Statystyki wartości obrotów i liczby transakcji na GPW wskazują, że akcje PKO Banku Polskiego należą do najchętniej handlowanych na warszawskim parkiecie. Inwestorzy indywidualni, którzy preferują stabilne spółki o mocnej pozycji rynkowej i pewnych perspektywach, wybierają akcje banku. Marka PKO Banku Polskiego jest dla nich synonimem atrakcyjnej inwestycji, szczególnie po przecenie walorów na skutek globalnej pandemii koronawirusa.
Według danych Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego w maju i czerwcu prawie co trzeci klient detaliczny dokonywał transakcji na walorach PKO Banku Polskiego. Zainteresowani akcjami banku było zdecydowanie większe niż w przypadku innych spółek. Na handel drugim w kolejności walorem zdecydowało się około 17 proc. inwestorów indywidualnych. Taki rozkład zainteresowania akcjami jest widoczny także u pozostałych brokerów. Akcje PKO Banku Polskiego cieszą się popularnością wśród inwestorów indywidualnych, dla których marka banku oznacza bezpieczeństwo i stabilność.
Siła i odporność w niepewnych czasach
Stabilność i bezpieczeństwo PKO Banku Polskiego od lat potwierdzają wyniki finansowe spółki. W 2019 roku Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego wypracowała najwyższy zysk w swojej historii. Wyniósł on 4,03 mld zł i był o blisko 8 proc. wyższy niż rok wcześniej. Przyczynił się do tego nie tylko wzrost skali biznesu, ale też poprawa wyniku na działalności biznesowej. PKO Bank Polski systematycznie utrzymuje wysokie tempo wzrostu i obecnie obsługuje około 11 milionów klientów. Grupa bije również rekordy pod względem wielkości aktywów, których wartość na koniec 2019 roku sięgnęła 348 mld zł.
PKO Bank Polski utrzymuje także silną pozycję kapitałową i płynnościową, co zwiększa jego odporność na trudniejsze warunki gospodarcze. Współczynnik kapitału podstawowego Tier 1 grupy banku po I kwartale 2020 roku wynosił 16,1 proc., a łączny współczynnik kapitałowy 17,3 proc. Oba wskaźniki znajdują się znacznie powyżej minimów regulacyjnych, a kapitały grupy przewyższają o ponad 11,7 mld zł minimalne poziomy uprawniające do wypłaty w formie dywidendy do 50% zysku. Odporność banku wspierana jest także wysoką jakością udzielonych przez niego kredytów, która sprawia, że nawet w trudniejszych warunkach gospodarczych wynik z tytułu odpisów i utraty ich wartości jest pod kontrolą.
PKO Bank Polski był więc z wyprzedzeniem wieloaspektowo przygotowany na dekoniunkturę wywołaną przez światową pandemię, a w czasie zamrożenia gospodarki mógł skupić się na zachowaniu ciągłości działania, zapewnieniu bezpieczeństwa swoim klientom i pracownikom oraz na przyspieszeniu transformacji cyfrowej. Przygotowanie PKO Banku Polskiego na trudniejsze warunki gospodarcze i wysoki poziom odporności na negatywne scenariusze makroekonomiczne potwierdzały już wcześniej wyniki europejskich stress-testów z 2018 r. Pokazały one, że PKO Bank Polski jest najbezpieczniejszym bankiem w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Inwestorzy docenią także, że bank jest jedyną polską spółką w notowaną w grupie dużych spółek indeksu rynków rozwiniętych FTSE Russel w gronie takich gigantów jak JP Morgan, Apple czy Microsoft. PKO Bank Polski przywiązuje także dużą wagę do zasad zrównoważonego rozwoju i sposobu wykorzystywania zasobów naturalnych. Dotychczasowe działania w tym zakresie znalazły odzwierciedlenie w poprawie ratingów ESG nadawanych bankowi. Ocena banku w ratingu nadawanym przez FTSE Russel wzrosła z 1,6 do 3,3, a ocena w ratingu MSCI wzrosła z poziomu BB do BBB. Bank poprawił także swoją ocenę w ratingu Sustainalytics, w którym ocena ryzyka ESG spadła z poziomu 32,9 do 24,0.
Lider bankowości mobilnej w czasach cyfrowej transformacji
PKO Bank Polski jest również doskonale przygotowany na jeszcze szybszą cyfryzację w sektorze bankowym, jaka następuje na skutek zmieniających się oczekiwań klientów w czasach pandemii. IKO, aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą i najbardziej transakcyjną aplikacją w kraju. Według danych sklepu Google Play IKO przekroczyła liczbę 5 mln pobrań, jako pierwsza spośród aplikacji banków działających w Polsce. W ciągu minionego roku, w IKO wykonano ponad 170 mln transakcji. Najczęściej były to przelewy, płatności internetowe i zbliżeniowe. Obecnie klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo korzystający z IKO, płacą w Internecie co pół sekundy, w każdej minucie zlecają 170 przelewów, co godzinę logują się do aplikacji 113 tysięcy razy, a w ciągu doby, bank notuje nawet 9,4 mln tapnięć. IKO jest doceniane także poza granicami kraju – dwa razy z rzędu zostało uznane za najlepszą na świecie bankową aplikację mobilną w rankingu brytyjskiego magazynu Retail Banker International.
Bank systematycznie realizuje cele związane z cyfryzacją przyjęte jesienią 2019 r. w strategii „PKO Bank Przyszłości”, przygotowując migracje swojej architektury IT do chmury. Najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku będą działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową. Bank chce w ten sposób zapewnić sobie i swoim klientom innowacyjne, bezpieczne i efektywne kosztowo środowisko do rozwoju. Dzięki temu zarówno bank, jak i jego klienci, będą mieli takie same możliwości technologiczne, jak ich konkurenci z krajów, gdzie usługi chmurowe wykorzystywane są na dużo szerszą skalę.