PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPoradniki10 grzechów głównych polskich stron www

10 grzechów głównych polskich stron www

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Poradniki 10.01.2012 (11:45)

Negatywne nastawienie do firmy, rezygnacja użytkowników z zakupu produktów i opuszczenie witryny, a w efekcie decyzja o wyborze oferty konkurencji, to według ekspertów konsekwencje błędów popełnianych podczas projektowania serwisów internetowych.

Eksperci ds. użyteczności stron www z międzynarodowej agencji interaktywnej Fortune Cookie opracowali listę 10 grzechów głównych popełnianych przy projektowaniu polskich witryn internetowych i wskazują, jak tych błędów można uniknąć.

Wśród najczęstszych błędów serwisów www polskich firm i instytucji, specjaliści Fortune Cookie wskazują przede wszystkim źle opracowany system wyszukiwania plików, stosowanie jednolitego tekstu, a także łamanie spójności projektu, zarówno w obszarze graficznym, jak i funkcjonalnym. Za bardzo duże uchybienie uznali również błędne nazewnictwo podstron, które negatywnie wpływa na pozycję jaką strony zajmują w wynikach zwracanych przez wyszukiwarki internetowe.

Specjaliści User Experience pracujący w agencji interaktywnej Fortune Cookie opracowali listę dziesięciu grzechów głównych, które są najczęściej popełniane w trakcie projektowania witryn internetowych. Ich efektem jest bardzo często rezygnacja z produktów oraz usług firmy na rzecz konkurencji posiadającej bardziej funkcjonalną stronę internetową. Dodatkowo sytuacja ta nierzadko wiąże się z negatywnym nastawieniem do oferty firmy w przyszłości, co ma bezpośrednie przełożenie na wyniki ekonomiczne instytucji i spółek.

– Bardzo trudno jest zmienić pierwsze negatywne wrażenie użytkownika, który odwiedza firmowy serwis www. Jeżeli próbując znaleźć informacje o produkcie lub usłudze użytkownik trafi na nieprzyjazną i nieczytelną dla niego stronę internetową, zamiast wrócić na nią po raz kolejny, zdecyduje się po prostu na ofertę innej firmy – mówi Szczepan Wącław, dyrektor zarządzający Fortune Cookie Poland.

Największa ilość błędów dotyczy główne firmowych serwisów sektora MŚP oraz instytucji publicznych. W większości wypadków witryny internetowe tych dwóch grup cechuje niski poziom funkcjonalności, a także mało atrakcyjna forma graficzna. W mniejszym stopniu problemy umieszczone w  liście „10 grzechów głównych polskich serwisów www” dotyczą międzynarodowych korporacji i spółek giełdowych, choć niestety jak wskazują eksperci Fortune Cookie nie jest to reguła.

– Usability to wartość produktu decydująca o jego jakości użytkowej. W wypadku biznesowych witryn internetowych bardzo ważnym aspektem jest płynna komunikacja firmy i użytkownika, której efektem jest np. decyzja zakupowa. Kluczową rolę w jej podjęciu odgrywa funkcjonalność ułatwiająca przekonanie klienta o dokonaniu dobrego wyboru – dodaje Wącław.

10 grzechów głównych polskich serwisów www – Największe błędy w obszarze usability w polskich serwisach firmowych

1. Brak wspomagania wyszukiwania

Wewnętrzne wyszukiwarki bardzo często zbyt dosłownie analizują zapytania użytkowników. Rygorystyczne traktowanie literówek i innych błędów, nieuwzględnianie innych form słów lub porządku wyrazów w danej frazie w większości wypadków skutkuje brakiem wyników wyszukiwania. Zmusza to użytkownika do poprawy lub zmiany zapytania, a w najgorszym wypadku może spowodować rezygnację z dalszych poszukiwań. Przykładowe rozwiązania to identyfikacja i uwzględnianie błędnie wpisanych haseł, wprowadzenie zapytania użytkownika „czy chciałeś wyszukać (poprawiona fraza)?”, podanie propozycji poprawionych lub podobnych do wpisanej fraz.

2. Pliki PDF

Internauci nie lubią, kiedy informacje potrzebne im od zaraz zamieszczane są w postaci plików pdf. Zaburza to interaktywność prowadzonych przez nich działań. Szczególnie uciążliwa jest sytuacja, kiedy użytkownik musi pobrać kilka lub więcej plików, aby odnaleźć interesujące go treści. Jeśli nie ma podstaw, aby sądzić, że użytkownicy zechcą pobrać i wydrukować dane informacje, nie powinny być one zamieszczane w plikach pdf. Jeśli motywem umieszczenie ich w witrynie internetowej w formie plików pdf. jest brak miejsca, warto je zaprezentować z wykorzystaniem dynamicznych elementów (zakładek, karuzeli, galerii itp.) – prezentujących tylko tę część, która aktualnie interesuje Internautę.

3. Brak wyróżniania odwiedzanych odnośników

Wyróżnianie odwiedzanych odnośników to jedna z podstawowych zasad użyteczności serwisów internetowych, jednak wciąż bardzo często nieprzestrzegana. W większości serwisów brakuje wskazówek, co do obecnej lokalizacji i przebytej drogi lub są one bardzo ograniczone. Wyróżnienie wcześniejszych ruchów na stronie jest jednym z najważniejszych sposobów na ułatwienie użytkownikom orientacji w serwisie np. poprzez zmianę koloru wykorzystanego hiperłącza. Jest także niezbędne dla zapewnienia sprawnej nawigacji – niepotrzebne otwieranie już odwiedzonej strony często jest dla użytkowników frustrującym doświadczeniem.

4. Układ treści

Z przeprowadzonej analizy wynika, że bardzo często informacje na stronie internetowej przedstawiane są w postaci ciągłego tekstu. Taka forma prezentacji treści ma niewielką szansę na zaangażowanie użytkownika. Internauci zwykle przeglądają strony w pośpiechu i w przypadku trudności z wyszukaniem interesujących ich informacji w danej witrynie, zdecydują się na jej opuszczenie i wykorzystanie serwisu cechującego się większą funkcjonalnością. Kluczowe jest więc zaprezentowanie informacji w taki sposób, aby użytkownik mógł je szybko przeskanować i ocenić czy strona zawiera przydatne mu informacje. Pomocne w tym celu będzie zróżnicowanie treści – zastosowanie podtytułów, wyróżnienia kluczowych słów, wypunktowanie najważniejszych informacji, a także zastosowanie czytelnej i wystarczająco dużej czcionki oraz odstępów zwiększających przejrzystość tekstu.

5. Mały rozmiar czcionki

Zbyt mała czcionka stwarza problemy nie tylko osobom starszym. Czytanie z ekranu monitora jest bardziej męczące niż w przypadku druku, dlatego należy unikać wszelkich czynników, które dodatkowo zmniejszają czytelność tekstu. Część osób uważa, że strony korzystające z niewielkiej czcionki wyglądają elegancko i profesjonalnie. Jednak użytkownik korzystający z takiego serwisu może szybko się zmęczyć i zniechęcić do dalszej lektury. Serwisy oferujące podobną treść w przyjaźniejszej dla użytkownika formie mogą łatwo zyskać dzięki temu przewagę. Konieczne jest także zapewnienie możliwości powiększania tekstu oraz zadbanie o czytelny krój czcionki i kontrast w stosunku do tła – najlepiej czytelny jest ciemny tekst na jasnym tle.

6. Zbyt dużo elementów na stronie

Niestety, wciąż dominuje założenie, że niemal 100 proc. powierzchni na stronie głównej powinno być wypełnione informacjami. Jest to jednak błędne przekonanie, ponieważ im więcej informacji, tym mniejsza siła przekazu każdego z elementów. W konsekwencji użytkownikom trudniej jest odnaleźć najważniejsze informacje i zorientować się w zawartości serwisu. Jeżeli dodamy do tego nadmiernie wykorzystywane linie, krawędzie oraz migające banery to w efekcie otrzymujemy szum, zamiast przejrzystych informacji zamieszczonych w atrakcyjnej formie. W przestrzeni wirtualnej, bardzo często mniej znaczy więcej. Oszczędnie projektując strony m.in. stosując zamiast linii i krawędzi odstępy oraz poprzez grupowanie podobnych informacji można uzyskać  ciekawe efekty wizualne, a także przychylność Internautów.

7. Prezentacja ważnych elementów w formie przypominającej reklamy

Internauci od lat bombardowani są irytującymi reklamami, dlatego nauczyli się skutecznie je ignorować. Zjawisko to nosi nazwę ślepoty na banery (banner blindness). Część projektantów popełnia błąd zamieszczając ważne dla użytkowników informacje w formie wizualnie przypominającej typowe elementy reklamowe. Wystarczy zamieścić informacje kontaktowe lub call to action na jaskrawym tle, w kształcie przypominającym typowe reklamy, aby pozostały one niezauważane przez znaczną część użytkowników. Zamieszczając ważne informacje należy więc stosować stonowany styl, podkreślając ich znaczenie lokalizacją, rozmiarem itp.

8. Łamanie konwencji projektu

Spójność jest jedną z najważniejszych zasad usability. Kiedy elementy pełniące takie same funkcje wyglądają i zachowują się podobnie, użytkownicy nie muszą zastanawiać się, co wydarzy się po ich użyciu. Dzięki temu korzystają z serwisu pewnie i nie tracą czasu na szukanie potrzebnych linków, przycisków czy innych elementów. Warto wykorzystywać także powszechne konwencje projektowe. Użytkownicy zwykle mają pewne oczekiwania co do wyglądu i lokalizacji typowych elementów (np. wyszukiwarki, nawigacji, logowania) oparte o ich doświadczenia ze znanymi im wcześniej serwisami. Stosowanie się do tych zasad pozwoli Internautom na szybsze odszukanie potrzebnych informacji i zaoszczędzi im frustracji związanych z koniecznością korzystania z nietypowych i nieintuicyjnych rozwiązań.

9. Otwieranie nowych okienek

Otwieranie nowych okienek to jedno z najbardziej irytujących doświadczeń w trakcie przeglądania strony internetowej. Znaczna ilość designer’ów zakłada, że otworzenie zewnętrznego linku w nowym okienku utrzyma użytkowników na ich stronie. Nic bardziej błędnego. Wprowadzenie odwiedzających w nową przestrzeń, jakim jest nowe okno, zaburza płynność ich poruszania się w obszarze sieci, co w efekcie bardzo często prowadzi do zamknięcia, zarówno nowego okna, jak i danej strony.

10. Nawigacja

Nawigacja na wielu polskich stronach firmowych nierzadko pozostawia wiele do życzenia. Często zastosowany schemat nawigacji jest nieadekwatny do treści zamieszczonej w witrynie – np. zastosowane menu poziome w niewielkim stopniu prezentuje zawartość serwisu i utrudnia dotarcie do położonych głębiej, ale często kluczowych informacji. Kategorie nawigacji często nazywane są z wykorzystaniem niezrozumiałego dla użytkowników słownictwa – zaczerpniętego z branżowego żargonu. To co wydaje się logiczne z punktu widzenia pracownika firmy świetnie znającego zawartość witryny, często jest zupełnie nieczytelne dla Internautów. Nawigacja zbyt często odzwierciedla wewnętrzną strukturą firmy, zamiast odpowiadać na najczęstsze pytania użytkowników. Bardzo ważne jest przygotowanie nawigacji z wykorzystaniem danych na temat oczekiwań użytkowników oraz przetestowanie jej przed wdrożeniem w końcowym projekcie.

Źródło: Imago Public Relations

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
internet www 2012-01-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: internet www

Sprawdź także:

a 0 UNIQA i AXA działają już jako jedna firma pod marką UNIQA
12.04.2021 (18:24) – informacja prasowa

UNIQA i AXA działają już jako jedna firma pod marką UNIQA

Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym finalizuje formalny proces połączenia majątkowych i życiowych towarzystw …

a Kariera w finansach 0 Wyższe stanowisko = więcej stresu? Kondycja psychiczna liderów niepokoi
12.04.2021 (18:21) – informacja prasowa

Wyższe stanowisko = więcej stresu? Kondycja psychiczna liderów niepokoi

Jak pokazał raport „Stresodporni”, pandemia szczególnie wpłynęła na kondycję psychiczną osób na kierowniczych …

a 0 Banki spółdzielcze w spocie informacyjnym Concordii Polska Grupa Generali
12.04.2021 (18:18) – informacja prasowa

Banki spółdzielcze w spocie informacyjnym Concordii Polska Grupa Generali

Concordia Polska Grupa Generali kontynuuje kampanię informacyjną, dotyczącą połączenia z Generali. Kolejny etap to …

a 0 Mastercard wesprze Polską Organizację Turystyczną w ponownym przyciągnięciu turystów do Polski
12.04.2021 (18:15) – informacja prasowa

Mastercard wesprze Polską Organizację Turystyczną w ponownym przyciągnięciu turystów do Polski

Polska Organizacja Turystyczna (POT) w ramach współpracy z Mastercard otrzymała dostęp do platformy analitycznej …

a 0 Pożyczanie w czasach pandemii. Dane z Wonga
12.04.2021 (13:43) – informacja prasowa

Pożyczanie w czasach pandemii. Dane z Wonga

Jedynie co szósty Polak starał się w ciągu ostatnich 12 miesięcy o pożyczkę lub kredyt – wynika z badań …

a 0 Warta przygotowuje kompleksową automatyzację procesów obsługi klienta
12.04.2021 (13:39) – informacja prasowa

Warta przygotowuje kompleksową automatyzację procesów obsługi klienta

Ma w tym pomóc wdrożony w firmie silnik decyzyjny, łączący w kompleksową całość procesy związane z likwidacją szkód …

PRNews.pl

Zobacz również

Klientów domów maklerskich wciąż przybywa

Klientów domów maklerskich wciąż przybywa

W marcu liczba rachunków maklerskich raportowana przez…

Inwestował w kryptowaluty, oszust wmówił mu, że z zyskiem. Stracił 20 tys. zł

Inwestował w kryptowaluty, oszust wmówił mu, że z zyskiem. Stracił 20 tys. zł

Ponad 20 tys. zł stracił mieszkaniec powiatu…

Udają kupujących i wyłudzają dane. PKO BP ostrzega przez oszustami

Udają kupujących i wyłudzają dane. PKO BP ostrzega przez oszustami

Cyberprzestępcy atakują osoby sprzedające przedmioty przez internet.…

Prezes największego banku w Holandii oskarżony o nielegalny wynajem domu

Prezes największego banku w Holandii oskarżony o nielegalny wynajem domu

Prezes Rabobanku, największego banku w Niderlandach, został…

Prezes NBP: Nie ma powodu dla ujemnego oprocentowania depozytów

Prezes NBP: Nie ma powodu dla ujemnego oprocentowania depozytów

Nawet gdyby pojawiła się ujemna stopa referencyjna…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

jakisktos:

A cóż takiego "wielkiego zrobił ten "wielki" człowiek Kaczyński że go tak gloryfikuja? …

pon, 12 kwi 2021 (12:19) • W listopadzie pojawi się banknot kolekcjonerski „Lech Kaczyński. Warto być Polakiem”

Marta Wuwu:

ja dziękuję bogu że zadzwoniłam do nich. trafiłam na nich w internecie i …

pon, 12 kwi 2021 (08:15) • Ubyło dłużników, wzrosły długi

doris9:

A z czym masz problem? …

sob, 10 kwi 2021 (10:21) • Finansowe YOLO, czyli „zetki” i „igreki” na minusie

doris9:

A foktoring? …

sob, 10 kwi 2021 (10:20) • Finansowe YOLO, czyli „zetki” i „igreki” na minusie

hasler:

Ktoś korzysta jeszcze z tego badziewia ? …

pt, 9 kwi 2021 (18:23) • Kolejna akcja phishingowa z wykorzystaniem marki Poczty Polskiej

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców