W II kwartale 2011 roku zysk netto Grupy BRE Banku wyniósł 313,2 mln złotych i po raz kolejny pobił historyczne rekordy.
W ujęciu kwartalnym, wynik Grupy wzrósł o ponad jedną trzecią. Przychody z podstawowej działalności bankowej rosły piąty kwartał z rzędu i wyniosły 750,7 mln złotych.
Pomiędzy kwietniem, a czerwcem 2011 roku, grupa kapitałowa wypracowała 894,3 mln zł przychodu. Oznacza to wzrost o ponad 7 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i o prawie 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2010 roku.
– Zarówno bank, jak i grupa kapitałowa wykazują stały i systematyczny wzrost przychodów – mówi Cezary Stypułkowski, prezes zarządu BRE Banku. – Poparty jest on pozytywnymi czynnikami fundamentalnymi we wszystkich liniach biznesowych. Nadal udaje nam się pozyskiwać klientów, a popyt na produkty Grupy rośnie – podkreśla.
Zgodnie ze strategicznymi założeniami wzrasta wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE), natomiast wskaźnik kosztów do dochodów(C/I) obniża się. Ten pierwszy, wyłączając transakcje jednorazowe przekroczył już poziom 18 proc. Drugi spadł do poziomu 48,5 proc. w porównaniu do 51,2 proc. rok wcześniej. – Wzrost efektywności naszej organizacji to jedno z najważniejszych wyzwań, które sobie postawiliśmy. Cieszę się, że udaje nam się je realizować z dobrym efektem – dodaje Cezary Stypułkowski.
Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
W II kwartale 2011 roku pion bankowości korporacyjnej i rynków finansowych przyniósł ponad 92 mln zysku brutto, co oznacza 14 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wpływ na wynik miały wciąż wysokie rezerwy, związane z dwoma „przedkryzysowymi” zaangażowaniami kredytowymi.
– Dobry wynik linii biznesowej to zasługa wzrostów zarówno w portfelu kredytowym jak i depozytowym – mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej. Grupa BRE Banku zanotowała wzrosty w tych obszarach odpowiednio o 10 i 24,1 proc. w ujęciu rocznym (z wyłączeniem transakcji REPO). – Nie byłoby to możliwe bez systematycznego rozwoju bazy klientów. W II kwartale powiększyliśmy ją o ponad 200 nowych firm, łącznie obsługujemy ich już ponad 13,6 tys. Rozwój naszego biznesu jest na dobrej ścieżce. – dodaje Gdański.
Nie bez znaczenia dla wyników pionu pozostaje także aktywność w bankowości transakcyjnej, która wnosi ponad 25 proc. wkład w wynik prowizyjny pionu, a dynamika dochodów z tej linii produktowej przekracza 14 proc. w ujęciu rocznym. Coraz większą popularnością cieszą się udostępniane przez bank karty prepaid, z których skorzystało m.in. 10 tys. uczestników festiwalu Opener. Na uwagę zasługuje dalszy rozwój współpracy BRE Banku z samorządami, w tym podpisanie umowy na obsługę miasta Słupsk.
W II kwartale 2011 roku Bank rozpoczął rozbudowę sieci oddziałów korporacyjnych. – W ramach strategii rozwoju sieci zidentyfikowaliśmy pięć lokalizacji, w których, ze względu na potencjał lokalnych firm, powinniśmy być jeszcze silniej obecni– mówi Przemysław Gdański. Po otwarciu nowych placówek w Toruniu, Nowym Sączu, Koszalinie, Wałbrzychu i Warszawie sieć korporacyjna BRE Banku zwiększy się do 29 oddziałów i 18 biur.
Bank wprowadził także udoskonalenia w ofercie bankowości inwestycyjnej. Ich efektem jest zwiększenie uproduktowienia klientów i przychodów z produktów skarbowych, a także lepsza sprzedaż produktów walutowych poprzez platformę elektroniczną.
Bankowość detaliczna
Drugi kwartał z rzędu bankowość detaliczna BRE wypracowała ponad połowę osiągniętego przez bank przychodu. Pion zarobił ponad 317 mln złotych brutto. Oznacza to 70 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim kwartałem. Przez pierwsze sześć miesięcy 2011 roku bankowość detaliczna BRE zarobiła pół miliarda złotych brutto.
– Kolejny udany kwartał zawdzięczamy wzrostowi portfela kredytowego. Złożyła się na to bardzo dobra sprzedaż kredytów hipotecznych i niehipotecznych, która wzrosła odpowiednio o 56 i 25 proc. – mówi Jarosław Mastalerz, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej. Nadal przybywa klientów mBanku i MultiBanku. – W II kwartale pozyskaliśmy ich ponad 60 tysięcy, skutecznie dążymy do przebicia granicy 4 milionów. Biorąc pod uwagę intensywne kampanie reklamowe konkurencji, uznaje to za bardzo dobry wynik – dodaje Mastalerz.
W czerwcu BRE uruchomił platformę bankowości mobilnej dla klientów detalicznych. – Spodziewamy się, że do końca 2011 roku z usługi korzystać będzie 200 tys. użytkowników, a na koniec 2012 pół miliona klientów będzie logować się do mBanku przez platformę mobilną – mówi Jarosław Mastalerz.
BRE nadal stawia na sprzedaż wiązaną i wzrost liczby produktów na klienta. Tzw. wskaźnik uproduktowienia klientów wzrósł ponownie w II kwartale. Obecnie każdy klient indywidualny BRE korzysta średnio z prawie 3 produktów bankowości detalicznej.
Na wynik pionu wpływ miała także, przeprowadzona w czerwcu operacja sprzedaży portfela zagrożonych wierzytelności o nominalnej wartości 621,5 mln zł. Dzięki niej bank zarobił ponad 90 mln zł.
BRE z nagrodą dla najlepszego banku w Polsce
BRE Bank został uznany za najlepszy bank w Polsce przez prestiżowy Euromoney Magazine w dorocznym konkursie Euromoney Awards for Excellence. To kolejna, po kwietniowym wyróżnieniu przyznanym przez Global Finance, nagroda potwierdzająca silną pozycję BRE na polskim rynku. Agencja ratingowa Fitach podtrzymała z kolei pozytywną ocenę kredytową banku. Obecnie długoterminowy rating banku wynosi A, a ocena krótkoterminowa niezmiennie kształtuje się na poziomie F1.
Źródło: BRE Bank