Niezmiennie przybywa klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej i mobilnej. Najnowszy raport NetB@nk, opracowany przez Związek Banków Polskich, wskazuje, że obecnie liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych banków wynosi 22,7 mln, a liczba aktywnych klientów bankowości internetowej – 23,2 mln.
Liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości elektronicznej wyniosła w II kwartale 2024 roku ponad 43,5 mln, co stanowi wzrost o 0,5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Ponad 23 mln z tych klientów przynajmniej raz w miesiącu loguje się do e-bankowości– oznacza to wzrost o 0,5 % w porównaniu z I kwartałem 2024 roku.
Z danych za II kwartał 2024 r. wynika, że liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec II kwartału 2024 r. wyniosła 22,7 mln. Oznacza to wzrost na poziomie około 2% w odniesieniu do I kwartału 2024 r., oraz 10% w odniesieniu do II kwartału 2023 r.
W II kwartale 2024 roku było także więcej klientów, którzy aktywnie korzystają z bankowości elektronicznej niż w I kwartale 2024 roku – o blisko 1%. Ponad 97% tych klientów korzysta z aplikacji mobilnych, liczba użytkowników „mobile only” powiększyła się o 4%, a ich liczba wyniosła 16,5 mln użytkowników.
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw odnotował wzrost liczby rachunków bankowych z dostępem do bankowości elektronicznej, osiągając łącznie ponad 3,5 mln kont w bankach na koniec II kwartału 2024 roku, co stanowi zwiększenie o blisko 1% w porównaniu z poprzednim okresem. Liczba MSP korzystających z elektronicznego dostępu do rachunków bankowych nieznacznie zmalała i osiągnęła poziom powyżej 2,5 mln.
– Na koniec czerwca 2024 r. liczba osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej wyniosła ponad 23 mln użytkowników. Widać tutaj stałą tendencję wzrostową, co pokazuje, że Polacy chętnie wykorzystują możliwości, jakie oferuje nowoczesna bankowość. Cenimy funkcjonalności, które zapewniają aplikacje bankowe i łatwość zarządzania finansami z poziomu bankowości elektronicznej. Bankowość internetowa, jak również aplikacje mobilne, są stale wzbogacane o nowe produkty i funkcjonalności, weryfikowane pod kątem bezpieczeństwa i intuicyjności obsługi. Dopasowywane do potrzeb klientów, dzięki czemu korzysta z nich coraz więcej użytkowników – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich
Dane za II kwartał 2024 r. wskazują na niewielki spadek liczby komunikatów o 1%, a jednocześnie znaczący wzrost wartości obrotów w systemie Elixir o 8% w odniesieniu do I kwartału 2024 r.
Największy wzrost odnotowano porównując dane z minionego kwartału dotyczących liczby transakcji w systemie Express Elixir, który wyniósł blisko 12% oraz w wartości transakcji w tym samym systemie, która wyniosła 10%.
System Euro Elixir odnotował wzrost liczby transakcji o 6 %, które obecnie kształtują się na poziomie blisko 14 mln. Znaczący wzrost zauważamy również obserwując wartości dokonywanych operacji rozliczanych w systemie Euro Elixir. W II kwartale 2024 r. wyniósł on 93 mld euro, co stanowi wzrost na poziomie 9,5% w stosunku do I kwartału 2024.
Prezentowane wyniki za II kwartał 2024 roku potwierdzają rosnącą cyfryzację sektora bankowego oraz zmieniające się nawyki finansowe Polaków, którzy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych narzędzi bankowości internetowej i mobilnej, ceniąc sobie zarówno wygodę, jak i bezpieczeństwo transakcji online. Trend ten jest nie tylko przejawem zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej, ale także strategii banków, które intensywnie inwestują w technologie, odpowiadając na rosnące oczekiwania klientów.
Źródło: ZBP