrze identyfikować główne bariery rozwoju tego sektora i starać się im zaradzić. Nasze doświadczenia wyniesione z programu „Firmowe Ewolucje”, którego bohaterami byli właśnie mali i średni przedsiębiorcy, pokazują, że problemy te są często uniwersalne. Z jednej strony, w dużym stopniu zależą od otoczenia społeczno-gospodarczego oraz branży, w której działa firma. Z drugiej zaś, często są wynikiem czynników wewnętrznych – mówi Wojciech Dembiński, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Banku Zachodnim WBK.

 

Choć rozwojowi firm w Polsce na co dzień towarzyszy zmaganie się z trudnościami zewnętrznymi, które ograniczają możliwości wdrażania przez nich przedsięwzięć rozwojowych, problemy pojawiają się również wewnątrz. Firmy nierzadko zbyt krótkowzrocznie patrzą na swój biznes, skupiają się wyłącznie na zysku oraz nieumiejętnie delegują zadania.

 

Po pierwsze, krótkoterminowa strategia na dłuższą metę nie działa


Krótkowzroczne patrzenie na własny biznes oraz brak długoterminowej strategii uwzględniającej trendy może się bardzo źle skończyć dla przedsiębiorstwa. Program „Firmowe Ewolucje” pokazał, że szczególnie duży problem stanowi powielanie schematów, które działały w przeszłości, ale teraz są już nieaktualne. - Problemem polskich przedsiębiorców jest to, że w pewnym momencie prowadzenia własnego biznesu tracą świeże spojrzenie. Zaczynają prowadzić swój biznes opierając się wyłącznie na tym, co kiedyś działało. Często też angażują się w detale związane z rodzajem prowadzonej działalności i skupiając się na nich, tracą z oczu globalne trendy. A to właśnie otwarta głowa i świeże spojrzenie są cechami dobrego przedsiębiorcy. Na nie postawili Ci, którzy przeszli „Firmowe Ewolucje” i udało im się z sukcesem wdrożyć zmiany – mówi prowadzący program Arkadiusz Mierzwa.

 

Po drugie, biznes to nie tylko sprzedaż


Firma ma przynosić zysk – to oczywiste, ale nie tylko sprzedaż na to wpływa. Niektórzy przedsiębiorcy chyba o tym nie pamiętają. A to właśnie inwestowanie w rozwój, długoterminowe plany rozszerzania działalności czy obserwowanie trendów potrafią przynieść najlepsze rezultaty. Wie o tym doskonale firma Megan, która nie tylko pomyślnie przeszła „Firmowe Ewolucje”, ale otrzymała też nagrodę główną fundowaną przez Bank Zachodni WBK, w wysokości 100 tys. zł. W pierwszym etapie firma Megan, zajmująca się sprzedażą sprzętu laboratoryjnego, skupiła się na uporządkowaniu marek w swoim portfolio, rozwoju funkcjonalności stron internetowych w kierunku optymalizacji sprzedaży, wdrożeniu programu motywacyjnego dla handlowców, a także przygotowała się do aplikowania o fundusze unijne. Natomiast wygraną zapewniła firmie długoterminowa wizja prowadzenia własnego biznesu, która zakładała m.in. powołanie ośrodka badawczo-rozwojowego czy wsparcie kształcenia osób, które chciałyby się zająć obróbką szkła. - Nagrodziliśmy firmę Megan, bo doceniliśmy potencjał tkwiący zarówno we właścicielach firmy, jak i w produkcie. Widać było w nich chęć uczenia się a także rozwijania własnych kompetencji – mówi jeden z jurorów Cezary Szymanek, redaktor naczelny rp.pl i Bloomberg Businessweek Polska.

 

Warto pamiętać, że finansowanie większych projektów, jak powołanie własnego ośrodka badawczo-rozwojowego, choć jest dużym wydatkiem, nie znaczy, że nieosiągalnym. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele instrumentów finansowych skierowanych do MŚP. Najbardziej podstawowy to kredyt obrotowy, który najczęściej służy do zachowania płynności finansowej przedsiębiorstwa. Środki można przeznaczyć na dowolny cel i spłacać nawet przez 3 lata. Rozwiązaniem, które cieszy się rosnącą popularnością w sektorze MSP, jest leasing. Dzięki niemu przedsiębiorca może korzystać z wybranego środka trwałego bez konieczności zakupu na własność, a przy okazji uzyskać znaczne korzyści podatkowe.

 

Po trzecie, zarządzanie personelem kuleje


Wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza rozwijających swoją działalność, jest sprawne zarządzanie firmą. Nie potrafią oni rozdzielać obowiązków czy zaplanować, jak powinna wyglądać struktura firmy. Dodatkowo, problemem jest delegowanie obowiązków i ich rozdzielanie. Często bywa tak, że ze względu na nadmiar zadań, dział obsługi klienta czy marketing, wykonuje działania zupełnie niezwiązane ze swoim podstawowym biznesem. To natomiast jest spory błąd, który może skutkować licznymi problemami.

 

- Polscy przedsiębiorcy są pod wieloma względami wyjątkowi. To co jest ich szczególnym wyróżnikiem to determinacja w prowadzeniu swoich biznesów i kreatywność w identyfikowaniu nowych okazji biznesowych. Czasem brakuje im jednak perspektywy zewnętrznej w ocenie ich problemów oraz kompleksowego wsparcia, w różnych aspektach prowadzenia działalności. My jako bank takie wsparcie oferujemy w ramach naszej strategii „Firmowe Ewolucje” – mówi Wojciech Dembiński, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Banku Zachodnim WBK.

 

Źródło: BZ WBK



Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców!