Getin Noble Bank i Open Life zdecydowały o obniżeniu wysokości opłat za wcześniejsze odstąpienie od umowy w produktach inwestycyjnych regularnego oszczędzania.
Od 1 lutego 2013 roku Open Life istotnie obniży opłaty likwidacyjne w nowo zawieranych produktach inwestycyjnych regularnego oszczędzania dostępnych w ofercie Getin Noble Banku. Opłaty w pierwszych latach trwania produktu zostaną zmniejszone o blisko połowę.
Celem zmian jest dostosowane ich poziomu do oczekiwań Klientów. Obniżenie opłat było również postulowane przez Komisję Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porozumienie jest elementem zainicjowanego jesienią 2012 roku dużego projektu, którego celem jest uproszczenie produktów inwestycyjnych oraz zwiększenie świadomości Klientów w zakresie ryzyk związanych z inwestowaniem i oszczędzaniem.
W przeciągu ostatnich miesięcy wprowadzone zostały następujące rozwiązania związane z ofertą produktów inwestycyjnych:
Zmiany w oferowanych produktach:
-
Wycofanie z oferty Getin Banku jednorazowych, długoterminowych (dłuższych niż 4 lata) produktów strukturyzowanych,
-
Wprowadzenie zasady, iż nie więcej niż 20% środków płynnych Klienta w Banku może być przeznaczone na długoterminowe produkty inwestycyjne,
-
Ograniczenie maksymalnego wieku Klientów, którym mogą być oferowane produkty inwestycyjne.
Zmiany w dokumentacji produktowej:
-
Wprowadzenie do dokumentacji produktowej załącznika ilustrującego Klientowi w prosty, graficzny sposób zasadę działania produktu, w tym w szczególności pobieranych opłat,
-
Zmiana ogólnych warunków ubezpieczenia: wprowadzenie dodatkowych, pisanych bez używania fachowej terminologii komentarzy („dymków”), które mają wyjaśniać Klientowi, prostym i łatwo przyswajalnym językiem, potencjalnie najtrudniejsze zapisy z dokumentacji produktowej,
-
Wdrożenie dodatkowych dokumentów, z którymi każdy Klient zapoznaje się podczas procesu dystrybucji produktów inwestycyjnych:
-
„Kwestionariusza oceny adekwatności i odpowiedniości” (tzw. „mini-MiFID”) dla produktów inwestycyjnych nieobjętych dyrektywą MiFID, przy użyciu, którego doradca zobowiązany jest ocenić każdego Klienta, któremu ma zostać zaoferowany taki produkt;
-
„Kart informacyjnych” (wzorowane na planowanych do wdrożeniach regulacjach Unii Europejskiej w zakresie „Key Information Document” dla produktów strukturyzowanych).
-
Zmiany w dystrybucji produktów inwestycyjnych:
-
Regularne badania tajemniczego klienta (tzw. mystery shopper), weryfikujące m.in. przebieg procesu dystrybucji produktów inwestycyjnych we wszystkich oddziałach Banku,
-
Wprowadzenie certyfikacji, okresowych testów oraz wydłużenie szkoleń dla wszystkich pracowników oferujących produkty inwestycyjne,
-
Podjecie decyzji o stopniowym wycofaniu z oferty produktów inwestycyjnych w formie ubezpieczeń grupowych i zastąpcie ich ubezpieczeniami indywidualnymi. Uruchomienie projektu mającego na celu wdrożenie rozwiązań i procesów umożliwiających dystrybucję tego rodzaju ubezpieczeń tylko przez przeszkolone osoby wykonujące czynności agencyjne.
