„Co trzeci produkt strukturyzowany, który zakończył się w tym roku, nie przyniósł zysku – można szacować na podstawie danych pochodzących od blisko 10 najaktywniejszych na tym rynku banków. Zarobki z pozostałych struktur często są śladowe. W większości wypadków tylko pokryły opłaty, jakie klient musiał ponieść na początku inwestycji.„, pisze gazeta.
„Na przykład w Noble Banku wszystkie trzy struktury, które zapadły w tym roku, nie przyniosły klientom zysku. W ING Banku Śląskim nie dały zarobić cztery z sześciu. W MultiBanku były to trzy produkty z 11 (dane nie obejmują produktów, których okres trwania zakończył się w I kwartale). W Banku BPH dwa z sześciu. Statystyki ratuje mBank, w którym bez zarobku zostali posiadacze trzech produktów z 20, i Deutsche Bank PBC, w którym wszystkie osiem zakończonych w tym roku struktur dało klientom zarobić […]”, wylicza dziennik.
„Nawet jeśli produkt nie daje zysku, bank inkasuje swoją marżę – zwykle kilka procent wartości wpłaty klienta. W uproszczeniu klient ‚odzyskuje’ to w formie odsetek od części depozytowej produktu, które pozwalają na zagwarantowanie wpłacanego kapitału. Posiadacze produktów, które nie pozwoliły zarobić, dostali zwrot całego zainwestowanego kapitału. Jednak realnie – stracili. Ponieśli opłatę manipulacyjną na wejściu, średnio 3 proc. wartości inwestycji. Część środków zjadła im też inflacja. Można doliczyć do tego ‚koszt utraconych możliwości’, gdyby zainwestowali w tym czasie w wysoko oprocentowane lokaty bankowe.„, zwraca uwagę „Parkiet”.
Produkty strukturyzowane są zaliczane do bezpiecznych inwestycji. Mogą być oferowane pod różnymi postaciami: certyfikatu, depozytu strukturyzowanego, obligacji, polisy czy funduszu inwestycyjnego. Struktury posiadają specyficzną konstrukcję – składają się obligacji i opcji. Pieniądze inwestowane w obligacje mają zapewnić klientowi zwrot wpłaconej kwoty po upływie okresu umownego. Natomiast zadaniem opcji jest wypracowanie jak najwyższego zysku. Opcja jest czymś w rodzaju zakładu o to, jak w przyszłości zachowa się instrument bazowy.
Więcej na ten temat w artykule „Co trzeci produkt strukturyzowany nie przyniósł klientom zysku” autorstwa Natalii Chudzyńskiej.
WB