84% pracowników w Polsce przynajmniej raz w życiu zmieniło pracodawcę, a 69% — swój zawód lub branżę. Ścieżkę kariery nieco częściej zmieniają badani z wykształceniem wyższym niż absolwenci szkół zawodowych. Podczas szukania nowej pracy Polacy najczęściej biorą pod uwagę wysokość wynagrodzenia (81%), atmosferę w nowej firmie (58%) oraz lokalizację nowego zakładu pracy (49%).
Serwis kariery LiveCareer.pl przeprowadził badanie „Zmiana pracy oczami Polaków”, w którym zapytano 1358 obecnych i byłych pracowników o proces szukania i zmiany pracy. Wyniki ukazały dużą mobilność zawodową Polaków oraz ich obawy i nadzieje związane z rynkiem pracy.
Okazało się m.in. że dla 38% badanych główną motywacją była chęć ucieczki z obecnego miejsca pracy — czyli działanie poprzedzone długotrwałym narastaniem frustracji. Taką odpowiedź najczęściej wskazywali młodzi pracownicy (do 25. roku życia). Co ciekawe, 40% badanych pracowników już teraz chciałoby zmienić pracę.
Około 87% ankietowanych jest skłonnych zmienić miejsce pracy, jeśli nowy pracodawca zaoferowałby im wyższe wynagrodzenie. Tylko 57% respondentów zgodziłoby się na niższą pensję w zamian za większe możliwości rozwoju w nowej firmie i/lub możliwość realizowania swoich pasji w nowym miejscu pracy.
Jednocześnie 77% pracowników w Polsce jest otwartych, by zmienić miejsce pracy na takie, w którym panuje lepsza atmosfera. Jeszcze więcej, bo 84% badanych ma ochotę odejść od pracodawcy, który nie docenia ich pracy. Co ciekawe, tylko 45% respondentów odeszłoby z pracy, gdyby do ich zespołu dołączyła osoba, której nie lubią.
Dla 85% badanych wystarczającym powodem do odejścia byłaby oferta lepszej umowy od innej firmy, dla 87% — doświadczanie mobbingu u obecnego pracodawcy, a dla 88% — niesprawiedliwe traktowanie.
— W naszym badaniu widać wyraźnie, że pracownicy oczekują bezpieczeństwa, godnej pensji i dobrego traktowania. Dlatego pracodawcy, którzy chcą ograniczyć rotację pracowników i osiągnąć sukces na rynku, powinni przestać traktować ludzi wyłącznie w kategoriach kosztów — komentuje Żaneta Spadło, ekspertka ds. kariery LiveCareer i autorka badania. — Warto pamiętać, że mimo rozwoju technologii to właśnie ludzie tworzą firmę i wykonują znaczną część pracy. A każda nowo zatrudniona osoba wnosi do organizacji swój czas, umiejętności i unikalne wartości. Zapewnienie pracownikom życia na wysokim poziomie może być trudne, ale szczere docenianie ich z pewnością pomoże pracodawcom rozwijać swój biznes.
Badanie wykazało również, że:
- tylko dla 41% respondentów, którzy zmienili pracę, zawsze wiązało się to z wyższym wynagrodzeniem, a dla kolejnych 45% — czasami
- aż 78% pytanych osób jest skłonnych zmienić pracę, jeśli nowy zakład pracy znajdowałby się bliżej ich miejsca zamieszkania
- osoby, które przynajmniej raz zmieniły pracę, najczęściej używają w tym celu portali z ogłoszeniami (39%), kontaktują się z pracodawcą bezpośrednio (26%) lub korzystają ze swoich znajomości (18%)
- kluczowe czynniki, które mogłyby powstrzymać te osoby przed zmianą zatrudnienia, to: brak lepszych ofert pracy (36%), obawa o finanse (26%) oraz lojalność wobec obecnego pracodawcy (14%).
Szczegółowe wyniki badania „Zmiana pracy oczami Polaków” z 2024 roku można znaleźć tutaj.
Źródło: LiveCareer Polska: