Pierwszy serwis zakupów grupowych w Polsce przekroczył właśnie magiczną barierę 100 tys. fanów na Facebooku. Najlepsze strony firmowe w tej branży aktywizują ok. 6 do 7 procent swoich wszystkich fanów, jednak nie wszystkie serwisy umożliwiają swoim odbiorcom aktywny dialog za pośrednictwem fan page’a.
Jak są prowadzone działania polskich serwisów zakupów grupowych na Facebooku?
Większość serwisów zakupów grupowych w Polsce prowadzi działania na social media w oparciu głównie o prezentację bieżących ofert czy organizację sporadycznych i szybkich konkursów dla fanów. Według ostatniego raportu Fanpage Trender, ranking najpopularniejszych fan page’y serwisów zakupów grupowych otwierają kolejno: Citeam.pl, Gruper, Okazik i Groupon Polska. Pierwszy z nich osiągnął właśnie pułap 100 tys. fanów i wykazuje również najwyższy stopień zaangażowania fanów – na poziomie 6 proc. – Citeam jest ostatnio mocnym liderem w naszych comiesięcznych raportach Fanpage Trends w kategorii zakupów grupowych – mówi dr Jan Zając współtwórca platformy Fanpage Trender, jeden z autorów comiesięcznych raportów dot. działań na Facebooku
Fan page – linki do ofert czy integracja z fanami?
Obok stron ogólnych zrzeszających fanów z całej Polski wokół jednej marki serwisu, prowadzone są również lokalne profile dedykowane dla mieszkańców poszczególnych miast. Jest to podyktowane specyfiką branży – nowe oferty lokalnych usługodawców pojawiają się w kilkunastu lub kilkudziesięciu miastach. – Serwisy zakupów grupowych wykorzystują Facebooka przede wszystkim do promowania swoich ofert. Coraz więcej serwisów działa aktywnie na tym polu, często tworzą też profile lokalne, z ofertami dla poszczególnych miast – mówi Jan Zając z Fanpage Trender.
I to wpływa również na sposób prowadzenia działań na Facebooku. Podczas, gdy strony lokalne informują głównie o aktualnych ofertach z poszczególnych miast, tak ten ogólnopolski stara się skupiać użytkowników wokół idei zakupów grupowych i marki konkretnego serwisu.
– Nie chcemy, aby internauci na swojej ścianie na Facebooku, gdzie zazwyczaj szukają rozrywki czy ciekawych informacji, dostawali od nas „suche” linki do ofert. Przyjęło się, że Facebook jest miejscem, w którym fan ma bezpośredni kontakt z marką. Chcemy, aby nasi użytkownicy kojarzyli nas nie tylko z postami ofertowymi, ale też z rozrywką i rzetelną informacją – wyjaśnia Michał Głuszczuk prowadzący działania social media w Citeam.pl.
Kto mówi o grupowych?
A jak wypada średni indeks Talking About obrazujący liczbę wszelkich aktywności na danym fan page’u? Jedynie kilka serwisów zakupów grupowych ma powyżej tysiąca osób „mówiących o tym”, a są to kolejno Citeam.pl, Okazik, Gruper i Okazik Warszawa. Lider zestawienia oscyluje obecnie średnio wokół 4,8 tys. osób Talking About.
Wiele stron serwisów zakupów grupowych nie umożliwia swoim fanom pełnej integracji czy dialogu z marką. Internauci mogą zadawać pytania na fanstronie m.in. na Fastdeal, Citeam.pl i Mydeal. Takiej opcji swoim fanom nie udostępniają jednak Groupon Polska, Gruper, Okazik czy HappyDay.
Dość ciekawie wypada porównanie Interactivity Index informujące o zbiorczej liczbie wszystkich aktywności fanów na fan page’u w danym miesiącu. Widoczny jest tu dość spory rozdźwięk między poszczególnymi serwisami. Otwierający zestawienie Citeam.pl zanotował wg ostatniego raportu Fanpage Trender ponad 11,8 tys. aktywności fanowskich w miesiącu. Kolejny na liście, Groupon Polska, zaliczył w tym czasie 5,78 tys. wszystkich działań ze strony internautów, a Gruper 4 tys. Warto dodać, że trzy najlepsze serwisy zakupów grupowych w Polsce posiadają obecnie od 1,7 do 3,5 mln użytkowników w skali miesiąca.
– Postujemy o rzeczach z reguły zabawnych, ale nie tylko. Staramy się być głównie na bieżąco z wydarzeniami z polskiego i światowego internetu. Naprzemiennie łączymy posty „zajawkowe” z ofertowymi – wyjaśnia Michał Głuszczuk z zespołu Citeam.pl. I tu, jak pokazuje raport Fanpage Trender, najbardziej aktywne w lajkowaniu i komentowaniu postów na stronach serwisów zakupów grupowych są kobiety.
Źródło: Citeam