76 proc. osób powyżej 60 roku życia uważa, że banki odpowiednio wspierają ich w zakresie obsługi i korzystania z usług bankowych – wynika z badania Santander Consumer Banku „Senior w bankowości”. Dla większości seniorów przy wyborze usług i produktów bankowych najważniejsze są kwestie bezpieczeństwa, dostępność i lokalizacja placówek bankowych oraz wysokość opłat i prowizji.
W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach Europy, od lat obserwowany jest dynamiczny wzrost liczby osób w wieku poprodukcyjnym. Seniorzy są coraz większą częścią społeczeństwa i według danych GUS w 2022 roku ich liczba wynosiła 8 milionów, co stanowi 23 proc. ludności w kraju. Prognozy na kolejne lata przewidują dalszy przyrost oraz wydłużanie się długości życia. Osoby powyżej 60 lat stają się coraz bardziej aktywną i świadomą grupą społeczną, która ma coraz większe potrzeby i oczekiwania m.in. względem banków oraz oferowanych przez nich usług oraz produktów. Coraz częściej pojawiają się specjalne konta bankowe, karty debetowe z uproszczoną obsługą, linie kredytowe czy programy edukacyjne mające na celu podniesienie świadomości finansowej osób starszych. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na tej grupie, już 76 proc. osób 60+ na pytanie o to, czy czują się odpowiednio wspierani przez bank odpowiedziało, że raczej tak lub zdecydowanie tak.
– Dostosowanie usług bankowych do potrzeb seniorów to nie tylko kwestia wygody, ale również bezpieczeństwa. Osoby starsze mogą być bardziej narażone na oszustwa bankowe czy problemy z obsługą skomplikowanych z ich punktu widzenia systemów bankowości online. I mimo że większość czuje się odpowiednio wspierana, nadal jednak mamy 16 proc. osób, które tego nie odczuwają. Dlatego tak istotne jest, aby banki oferowały proste i przejrzyste rozwiązania, które ułatwią starszym klientom intuicyjne zarządzanie swoimi finansami. Szczególnie, że według szacunków GUS, w 2050 roku osoby 60+ mają stanowić 40 proc. społeczeństwa – mówi Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa z Santander Consumer Banku.
Kryteria wyboru seniora
Każda osoba kieruje się osobistymi kryteriami przy podejmowaniu decyzji – niezależnie czy dotyczą one codziennych czynności czy np. wyboru banku. Dla jednych ważniejsza może być szeroka oferta bankowa, dla innych wielkość instytucji. Jednak jak wynika z badania Santander Consumer Banku, pomimo różnorodnych preferencji, seniorzy zgodnie wskazują na kluczowe czynniki decydujące o wyborze produktu lub usługi bankowej. Dla 90 proc. badanych najważniejszym kryterium jest bezpieczeństwo transakcji i danych osobowych. Równie ważne okazuje się być dostępność i lokalizacja placówek bankowych oraz wysokość opłat i prowizji. Na taką odpowiedź wskazało ośmiu na dziesięciu respondentów powyżej 60 roku życia.
Podczas wyboru usług i produktów bankowych równie ważne dla seniorów okazuje się być dostęp do osobistego doradztwa finansowego i wsparcia klienta. Tą kategorią kieruje się już dwie trzecie respondentów z badania Santander Consumer Banku. Niewiele mniej, ponieważ 63 proc. osób powyżej 60 roku życia wskazało, że istotne jest dla nich, aby bank oferował im możliwość nowoczesnych metod płatności takich jak płatności mobilne czy zbliżeniowe. Dla niektórych osób starszych wyzwaniem mogą być nowoczesne systemy online. Dlatego już dla sześciu na dziesięciu badanych kluczowa okazuje się być intuicyjność i łatwość obsługi np. aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej. Jednocześnie dla 52 proc. ważna przy wyborze produktu lub usługi bankowej okazuje się być szeroka oferta produktowa.
– Seniorzy stanowią znaczną część klientów banków. Dlatego też kładziemy szczególny nacisk na ich obsługę oraz słuchamy ich potrzeb, aby nowoczesna bankowość była dla nich dostępna i bezpieczna. Jesteśmy dla naszych wszystkich klientów, aby pomóc zarówno w obsłudze aplikacji bankowej Santander Consumer Banku czy rozwiewać wszelki wątpliwości i objaśniać naszą ofertę. Oferujemy szereg produktów, których specyfikacje przedstawimy w prostym i zrozumiałym języku. Konsekwentnie dążymy do zapewnienia nie tylko wygodnych rozwiązań i uproszczonych procesów, ale także empatycznego podejścia i wsparcia, które sprawiają, że każde doświadczenie bankowe jest satysfakcjonujące i bezpieczne – dodaje Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 25 marca-9 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa Polaków 60+. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank