W 2012 roku ponad 40 proc. Europejczyków będzie korzystać z bankowości elektronicznej – prognozują eksperci Deutsche Bank Research. W większości krajów UE w poprzednim roku zanotowano kilkuprocentowy wzrost popularności tego typu rozwiązań.
Najszybciej e-banking rośnie we Francji – o rekordowe 11 proc. Ciągle najwięcej klientów korzysta z bankowości internetowej w Europie Północnej. Polska radzi sobie coraz lepiej, choć wciąż daleko nam do czołówki.
Klienci z krajów północnych – od Islandii po Estonię, wyprzedzają o kilka długości resztę kontynentu pod względem wykorzystania narzędzi internetowych do operacji bankowych. W Norwegii z takiego rozwiązania korzysta aż 83 proc. klientów banków, w Danii 71 proc., a w Estonii 65 proc. Zdaniem analityków Deutsche Bank Research jest to skutek połączenia zamożności tych społeczeństw z wrodzonym entuzjazmem wobec nowych technologii. W ciągu ostatniego roku przewaga Norwegii, lidera raportu z 2010 roku jeszcze się zwiększyła w porównaniu z innymi krajami, jednak wszystkie państwa na północy kontynentu zanotowały w tym czasie duży progres.
Według analityków Deutsche Bank Research bardzo ciekawie rysuje się sentyment do bankowości elektronicznej w największych państwach europejskich. Porównując z rokiem poprzednim, aż o 11 proc. wzrósł odsetek Francuzów korzystających z bankowości online, a jedynie o 2 proc. zwiększyła się liczba takich użytkowników w Niemczech. Za to w Wielkiej Brytanii, jako jedynym kraju w Europie współczynnik ten nie wzrósł wcale, utrzymując się drugi rok z rzędu na poziomie 45 proc. Według analityków Deutsche Bank Research już w 2012 średnia korzystania z bankowości elektronicznej dla całej Europy przekroczy 40 proc., zachowując trend wzrostowy.
Polska w ogonie, ale nadrabia
W dalszym ciągu daleko w tyle znajdują się kraje południa Europy, oraz Europy Wschodniej
(wyłączając 3 nadbałtyckich prymusów), choć również w tych regionach wszyscy zanotowali kilkuprocentowe wzrosty. W naszej części kontynentu najlepiej radzi sobie Słowacja, gdzie odsetek użytkowników bankowości elektronicznej wzrósł do 33 proc.
W Polsce liczba osób korzystających z bankowości online wzrosła w ciągu roku o 2 punkty procentowe do 25 proc., co ponownie plasuje nas na 20 miejscu w rankingu. Przewaga Hiszpanii, która zajmuje miejsce o jedno oczko wyżej, zmalała z 3 do 2 punktów procentowych. W raporcie wypadamy ciągle lepiej niż np. Czesi i Węgrzy, czy nawet Portugalczycy i Włosi. Tabelę zamykają Grecja (6 proc.), Rumunia (3 proc.) oraz Bułgaria (2 proc.).
Analitycy Deutsche Bank Research wskazują, że jedną z przyczyn wzrostu popularności e-bankingu jest coraz większa sprzedaż smartfonów oraz niedrogie pakiety internetowe udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych, a także dostęp do nowych mobilnych aplikacji bankowych.
Klienci zadowoleni z bankowości w sieci
Użytkownicy bankowości elektronicznej są bardzo aktywną grupą klientów – chętnie szukają danych z sektora finansowego. Internet stał się głównym źródłem informacji na temat ofert banków. Wciąż jednak sprzedaż produktów bankowych stosunkowo często odbywa się bezpośrednio w oddziałach – czytamy w raporcie. Prawidłowość tę potwierdza badanie przeprowadzone niedawno w Polsce na zlecenie Deutsche Bank PBC przez Instytut Homo Homini.
Wykazało ono, że równie chętnie korzystamy z bankowości internetowej (taką odpowiedź deklarowało 55 proc. badanych klientów banków), jak odwiedzamy oddziały naszego banku (54 proc. wskazań).
Z danych Ernst&Young, na które powołują się analitycy Deutsche Bank Research wynika dodatkowo, że aż 83 proc. internetowych klientów banków na całym świecie jest zadowolonych z obsługi za pośrednictwem tego kanału – jest to najlepiej oceniany sposób komunikacji z bankiem.
Cały raport Deutsche Bank Research na temat bankowości elektronicznej dostępny jest tutaj.
Źródło: Deutsche Bank PBC