W pierwszym kwartale 2018 roku Polski Standard Płatności odnotował znaczne wzrosty liczby transakcji Blikiem we wszystkich kanałach. W tym czasie Polacy zrealizowali ich ponad 14 milionów.
Najpopularniejszym kanałem pozostają płatności w internecie, których było aż 10,5 mln. Znaczący jest również wzrost liczby realizowanych przelewów na numer telefonu, których było o 20 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2017 roku.
Blik zamyka pierwszy kwartał 2018 roku ze wzrostami i rekordami transakcji ogółem i we wszystkich kanałach. Z 14 mln transakcji najwięcej odnotowano płatności w internecie – 73,5 proc., czyli 10,5 mln. Blik jest coraz częściej używany do wypłat w bankomatach, które stanowią 18 proc. wszystkich transakcji w kwartale. Polacy wypłacili w ten sposób gotówkę aż 2,6 mln razy. Natychmiastowych przelewów na telefon było 650 tys. (4,5 proc.), a płatności w terminalach 560 tys. (4 proc.).
– Dane transakcyjne Blika za pierwszy kwartał 2018 roku po raz kolejny pokazują, jak dynamicznie upowszechnia się on w Polsce. Blikiem zapłacimy już w całym polskim e-commerce oraz 245 tysiącach terminali, a także wypłacimy gotówkę w 17 tysiącach bankomatów. W porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku łącznie liczba transakcji w okresie od stycznia do marca wzrosła prawie 2,5-krotnie. Dodatkowo, tylko w minionym kwartale było ich o jedną trzecią więcej niż łącznie w 2015 i 2016 roku – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.
Porównując do ostatniego kwartału 2017 roku, liczba transakcji w internecie wzrosła o 24 proc. Wypłat z bankomatów było o 8 proc. więcej, natomiast płatności w terminalach o 4 proc. więcej. Wyraźny 20-procentowy wzrost zanotowano także w kanale przelewów na numer telefonu.
– Przelewy P2P stają się coraz popularniejsze, ponieważ nie wymagają podania numeru konta a środki do odbiorcy docierają natychmiastowo. Część banków, w których dostępny jest Blik, umożliwia już także sprawdzenie, kto korzysta z tego typu rozwiązania poprzez wyświetlanie ikony Blika tuż obok nazwy kontaktu. To sprawia, że Blik staje się tak intuicyjny jak choćby komunikatory społecznościowe – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.
W pierwszym kwartale Polacy wykonywali średnio 158 tys. transakcji Blikiem dziennie. Było to średnio 117 tys. płatności w internecie, 28 tys. transakcji w bankomatach, 6 tys. płatności w terminalach płatniczych i 7 tys. natychmiastowych przelewów na telefon. Dzienny rekord transakcji Blikiem łącznie wyniósł ponad 216 tys., a w samym internecie aż 158 tysięcy.