PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRE-konsumenci słabo znają swoje prawa – badanie Ceneo.pl

E-konsumenci słabo znają swoje prawa – badanie Ceneo.pl

Marketing i PR 25.04.2012 (15:21)

22 listopada 2011 roku opublikowano nową dyrektywę unijną dotyczącą praw kupujących w Internecie. Polska ma czas na opublikowanie i wdrożenie nowej dyrektywy do przepisów krajowych do dnia 13 grudnia 2013 roku, a rozpocząć stosowanie tych przepisów od dnia 13 czerwca 2014 roku.

Zmiana dotyczy ponad 10 tys. sklepów internetowych i milionów internautów korzystających z zakupów internetowych. Sprzedawcy przygotowują się do niej już teraz natomiast z badań przeprowadzonych przez serwis Ceneo wynika, że użytkownicy zdają się o niej jeszcze nie wiedzieć.

Z ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników Ceneo (ankietę przeprowadzono w serwisie Ceneo w dniach 13-16.04 na próbie 2202 internautów) wynika, że o nowej dyrektywnie unijnej słyszało jedynie 28% badanych, a informacje o tym co Dyrektywa zmieni posiada raptem 4% internautów!

Lepiej wygląda sprawa jeśli chodzi o ogólny poziom wiedzy na temat zakupów w Internecie, ale mimo wszystko aż 48% respondentów odpowiedziało, że ma braki w wiedzy na temat podstawowych praw i obowiązków konsumentów w sieci. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych deklaruje, że zakupy w Internecie robi przynajmniej raz w miesiącu. To niepokoi i pokazuje, że cała branża ma jeszcze sporo do zrobienia na polu edukacji swoich klientów. To szczególnie ważne w kontekście wspomnianej dyrektywy unijnej, gdyż nieodpowiednie poinformowanie klientów o wszystkich aspektach zakupów spowoduje nałożenie na sklepy dodatkowych obciążeń.

Mimo tego, że prawie połowa ankietowanych uważa, że ma braki w wiedzy, to trzy czwarte badanych uważa zakupy internetowe za bezpieczne. Tyle samo ankietowanych odpowiedziało poprawnie na pytanie o termin jaki klient ma na oddanie towaru do sklepu internetowego bez podania przyczyny. Obecnie czas ten wynosi 10 dni, natomiast dyrektywa unijna wydłuży go do 14 dni. I tu ważna rzecz – jeżeli sprzedający nie poinformuje klienta wyraźnie o prawie do odstąpienia od umowy, okres, w którym zwrot jest możliwy, zostanie przedłużony do jednego roku.


Ciekawie wyglądają odpowiedzi na pytanie o najważniejsze zmiany, jakie dyrektywa wprowadzi. Okazuje się, że najważniejsze dla internautów będą zmiany dotyczące samej płatności i wartości tejże. Wyeliminowanie dodatkowych opłat za korzystanie z karty kredytowej oraz wyeliminowanie ukrytych opłat i kosztów.

Zgodnie z nową dyrektywą niedozwolone będą dopłaty za korzystanie z kart kredytowych i telefonicznych numerów oferujących pomoc. Sprzedawcy nie będą mogli obciążać konsumentów za zapłatę kartą kredytową (lub innymi środkami płatności) kwotą większą niż ta, która faktycznie obciąża sklep za oferowanie takiej możliwości zapłaty. Również sprzedawcy, którzy korzystają z linii telefonicznych, umożliwiając konsumentom kontakt w związku z umową, nie będą mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż koszty podstawowej taryfy za rozmowy telefoniczne.

W następstwie wprowadzenia nowych przepisów wyeliminowane zostaną ukryte opłaty i koszty w Internecie, dzięki czemu konsumenci zyskają ochronę przed „pułapkami cenowymi”. Sprzedawcy będą musieli również ujawniać całkowity koszt towaru lub usługi, jak również wszelkie dodatkowe opłaty. Jeżeli klienci dokonujący zakupów w Internecie nie zostaną odpowiednio poinformowani o opłatach lub kosztach dodatkowych przed złożeniem zamówienia, nie będą musieli ich ponosić. I to właśnie te dwie zmiany najbardziej cieszą respondentów – 85% uznało za ważne lub bardzo ważne wyeliminowanie ukrytych kosztów i opłat, a 77% wyeliminowanie dodatkowych opłat za korzystanie z karty kredytowej. Trzecią najważniejszą zmianą okazują się zmiany dotyczące ujednolicenia przepisów dla sprzedawców w całej Unii Europejskiej.

Inną ważną zmianą jest fakt, że konsumenci będą mieli więcej czasu na wycofanie się z umowy zakupu. Został on przedłużony do czternastu dni kalendarzowych. Okres, w którym wycofanie jest możliwe, będzie rozpoczynać się w momencie otrzymania towaru przez konsumenta, nie zaś w momencie zawarcia umowy, jak to ma miejsce obecnie. Konsumenci uzyskają także lepsze prawo do uzyskania zwrotu pieniędzy. Handlowcy będą musieli zwrócić konsumentowi pieniądze za towar w ciągu czternastu dni od momentu wycofania się. Zwrot obejmuje także koszty dostawy.

Co ciekawe, tylko nieco ponad połowa respondentów określiła jako ważne wydłużenie okresu na zwrot towaru bez podawania przyczyny (21% uznało tę zmianę za mało lub wcale nieważną), a 57% ankietowanych stwierdziło, że ważna będzie możliwość zwrotu przez sklep również kosztów dostawy w przypadku kiedy oddamy zakupiony towar (20% określiło zmianę jako nieważną).

Nowe przepisy nakładają również na sprzedawców nowe obowiązki dotyczące przekazywania informacji konsumentom. I tak, jeżeli handlowiec chciałby, aby to klient ponosił koszty zwrotu towarów po ewentualnej zmianie decyzji, musi wyraźnie poinformować o tym konsumenta przed zakupem, w przeciwnym razie sam poniesie koszy zwrotu towarów. W przypadku towarów o objętości dużych gabarytach zakupionych przez Internet lub w ramach sprzedaży wysyłkowej, handlowcy muszą wyraźnie przedstawić, przynajmniej szacunkowo, maksymalny koszt zwrotu towaru jeszcze przed zakupem, tak aby konsument mógł dokonać świadomego wyboru przed podjęciem decyzji, gdzie zakupić towar.

Podsumowanie badania


Internetowi sprzedawcy już teraz przygotowują się do zmian zapowiadanych w Dyrektywie. Będą musieli dostosować formę i sposób prowadzenia działalności do dynamicznych zmian w prawie. Warto jednak zastanowić się też nad poinformowaniem klientów o wszystkich zmianach, które w handlu internetowym pojawią się już wkrótce. Wbrew powszechnemu mniemaniu, wyedukowany i znający swoje prawa kupujący, to dobry klient.

Joanna Bilińska, Dyrektor sprzedaży, marketingu i wsparcia biznesu – Nasze obserwacje pokazują, że z roku na rok świadomość użytkowników polskiego Internetu zwiększa się. Grupa Allegro od lat prowadzi szereg działań edukacyjnych, które na celu mają przekonanie internautów do tego, że zakupy w sieci są całkowicie bezpieczne. Ceneo raz do roku organizuje Ranking Zaufanych Opinii, w którym nagradza internetowe sklepy najbezpieczniejsze i najlepiej oceniane przez kupujących. Przy tej okazji publikujemy także raport o zaufaniu i bezpieczeństwie w sieci. Przed całą branżą ecommerce ciągle jest jednak jeszcze dużo pracy na tym polu. Musimy ją wykonać wspólnymi siłami.


Klient wyedukowany na pewno wróci do sklepu, w którym został dobrze poinformowany i w którym dokonał udanej transakcji, a także poleci sklep znajomym i przyjaciołom. Warto o takiego klienta dbać!

Źródło: Ceneo

analizy ceneo.pl 2012-04-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy ceneo.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

International Marketing Communications Manager w Twisto Od…

Marta Pokutycka-Mądrala

Marta Pokutycka-Mądrala

Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz PR w Nationale-Nederlanden…

Kamila Kępińska

Kamila Kępińska

Rzecznik prasowy, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców