W ostatnich dniach Polki i Polacy z południowo-zachodniej części kraju cierpią w związku z powodzią. Szkody jakie wyrządził kataklizm są ogromne; uszkodzone zostały budynki, auta, sprzęt, meble. Wiele osób, które straciły dom i mienie, ze względu na skrajną sytuację nie wie jakie – lub w jakiej kolejności – kroki podjąć po wystąpieniu szkód, by jak najszybciej otrzymać odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego. Wskazówki w tym zakresie przygotowała Karolina Trzeciakiewicz, Dyrektorka ds. Rozwoju Ubezpieczeń w ANG Odpowiedzialne Finanse.
– Wiele osób, nawet jeśli posiada ubezpieczenie, w obliczu tak skrajnej sytuacji może mieć problem z podjęciem właściwych czynności. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że jakiekolwiek działania związane ze zgłaszaniem szkód należy podejmować dopiero, gdy jesteśmy bezpieczni. Możemy zabezpieczać nasze mienie przed powiększeniem uszkodzeń tylko w przypadku, jeśli nie będzie to zagrażało naszemu życiu i zdrowiu – podkreśla Karolina Trzeciakiewicz z ANG Odpowiedzialne Finanse.
– Jeśli w stresie nie potrafimy odnaleźć polisy – przypomnijmy sobie, w jaki sposób ją wykupiliśmy lub postarajmy się skontaktować z naszym agentem ubezpieczeniowym. Na pewno uzyskamy pomoc.
– Powinniśmy wykonać zdjęcia uszkodzeń i strat – na ich podstawie będzie szacowana szkoda. Warto też przygotować wykaz uszkodzonych przedmiotów wraz z ich szacowaną wartością i fotografować te z nich, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu. W kolejnym kroku powinniśmy zgłosić szkodę. Najszybszym kanałem jest formularz dostępny na stronie www danego towarzystwa ubezpieczeniowego lub kontakt telefoniczny. W dokumencie polisy znajdziemy też dostępne sposoby kontaktu. Część towarzystw w związku z sytuacją powodziową wydłużyła godziny pracy swoich infolinii. W wielu przypadkach na miejscu pracują też dodatkowo tzw. mobilni likwidatorzy szkód. Warto sprawdzić lub dopytać ubezpieczyciela, czy w zakresie polisy nie przewidziano lokalu zastępczego, takie są również oferowane i ubezpieczeni klienci mogą z tego korzystać.
– Po wykonaniu zdjęć, zgłoszeniu szkody i ustaleniu z towarzystwem ubezpieczeniowym, jakie kroki możemy podejmować, możliwe są dalsze działania tzn. naprawy i wyrzucanie zniszczonych przedmiotów. Należy też gromadzić dokumenty potwierdzające poniesione koszty związane z naprawą czy osuszaniem takie jak np. faktury czy rachunki – dodaje Karolina Trzeciakiewicz.
Źródło: ANG Odpowiedzialne Finanse