Europejczycy coraz częściej w kontaktach z bankami korzystają z elektronicznych kanałów obsługi klienta i aplikacji mobilnych. Ten trend potwierdzają też badania Związku Banków Polskich – Polacy mają już około 40 mln umów bankowości elektronicznej a 18 mln jest aktywnymi użytkownikami aplikacji mobilnych. Z tym trendem podąża też należący do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego ukraiński Kredobank. W tym roku planuje w pełni wykorzystać i rozbudować systemy elektronicznego podpisu i przesyłania dokumentów, identyfikacji klientów oraz zdalnej obsługi z każdego zakątku świata.
Działania KredoBanku wpisują się nie tylko w światowe trendy ale również w kierunek wytyczony przez strategię PKO Banku Polskiego. Obecnie KredoBank wdraża rozwiązania oparte o Diia.
Diia to przedsięwzięcie państwowe tworzące ekosystem cyfrowych usług publicznych Ukrainy. Jej sercem jest aplikacja udostępniająca odpowiednik dokumentów papierowych, ale również podpis cyfrowy. Za jej pośrednictwem KredoBank dał pod koniec roku 2022 możliwość otwarcia rachunku osoby fizycznej i jednoosobowego przedsiębiorcy bez papierów i fizycznych podpisów.
– Klienci jednym kliknięciem mogą udostępnić bankowi swoje dokumenty identyfikacyjne a następnym, również jednym kliknięciem, podpisać umowę zawarcia rachunku. To rozwiązanie chcemy dalej wykorzystywać do wykonywania większości operacji. Osiągniemy wzrost liczby dokumentów elektronicznych zamiast papierowych. To bardzo wygodne dla klientów, a my ograniczamy papierową dokumentację, którą trudniej jest przenieść i magazynować. Aplikację Diia wykorzystaliśmy zarówno w procesie zdalnego otwierania rachunków w aplikacji mobilnej jak też, co ważne, w oddziale. W lutym 2023 roku już 50% nowych klientów założyło rachunek samodzielnie, a połowa klientów w oddziale złożyła w banku dokumenty cyfrowe zamiast papierowych – mówi Wojciech Tarasiuk, wiceprezes KredoBanku.
Kredobank idzie drogą wyznaczoną przez PKO Bank Polski i systematycznie zwiększa udział kanałów zdalnych oraz botów w obsłudze klienta. W polskim banku liczba rozmów realizowanych przez boty konwersacyjne to ponad 18 mln. Korzystając z doświadczeń PKO Banku Polskiego Kredobank wdraża własne ułatwienia dla swoich klientów.
– W drugiej połowie 2023 r. w Centrum Kontaktowym zamierzamy zapewnić obsługę z dowolnego zakątka świata poprzez Chatbota. Linia kontaktowa 24/7 będzie działała dodatkowo za pośrednictwem komunikatorów Telegram, Messenger i Viber. Naszym celem jest zapewnienie komfortu finansowego dla Ukraińców, którzy wyemigrowali do Polski i innych krajów w związku z wojną w Ukrainie – mówi wiceprezes Wojciech Tarasiuk.
Kolejne kroki na drodze rozwoju to cyfrowe rozwiązania dla segmentu MŚP i klientów korporacyjnych, które Kredobank chce wdrożyć jesienią. Już dziś przedsiębiorcy indywidualni mogą posługiwać się Diia w oddziałach banku. Moduł MultiKeys pozwoli im w pełni korzystać z kluczy elektronicznego podpisu cyfrowego wydanych przez dowolne Centrum Certyfikacji Kluczy akredytowane w Ukrainie. Kolejne rozwiązanie, które planujemy wdrożyć przyniesie natomiast cyfryzację end to end wszystkich operacji z osobami prawnymi.
Źródło: PKO BP