PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizy4 grosze za minutę, czyli jak się sprzedaje koszty kredytu

4 grosze za minutę, czyli jak się sprzedaje koszty kredytu

Analizy 09.11.2011 (09:24)

Koniec roku to tradycyjnie czas ożywienia na rynku kredytów. Banki starają się przyciągnąć do siebie klientów poszukujących zastrzyku gotówki przed zbliżającymi się świętami. Najlepszym wabikiem jest niska cena, ale gdy tego atutu w ofercie brakuje, z pomocą przyjść może arsenał marketingowych sztuczek.

Pokazać produkt od jak najlepszej strony – to zadanie wymaga kreatywności. Bywa, że kreatywność ta sięga za daleko, a jej głównym celem staje się nie rzetelne przedstawienie oferty, lecz utrudnienie rynkowych porównań. Pożyczkodawcy liczą na to, że klient zasypywany marketingowymi komunikatami podejmie decyzję bez rozeznawania się w ofercie, wyłącznie pod wpływem reklamy. Muszą zatem przyciągnąć jego uwagę, przedstawić produkt jako okazję. Banki sięgają w tym celu po różne środki, które mają sprawić, że drogie wydawać się będzie tańsze.

Żegnajcie, procenty!

Jeszcze kilka lat temu w reklamach kredytów gotówkowych królowały procenty. Dziś banki często prezentują konkretne kwoty. „22 złote miesięcznie za każdy tysiąc pożyczki” brzmi znacznie lepiej niż „Rzeczywista roczna stopa oprocentowania 23%”. Kłopot w tym, że hasło prezentujące wysokość przykładowej raty ma niemal zerową wartość informacyjną. Nie można z niego wywnioskować czy kredyt jest tani, czy drogi, a po szczegółowe dane dotyczące przyjętych do reklamowych obliczeń założeń musimy skierować się do „drobnego druczku” umieszczonego na dole plakatu czy końcu telewizyjnego spotu.

Miesięczna rata 22 zł za każdy tysiąc złotych kredytu przy spłacie przez 8 lat i 0% prowizji oznacza, że kredyt jest oprocentowany na około 21,7%. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania takiego kredytu wynosi 23,99%.

Koszty kredytu – łatwiej przełknąć w mniejszych porcjach?

Krok dalej idą banki, które zamiast podawać wysokość modelowej miesięcznej raty, decydują się na prezentowanie kosztów… dziennych. Tylko 2 złote z groszami co dzień. Tanio, ale to niestety tylko arytmetyczny zabieg. Po lekturze szczegółowych informacji dowiadujemy się, że tyle płacić będziemy za pożyczone na dwa lata 1500 zł. Rzeczywiste oprocentowanie sięgające 31% – to bardziej precyzyjna miara kosztów, chociaż wygląda znacznie mniej strawnie niż „9 groszy za godzinę kredytu”.

Towar przeceniony, sezonowa wyprzedaż!

Cena na metce wydaje się niezbyt atrakcyjna, ale powyżej widzimy poprzednią – przekreśloną na czerwono, z dopiskiem „-30%”. Czy wyższa cena z przeszłości naprawdę kiedyś obowiązywała? To wiedzą tylko stali bywalcy sklepu.

Niektóre banki kopiują pomysły odzieżowych handlowców. Podnieść cenę, a następnie ją obniżyć – ostatecznie nic się nie zmienia, ale wrażenie taniości być może przyciągnie potencjalnych klientów.

Zaciągasz kredyt? Należy się nagroda

Naukowcy badający ludzkie zachowania zauważyli, że duża strata boli mniej, gdy towarzyszy jej niewielki zysk. Zjawisko to, będące jedną z postaci „hedonicznego kadrowania” (ang. hedonic framing), wykorzystują chociażby samochodowi dealerzy, oferujący wahającym się z zakupem klientom drobne gratisy „w prezencie”. Darmowe dywaniki to ułamek ceny pojazdu, ale taki drobiazg może zdecydować o pomyślnym zakończeniu transakcji.

Zobacz też: Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach

Banki regularnie sięgają po tę sztuczkę próbując przyciągnąć do siebie pożyczkobiorców. Jednym z przykładów mogą być kredyty powiązane z premią pieniężną. Nagroda w gotówce działa na wyobraźnię, ale faktycznie jej zadaniem jest maskowanie ceny kredytu. Za premię pożyczkobiorca zapłaci z własnej kieszeni i to z nawiązką. Podobne zadanie mają nagrody rzeczowe – drobne upominki, elektroniczne gadżety. Ich przeznaczeniem jest osłodzić moment podjęcia, niezbyt przyjemnej przecież, decyzji o zaciągnięciu zobowiązania.

Kredytowe „coś za coś”

Sprzedaż wiązana i promocje „2 za 1” to stałe pozycje w arsenale sprzedawców w różnych branżach. W przypadku kredytów najczęściej kusi się specjalnymi warunkami (brakiem prowizji, niższym oprocentowaniem), które mają pełnić rolę promocyjnej przynęty. Zainteresowany ofertą potencjalny klient wkrótce dowiaduje się, że koniecznym warunkiem skorzystania z promocji jest kupno np. ubezpieczenia lub przeniesienie ROR-u do banku-kredytodawcy. Dzięki połączeniu sprzedaży kilku produktów jeszcze trudniej oszacować cenę pożyczanego pieniądza. Należy bowiem do niej doliczyć wszelkie koszty związane z nabytym przy okazji kontem osobistym czy ubezpieczeniem.

Cena okryta mgłą tajemnicy

Na plakacie przystojny celebryta i nie mniej atrakcyjnie wyglądające „od 5,99%”. Tak tanio, że aż trudno uwierzyć. I słusznie – na tani kredyt mogą liczyć tylko wyjątkowi klienci o magicznej kombinacji cech. Jakich? To wie tylko wyrocznia w postaci systemu scoringowego banku. Ktoś, kto chce wiedzieć, czy chociaż zbliżył się do tego ideału, musi udać się do oddziału i poddać bezbolesnej symulacji kredytowej połączonej z zapytaniem do Biura Informacji Kredytowej.

Większość zainteresowanych dowie się, że w ich przypadku koszty kredytu będą bliższe górnej granicy „widełek”, sięgającej 21%. Nie przeszkadza to jednak pożyczkodawcy szczycić się jedną z najtańszych ofert na rynku.

Do przejrzystości jeszcze daleko

Z pozoru kredyt gotówkowy jest produktem prostym – do oceny jego kosztu powinny wystarczyć informacje o oprocentowaniu, wysokości prowizji oraz (ewentualnie) składkach ubezpieczeniowych. W praktyce jednak banki utrudniają porównania, komplikując swoją ofertę i rozszerzając ją o dodatkowe opłaty, premie, doraźne obniżki. Obraz rynkowej oferty dodatkowo zaciemnia praktyka kształtowania ceny w oparciu o ryzyko – oprocentowanie staje się tajemnicą banku. W gąszczu niedających się ze sobą zestawić propozycji pożyczkobiorcy zaczynają kierować się emocjami i intuicją zamiast chłodną kalkulacją.

Źródło: Bankier.pl

analizy banki kredyt michał kisiel 2011-11-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy banki kredyt michał kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców