Aż 59% respondentów nie ma wiedzy na temat lobbyingu, 31% uważa, że wzmaga on zachowania korupcyjne, ten sam odsetek 31% badanych twierdzi, że lobbying prowadzi do nadużyć władzy, wynika z raportu, pt.: Społeczna Recepcja Public Relations opracowanego przez Wyższą Szkołę Promocji w Warszawie.
Niestety w Polsce lobbying nadal jest kojarzony z naciskiem na władzę, forsowaniem ustaw korzystnych dla wybranych kręgów biznesowych, czy płatną protekcją. Tylko 6% ankietowanych nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że lobbying sprzyja zachowaniom korupcyjnym. Natomiast 32% uznało, że lobbing
to wywieranie presji na polityków w celu uzyskania rozwiązań korzystnych – podkreśla dr Krzysztof Kubiak, Dyrektor Instytutu Public Relations Wyższej Szkoły Promocji Warszawie.
Celem działalności lobbyingowej jest dostarczanie ważnych i rzetelnych danych na temat danego zagadnienia oraz odpowiednia argumentacja korzystnego społecznie stanowiska. Dzięki działaniom z zakresu public affairs i lobbying w procesie stanowienia prawa mogą być reprezentowane interesy wielu stron w tym organizacji ekologicznych, stowarzyszeń fundacji itp. Jak pokazuje raport, niestety zaledwie 15 % badanych jest zdania, że lobbying pozwala na poznanie różnorodnych opinii dotyczących wybranych kwestii – dodaje Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication
Projekt badawczy przeprowadzony przez WSP pokazał jednak, że respondenci zauważają także pozytywne aspekty działalności lobbyingowej. Ponad 20% uznało, że dzięki niej politycy są lepiej poinformowani o danej sprawie, a zadaniem 11% badanych pozwala ona na wypracowanie kompromisu w sytuacji, w której prezentowane są sprzeczne interesy.
Źródło: Wyższa Szkoła Promocji