92% mikroprzedsiębiorców korzysta z usług tylko jednego banku – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Nest Banku. Co ciekawe 83% z nich od początku działalności jest wierna tej samej instytucji. Co może przekonać mikrofirmę do zmiany? Okazuje się, że tylko atrakcyjniejsze warunki kredytu lub pożyczki.
Z raportu PARP o stanie sektora MSP 2017 wynika, że udział mikrofirm w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi aż 96%, a ich liczba w Polsce przekroczyła już 1,8 mln. Co ważne, mają one największy spośród wszystkich grup przedsiębiorstw udział w tworzeniu polskiego PKB. Nic więc dziwnego, że stanowią ważny segment klientów dla sektora bankowego. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Nest Banku wynika, że mikrofirmy są też wyjątkowo lojalnymi klientami. Aż 92% z nich korzysta z usług tylko jednego banku, a 83% od dnia otworzenia działalności nie zdecydowało się na zmianę.
– Dla przedsiębiorcy zmiana banku oznacza mnóstwo formalności. Nowy numer rachunku to wizyty w urzędach, wymiana dokumentów, powiadamianie kontrahentów, utrata historii operacji – zauważa Agnieszka Porębska-Kość, Dyrektor Zarządzająca Obszarem Bankowości Przedsiębiorstw i Finansowania w Nest Banku. – Z naszego badania wynika, że jedynie dobra oferta kredytu jest w stanie zmobilizować mikrofirmę do podjęcia takiego wysiłku – mówi Agnieszka Porębska-Kość. – To wskazuje, że korzystne finansowanie jest dla przedsiębiorców sprawą priorytetową – zauważa ekspert Nest Banku.
Jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby Nest Banku, najważniejszym argumentem dla firm, które zdecydowały się zmienić bank, była potrzeba kredytowa. Co więcej, potrzeba finansowania okazała się dość nagła, bo ponad połowa kredytujących się przedsiębiorstw wydała pożyczone pieniądze na bieżącą działalność.
– W specyfikę działalności mikrofirm wpisana jest nieprzewidywalność otoczenia rynkowego – mówi Agnieszka Porębska-Kość z Nest Banku. – Od dostępu do szybkiego i elastycznego finansowania może zależeć wypłata wynagrodzeń, jeśli kontrahent spóźni się z płatnością, czy nowe zlecenie, jeśli do jego realizacji będzie pilnie potrzeby nowy sprzęt – zauważa Agnieszka Porębska-Kość. – Przedsiębiorca nie zawsze wie kiedy i na jak długo będzie potrzebował gotówki, dlatego oferta bankowego finansowania powinna być przejrzysta i uwzględniać realia działania mikrofirm – mówi Agnieszka Porębska-Kość.
Mikroprzedsiębiorcy są bardzo pożądaną przez banki grupą klientów. Jednym z powodów jest fakt, że większość z nich nie ma problemów ze spłatą rat – deklaruje to aż 93% mikrofirm. Dlatego w wielu bankach mogą liczyć na niższe oprocentowanie oraz dodatkowe korzyści takie jak przyspieszony proces rozpatrywania wniosku czy elastyczny system spłaty rat.
Źródło: Nest Bank