Bezpieczeństwo w sieci to podstawa. Dotyczy to zarówno młodszych, jak i starszych użytkowników. Dla seniorów, którzy nierzadko nie są tak zaznajomieni z technologią, ochrona przed zagrożeniami online staje się szczególnie istotna. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku „Senior w bankowości” już 60 proc. osób starszych deklaruje, że nie dzieli się danymi wrażliwymi przez telefon z osobami, które mogą podszywać się pod przedstawicieli instytucji. A ponad połowa nie udostępnia osobom postronnym danych do logowania. Jednak mimo rosnącej świadomości seniorów, nadal pozostają oni jedną z najbardziej narażonych grup na działania cyberprzestępców.
W dobie cyfryzacji, coraz więcej osób starszych korzysta z usług bankowych online. Taka forma kontaktu z bankiem i załatwianie spraw finansowy przynosi wiele korzyści, takich jak wygoda i oszczędność czasu. Jednak wraz z wieloma zaletami, bankowości elektronicznej towarzyszą również zagrożenia związane z cyberprzestępczością. Oszuści bardzo często wykorzystują socjotechniki oraz wybierają sobie na ofiary szczególnie seniorów. W związku z wiekiem ta grupa społeczna może być mniej zaznajomiona z nowoczesnymi technologiami, a co za tym idzie – bardziej narażona na cyberoszustwa. Jednak jak wynika z badania Santander Consumer Banku kwestie bezpieczeństwa w sieci są ważne dla 90 proc. seniorów w Polsce.
Osoby po 60 roku życia kierują się już dobrymi praktykami, aby pozostać chronionymi w sieci. Według badania Santander Consumer Banku 58 proc. seniorów nie udostępnia danych do logowania osobom postronnym, a już trzy piąte ankietowanych zadeklarowało, że nie dzieli się danymi wrażliwymi przez telefon z osobami, które mogą podszywać się pod przedstawicieli instytucji. Z kolei niewiele ponad 40 proc. wskazuje, że nie klika w linki nieznanego pochodzenia.
– Bankowość elektroniczna jest bezpiecznym sposobem zarządzania swoimi finansami. Jednak zawsze należy zachować ostrożność w sieci. Szczególnie dotyczy to starszych użytkowników internetu, którzy nie zawsze wiedzą o zagrożeniach online, takich jak phishing, malware czy innych rodzajach oszustw. Z naszego badania wynika, że wielu seniorów już stosuje niektóre dobre praktyki, jednak nadal pozostaje duża grupa, która nie jest z nimi zaznajomiona. Tylko 18 proc. seniorów korzysta z dodatkowych zabezpieczeń jak dwuetapowa weryfikacja czy programy antywirusowe. Dlatego też edukacja na temat tych zagrożeń jest niezbędna – mówi Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa z Santander Consumer Banku.
Kluczowe praktyki dla seniorów
Wśród seniorów rośnie świadomość na temat bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania dobrych praktyk. Dzieje się to zarówno przez prowadzone akcje edukacyjne, jak i wsparcie międzypokoleniowe i uczenie nowych technologii przez młodszych członków rodziny czy bliskich. W tym zakresie wiedza wzrasta, jednak nadal pozostają obszary, o które należy zadbać. Badanie Santander Consumer Bank wskazuje, że tylko 17 proc. osób powyżej 60 roku życia stosuje trudne do odgadnięcia hasła i regularnie je zmienia. Podobny odsetek (18 proc.) posiada dodatkowe zabezpieczenia jak dwuetapowa weryfikacja czy programy antywirusowe. Z kolei jedna piąta deklaruje, że sprawdza zgodność danych przed zatwierdzeniem transakcji.
– Bezpieczeństwo w sieci to kluczowy aspekt naszej codzienności. Dlatego w Santander Consumer Banku staramy się edukować naszych klientów oraz przekazywać im dobre praktyki. Zawsze należy pamiętać o regularnych aktualizacjach oprogramowania, silnych hasłach nie tylko do bankowości elektronicznej, ale także sieci domowego internetu. Dodatkowo, podkreślamy wszystkich klientom, aby zawsze weryfikować tożsamość tego, kto do nas dzwoni czy pisze. Cyberprzestępcy często próbują grać na emocjach, więc koniecznym jest zachowanie spokoju i dokładne sprawdzenie otrzymywanych wiadomości, jak również nie klikanie w podejrzane maile czy linki – dodaje Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 25 marca-9 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa Polaków 60+. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank