PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPunkty już nie wystarczą

Punkty już nie wystarczą

Analizy 28.01.2011 (08:06)
Karty

Na nasyconym rynku usług finansowych zdobyć naprawdę lojalnego klienta jest coraz trudniej. Mnogość ofert, marketingowe pokusy – to wszystko sprawia, że osób „monogamicznych”, wiernych jednej marce, stale ubywa. Współczesny konsument jest raczej „poligamistą” korzystającym z wielu produktów, szukającym najlepiej odpowiadającej mu kombinacji cech i wartości.

Dobrze skonstruowany program lojalnościowy podnosi zarówno poziom zadowolenia klientów, jak również zniechęca ich do zmiany banku tworząc dodatkowe bariery – rezygnacja z otrzymywanych korzyści będzie subiektywnie postrzegana jako koszt zmiany. Taktycznym zadaniem programów lojalnościowych oferowanych przez banki jest przede wszystkim wyróżnienie oferowanych produktów spośród propozycji konkurencji – wskazanie dodatkowych korzyści i zmniejszenie znaczenia ceny jako podstawowego parametru decydującego o wyborze konkretnego produktu. Cel strategiczny to natomiast stworzenie długoterminowej i w miarę możliwości jak najszerszej relacji, której trwałość i pozytywną emocjonalną aurę wspierać mają mniej lub bardziej namacalne nagrody.

Lojalność po polsku

Na polskim rynku programy lojalnościowe nie są nowością – jest ich sporo i występują w różnych formach. Najdłuższą historię mają programy oparte na kartach płatniczych co-branded, wydawanych wspólnie z niebankowymi partnerami. Produkty takie jak Visa n Multibanku skierowane są z natury rzeczy do dość wąskiego grona klientów i kuszą ich np. rabatami na produkty wybranego przedsiębiorstwa. Dla wydawcy karty istotne są przychody z kartowych transakcji, a niebankowy partner zyskuje dzięki zwiększonej sprzedaży.

 Zobacz profil PRNews na Facebooku!

Znacznie szerszy potencjalny zasięg mają karty połączone z dużymi programami lojalnościowymi, opartymi na większej ilości partnerów. Sieć uczestników bank może stworzyć samodzielnie (np. Impresja w Millennium, Radość Życia w mBanku) firmując ją własną marką. Innym wyjściem jest połączenie bankowej oferty z istniejącymi programami innych dostawców takich jak Payback (np. MasterCard Payback Multi w BZWBK) czy operatorzy telefonii komórkowej. Atrakcyjność multiprogramów uzależniona jest od rozległości sieci partnerów, sposobu naliczania punktów premiowych i możliwości ich wymiany na różnego typu nagrody. Wielostronne programy partnerskie cieszą się sporą popularnością w wielu krajach, a programy premiowe pozwalające zdobywać darmowe mile lotnicze czy atrakcyjne towary i usługi są często pożądanym dodatkiem do kart kredytowych.

Do idei budowania trwałej relacji klient-bank odwołują się programy nagradzające aktywne korzystanie z usług banku. Bankujesz-Kupujesz ING czy Nordea Benefit to przykłady konstrukcji, w których premiuje się nie tyle jak najczęstsze korzystanie z jednego produktu (jak partnerska karta płatnicza), ile raczej jak najszersze zaangażowanie klienta. Programy tego typu w założeniu wspierać mają zachęcać klientów do kupowania kolejnych produktów finansowych, lecz ich skuteczność jest w dużej mierze uzależniona od formuły premiowania. Nordea oferuje swoim lojalnym klientom lepsze warunki cenowe kredytów i depozytów, a ING pozwala wymieniać zdobywane punkty na nagrody rzeczowe i usługi.

Osobną kategorię programów lojalnościowych stanowią oferty przygotowywane z myślą o segmencie mass affluent – zamożniejszych klientach detalicznych. Zarówno Klub Aquarius Multibanku jak i Class&Club Raiffeisena stanowić mogą przykład szerszego rozumienia zagadnienia budowania lojalności – rabatom i specjalnym ofertom partnerów towarzyszą inne działania mające tworzyć wrażenie wyjątkowości oferty. Najczęściej są to dodatkowe produkty ubezpieczeniowe, specjalne warunki cenowe, ale także klubowe publikacje i wydarzenia. O powodzeniu takich programów w dużej mierze decyduje determinacja w ich rozbudowywaniu i pielęgnowaniu – stagnacja sprawia, że wrażenie ekskluzywności szybko się rozmywa.

Gotówka zamiast nagrody

W ciągu ostatnich dwóch lat na polskim rynku zauważyć można było nowe zjawisko – popularność zyskuje nagradzanie aktywnych klientów gotówką. Materialne nagrody wbudowuje się zarówno w produkty kartowe (pod postacią zwrotu części wydatków – np. karta Impresja w Millennium), jak i ROR-y (np. Konto bez Kantów BOŚ). Zastąpienie punktów premiowych przez pieniądz ma z psychologicznego punktu widzenia niewątpliwą zaletę – nagroda jest natychmiastowa, a więc bardziej satysfakcjonująca. Wydaje się, że ta forma przypadła do gustu klientom i można powiedzieć, że idea money-back na polskim rynku już się zakorzeniła.

Wybierając konto czy kartę ze zwrotem wydatków, warto zwrócić uwagę na ograniczenia. Pierwszym z nich jest górny limit zwrotów czy pieniężnej premii. Premiowanie aktywności ma swoje granice, a programy lojalnościowe też rządzą się zasadami ekonomicznego rachunku – banki do nich oczywiście nie dopłacają. Drugim haczykiem jest nagradzanie tylko niektórych operacji. W przypadku kart płatniczych zwrot może dotyczyć tylko transakcji dokonywanych u wybranych partnerów uczestniczących w programie. Konta osobiste z pieniężnymi premiami posiadają z kolei swój cennik – gotówką bank płaci tylko za niektóre czynności.

Przyszłość – elastycznie i ekologicznie

Kierunki rozwoju bankowych programów lojalnościowych można dostrzec kierując wzrok na zagraniczne rynki. Przykładem ważnego trendu – zwrotu w stronę ekologii, jest Barclaycard Breathe Card. Coraz popularniejsze staje się dodawanie do kart płatniczych (czy innych produktów bankowych) zielonych nagród. Posiadacz Breathe Card nie tylko uczestniczy w klasycznym programie moneyback Barclaycard Freedom, ale także zbiera środki (0,5% każdej transakcji) na organizację non-profit wspierającą ekologiczne projekty. Połączenie karty affinity i materialnych nagród wydaje się ciekawym pomysłem – pozwala nie tylko zarabiać przy każdym zakupie, ale także podbudować ekologiczne sumienie.

Egzotyczną ciekawostką jest także FlexiCard tureckiego Garanti Bank – oferta stworzona z myślą o młodszych, aktywnych konsumentach. Cechą charakterystyczną tej karty jest pełna elastyczność – klient sam wybiera nie tylko poziom opłat, oprocentowanie i programy premiowe, ale również wygląd i kształt plastiku, a wszystko to odbywa się w specjalnym serwisie internetowym. Punkty premiowe naliczane są za częstotliwość korzystania z karty (nie wysokość wydanej sumy), a ich ważność nie wygasa.

FlexiCard jest przykładem, że zamiast opierać się na predefiniowanych przez bank pakietach, można do tworzenia produktu zaprząc klientów. Idea crowdsourcing – sięgania po mądrość tłumu – nie jest polskim bankom obca (wykorzystuje ją np. BZWBK w swoim internetowym Banku Pomysłów), ale w konstruowaniu programów lojalnościowych nie znalazła jeszcze szerszego zastosowania. Być może jest to droga, którą warto podążać – idealny system wzmacniający lojalność to taki, który doskonale dopasuje się do potrzeb i oczekiwań klienta.

Michał Kisiel
[email protected]

Źródło: Bankier.pl

analizy banki karty płatnicze michał kisiel 2011-01-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy banki karty płatnicze michał kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców