24 października br. w krakowskim Muzeum Narodowym odbędzie się wernisaż wystawy Olgi Boznańskiej. Mecenasem wystawy, a także sponsorem renowacji słynnego obrazu artystki „Dziewczynka z chryzantemami” jest BNP Paribas Foundation oraz Fundacja BNP Paribas w Polsce.
Dzieła Olgi Boznańskiej, jednej z najwybitniejszych polskich malarek doby modernizmu, wyróżniają się nie tylko oryginalnością, ale przede wszystkim bezprecedensową sugestywnością wpływającą na sztukę epoki, w której tworzyła. Jej najsłynniejszy obraz „Dziewczynka z chryzantemami”, jako wybitny przykład malarstwa portretowego łączy w sobie formy impresjonistyczne, symboliczne oraz indywidualne cechy stylistyczne twórczości Boznańskiej.
Malarka, będąca córką Francuzki i Polaka, pierwsze artystyczne szlify zdobywała w swoim rodzinnym mieście – Krakowie. Następnie przeniosła się do Monachium – tam pod opieką Carla Kricheldorfa i Wilhelma Dürra kontynuowała naukę w Akademii Sztuk Pięknych. W 1898 roku zamieszkała w Paryżu, gdzie rozwinęła karierę międzynarodowej portrecistki. Jej obrazy charakteryzują się wyszukanymi harmoniami barw oraz elegancją w przedstawianiu postaci w intymistycznie potraktowanych wnętrzach. Można pokusić się o stwierdzenie, że mistrzostwo w obranej ścieżce wyrazu artystycznego osiągnęła właśnie w obrazie „Dziewczynka z chryzantemami”.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, która potrwa do 1 lutego 2015 r., będzie okazją
do obejrzenia po raz pierwszy tego portretu po renowacji. Obraz od samego początku budził zainteresowanie i podziw największych znawców sztuki. „Jest to dziecko enigmatyczne, które doprowadza do szaleństwa tych, co mu się zanadto przypatrują” – pisał o obrazie na łamach paryskiej „Gazette des Beaux-Arts” William Ritter, szwajcarski krytyk sztuki. Środki na renowację dzieła przekazały BNP Paribas Foundation z Francji oraz Fundacja BNP Paribas w Polsce.
– Prace nad tym projektem są dla nas szczególnie ważne ze względu na polsko-francuskie pochodzenie Boznańskiej, a także ponieważ jest to pierwsze przedsięwzięcie mecenatu kultury BNP Paribas Foundation w Polsce – komentuje Marta Oracz, Przewodnicząca Rady Fundacji
BNP Paribas. – Cieszymy się, że wraz z BNP Paribas Foundation możemy wspierać wystawę obrazów Boznańskiej z okazji jej 150-lecia urodzin i 75-lecia śmierci oraz że zostaliśmy sponsorem renowacji „Dziewczynki z chryzantemami” – dodaje Marta Oracz.
– Jestem niesłychanie dumny, że nasza Fundacja mogła przyczynić się do odrestaurowania dzieła Olgi Boznańskiej, jednej z największych polskich artystek doby modernizmu. „Dziewczynka z chryzantemami” odzyskała swój blask i ponownie wisi dumnie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Trwająca od roku współpraca z krakowskim Muzeum Narodowym jest najlepszym świadectwem silnych więzi łączących nasze dwie instytucje, podkreślając zaangażowanie BNP Paribas Foundation w polskie dziedzictwo – powiedział Jean-Jacques Goron, Dyrektor Zarządzający BNP Paribas Foundation.
Program „BPN Paribas for Art” („BNP Paribas dla sztuki”)
Grupa BNP Paribas wykorzystuje BNP Paribas Foundation, by aktywnie wspierać promocję kultury oraz dziedzictwa narodowego. Program „BNP Paribas for Art” został powołany do życia w 1994 r. przez BNP Paribas Foundation z zamiarem niesienia pomocy w odrestaurowywaniu dzieł sztuki należących do muzeów. Prace te są kluczowe dla zachowania bogatego dziedzictwa kulturowego dzieł sztuki i udostępniania ich obecnym i przyszłym pokoleniom.
Przez 20 lat działalności program umożliwił odrestaurowanie ponad 200 dzieł sztuki reprezentujących każdą możliwą epokę w najbardziej prestiżowych francuskich muzeach
i miejscach, w tym w Pałacu w Wersalu (sufit Salonu Herkulesa pędzla Françoisa Lemoyne’a), Centrum Georges’a Pompidou (My Flower Bed, Yayoi Kusamy) oraz w Muzeum Orsay (kolekcja pasteli). Program rozciąga się na muzea w całej Francji, obejmując Musée des Augustins w Tuluzie (XV-wieczny posąg Matki Boskiej z Dzieciątkiem, “Nostre Dame de Grasse”), Musée de l’Abbaye Sainte-Croix w Sables d’Olonne (kolekcja Gastona Chaissaca) oraz Musée des Beaux-Arts w Quimper (odrestaurowanie wczesnych włoskich obrazów).
Wraz z międzynarodowym rozwojem BNP Paribas BNP Paribas Foundation uczestniczyła od 2004 r. w odnowie projektów w największych muzeach na świecie, włączając w to Galerię Sztuki Nowej Południowej Walii w Sydney, w Australii („Polowanie na dzika” Fransa Snydersa), Galerię Narodową Wiktorii w Melbourne, w Australii („Przejście przez Morze Czerwone” Nicolasa Poussina), Galerię Sztuki Ontario w Kanadzie („Jar of Apricots” (Słój z morelami) Jean-Baptiste’a Chardina), Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu w Kanadzie („Wnętrze z kobietą przy wirginale” Emanuela de Witte’a), Muzeum Städel we Frankfurcie, w Niemczech („Triptych of the Virgin” Macrino d’Alby), Muzeum Bizantyjskie i Chrześcijańskie w Atenach, w Grecji (dziesięć post-bizantyjskich fresków), Muzeum Van Loon w Amsterdamie, w Holandii (sześć paneli namalowanych przez Jurriaana Andriessena), Galerię Trietiakowską w Moskwie, w Rosji (tryptyk „Kąpiące się” Natalii Gonczarowej), przyszłe Muzeum Mozaiki w Aleksandrii, w Egipcie (trwająca właśnie odnowa mozaiki z czasów antycznych odkrytych w Aleksandrii), Muzeum Pałac Narodowy na Tajwanie (lustrzane pudełko z XVIII wieku), Nową Pinakotekę w Monachium, w Niemczech („Śluza w dolinie Optevoz” Charles-Françoisa Daubigny’ego) i Muzeum Peranakan w Singapurze (odnowa zdobionych koralikami gobelinów z początku XX wieku).
O BNP Paribas Foundation – 30 lat filantropii korporacyjnej
Pod egidą Fondation de France, BNP Paribas Foundation od 30 lat odgrywa kluczową rolę w filantropii korporacyjnej, przyczyniając się także to rozwoju polityki filantropii BNP Paribas we wszystkich zakątkach świata, w których BNP Paribas prowadzi działalność. Celem działalności BNP Paribas Foundation jest promocja innowacyjnych projektów dedykowanych kulturze, włączeniu społecznemu i środowisku. Fundacja przykłada wszelkich starań, by w sposób optymalny wspierać swoich partnerów poprzez długoterminowe zaangażowanie, którego znakami rozpoznawczymi są dialog, lojalne wsparcie i relacje oparte na zaufaniu. W 2014 r. przypada 30-lecie działalności BNP Paribas Foundation, która od momentu powstania w 1984 r. wsparła ponad 300 projektów kulturalnych, 40 naukowych programów badawczych i około tysiąca inicjatyw społecznych i edukacyjnych we Francji i na całym świecie.
***
Fundacja BNP Paribas rozpoczęła działalność w listopadzie 2006 roku. Jej fundatorem jest BNP Paribas Bank Polska S.A. Głównym celem działania Fundacji jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży. Swoje cele statutowe realizuje poprzez: wspieranie działalności Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, współfinansowanie programów stypendialnych, realizowanie projektów na rzecz lokalnych społeczności, we współpracy z organizacjami biznesowymi, oraz szerzeniu idei wolontariatu i dobroczynności. Fundacja zmierza również do poprawy warunków życia społecznego, między innymi, w obszarze nauki i edukacji, rozwoju kultury, ochrony i promocji zdrowia, ochrony środowiska.Za swoją działalność została uhonorowana między innymi tytułem „Filantropa Krakowa A.D. 2009” oraz wyróżnieniem UBI CARITAS w kategorii Darczyńca w 2013 roku. Więcej informacji o Fundacji BNP Paribas: www.fundacja.bnpparibas.pl.
BNP Paribas Bank Polska SA należy do Grupy BNP Paribas (www.bnpparibas.com), wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. BNP Paribas zatrudnia blisko 185 tys. osób w 75 krajach, w tym 142 tys. osób w Europie. Grupa prowadzi działalność w trzech kluczowych obszarach: Bankowość Detaliczna, Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna oraz usługi zarządzania aktywami i majątkiem (Investment Solutions). W Europie Grupa prowadzi działalność na 4 rynkach macierzystych (Belgia, Francja, Luksemburg, Włochy), jest także liderem w zakresie kredytów konsumenckich (BNP Paribas Personal Finance). Obszar bankowości detalicznej rozwija się dynamicznie w krajach basenu Morza Śródziemnego, w Turcji, Europie Wschodniej oraz w zachodniej części USA. W obszarach Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej oraz Investment Solutions, Grupa BNP Paribas plasuje się również na czołowych miejscach w Europie, posiada silną pozycję w Ameryce Północnej i Południowej, a także notuje szybki rozwój swoich spółek w regionie Azji i Pacyfiku.