Smartfony służące jako narzędzie do regulowania płatności? Identyfikatory służbowe, wizytówki biznesowe, karta na punkty z programów lojalnościowych… w telefonie? Oczywiście. Dzięki technologii NFC.
Near Field Communication, czyli komunikacja bliskiego zasięgu, to nic innego, jak możliwość wymiany danych pomiędzy dwoma urządzeniami lub urządzeniem i znacznikiem, tzw. tagiem. Wykorzystywana najczęściej w telefonach komórkowych, dopiero od niedawna znajduje regularne zastosowanie w działaniach promocyjnych i marketingowych.
Atrakcyjność
Z punktu widzenia marketingu technologia ta ma ogromny potencjał, niektórzy twierdzą nawet, że daje nieograniczone możliwości reklamowe i sprzedażowe.
Coraz częściej NFC w telefonie pozwala na zakupienie biletu w komunikacji miejskiej, zastępuje identyfikator w pracy czy „tradycyjną” wizytówkę. I choć o technologii tej mówi się od dłuższego czasu, dopiero od niedawna dostrzega się (i wykorzystuje!) jej ogromny potencjał i komercyjne możliwości.
Aplikacje bazujące na NFC stają się coraz popularniejsze – są nie tylko świetną reklamą i znakiem rozpoznawczym marki, ale także praktycznym rozwiązaniem, spełniającym oczekiwania właścicieli aplikacji i zaspokajającym określone potrzeby jej użytkowników.
Tagi
Szczególnie istotne dla reklamowego wymiaru NFC pozostają tagi. Te małe układy pamięci wyposażone są w zaprogramowane informacje.
Tagi można umieszczać praktycznie wszędzie – od plakatów po półki sklepowe. Samo ich zastosowanie jest niezwykle łatwe – dotknięcie tagu daje dostęp do dodatkowych informacji – np. adresów stron www, zdjęć, informacji o produkcie, filmów video itd.
Tagi wykorzystywane są jednak nie tylko do przesyłania wizytówek, multimediów czy adresów stron www. Ich szczególnie efektownym zastosowaniem jest np. wprowadzenie zmiany ustawień smartfonu (wyciszenie w określonych miejscach lub instytucjach) lub wykonanie w nich automatycznego check-in na portalach społecznościowych.
Komu nie zapadnie w pamięć lokal, w którym po przytknięciu telefonu do tagu możemy np. włączyć darmowe wifi?
Ciekawym podejściem do tematu może być także rozwiązanie kompleksowe – stworzenie tagów umożliwiających zmianę ustawień w telefonie, przy równoczesnym założeniu, że tagi można dostosowywać indywidualnie do swoich potrzeb w obrębie stworzonej na te potrzeby aplikacji. Tym sposobem szybko i skutecznie zmieniamy ustawienia w telefonie, a same tagi zmodyfikujemy w zależności od potrzeb.
Kierunek
Zastosowań technologii NFC jest bardzo wiele. Prócz tradycyjnej wymiany danych pomiędzy indywidualnymi użytkownikami (plików muzycznych, video lub kontaktów) istnieje szereg komercyjnych zastosowań NFC. Warto więc przyjrzeć się najciekawszym z nich.
Programy lojalnościowe
Zastosowanie NFC w handlu jest coraz popularniejsze. Ciekawym rozwiązaniem są tu aplikacje do obsługi programów lojalnościowych. Ich użytkownicy mogą np. nabijać punkty za pośrednictwem aplikacji. Wystarczy, że dotkną telefonem tagu umieszczonego na ladzie sprzedawcy, a punkty gromadzone będą na serwerze. Idealnym przykładem tego rodzaju rozwiązania jest aplikacja StickyMe służąca do zbierania punktów w ramach programów lojalnościowych w stacjonarnych punktach handlowo-usługowych na rynku nowozelandzkim.
Reklama
Praktyczne zastosowanie technologii NFC znalazło odzwierciedlenie także w reklamie. Efektowny charakter tego typu rozwiązań sprawia, że są świadomie wykorzystywanym w działalności promocyjnej narzędziem. Przykładem mogą tu być chociażby tagi umieszczane na bannerach, plakatach reklamowych czy w okolicy produktów, na półkach sklepowych. Umieszczane na nich dane mogą kierować do treści o określonym przez nas charakterze – np. filmów promocyjnych. Ciekawym przykładem może być tu kampania realizowana przez markę Red Bull, promująca muzyczne wydarzenie. Dzięki tagom na citylightach użytkownicy przedostawali się na stronę mobilną, gdzie z kolei mogli wysłuchać utworów rywalizujących w rankingu zespołów oraz głosować na nie.
Płatności
Coraz więcej operatorów promuje płatności zbliżeniowe. Wprowadzone kiedyś za pośrednictwem kart płatniczych, dziś z wykorzystaniem telefonów komórkowych, robią furorę. Aby dokonywać płatności zbliżeniowych wystarczy posiadać urządzenie wyposażone w technologię NFC, a następnie zainstalować aplikację do obsługi płatności, która będzie skonfigurowana z naszą kartą kredytową. Wykorzystując standard łączności zbliżeniowej w smartfonie możemy zapłacić niemalże wszędzie – od sklepów po parkomaty. Ciekawym projektem wprowadzonym w Polsce było stworzenie dla Kolei Mazowieckich biletów w standardzie NFC – każdy mógł zakupić bilet po uprzednim zetknięciu telefonu z plakatem oraz potwierdzeniu transakcji czterocyfrowym PIN-em.
Lokale
Zastosowanie NFC jest także szczególnie popularne w różnego rodzaju lokalach usługowych. Technologię można wykorzystać chociażby w kinach, gdzie po przytknięciu telefonu do tagu NFC urządzenie zostaje wyciszone. Funkcjonują także lokale, w których po przytknięciu urządzenia do tagu NFC użytkownik dokonuje check-in na portalu społecznościowym. Dla właściciela firmy to dodatkowa forma promocji, klient z kolei może zostać do czynności zachęcony dodatkowym rabatem na produkty w lokalu lub inną wymierną korzyścią. Interesującym zastosowaniem są także muzea, w których za pośrednictwem NFC zwiedzający pobierają dodatkowe informacje na temat aktualnej wystawy.
Przyszłość
Liczba telefonów komórkowych wyposażonych w NFC wciąż rośnie. Niektórzy twierdzą, że powoli stają się one standardem. Według szacunków w 2015 roku liczba takich urządzeń może sięgnąć nawet ponad 540 mln sztuk! NFC to technologia, która wychodzi naprzeciw użytkownikom. Jasnym przykładem tego będzie wykorzystanie jej dla starszych osób – chociażby umożliwienie łatwego wybierania numeru alarmowego lub telefonu do bliskiej osoby. Warto podkreślić, że NFC pozwala na rejestrowanie w ten sposób wykonania dowolnej czynności.
Oczywiście można znaleźć także sceptyków technologii NFC, którzy w dużej mierze zarzucają jej powielanie właściwości QR kodów. Nie można jednak zaprzeczyć temu, że NFC jest zdecydowanie wygodniejsze – nie ma potrzeby robienia zdjęcia kodu czy dostosowywania światła, a sama technologia daje więcej możliwości.
Myślę, że śmiało możemy założyć, że już wkrótce to właśnie NFC będzie standardowym kanałem komunikacji oraz dystrybucji towarów i usług.
Rafael Moucka,
Prezes Zarządu Positive Power sp. z o.o.