Rynkowi NewConnect zarzuca się wiele. Najczęściej poruszanymi kwestiami są m. in. brak uregulowań młodej platformy, niska wiarygodność debiutujących spółek, czy też brak wiedzy o rynku. O tych oraz innych kwestiach z Emilem Stępniem, Dyrektorem Działu Rozwoju NewConnect, rozmawia Anna Janus, prezes Grupy IPO.pl
Jak ocenia Pan przeprowadzoną w minionym roku weryfikację Autoryzowanych Doradców rynku NewConnect?
Emil Stępień: Przeprowadzona przez GPW ocena Autoryzowanych Doradców była solidna i wielopłaszczyznowa. W wyniku naszych prac udało nam się sprofesjonalizować grono naszych partnerów biznesowych i skupić wokół NewConnect te firmy doradcze, które wspólnie z nami będą realizować działania zmierzające do rozwoju rynku oraz wypełniać będą profesjonalnie zobowiązanie wobec rynku NewConnect.
Czy w najbliższym czasie planowana jest weryfikacja spółek notowanych na rynku NewConnect?
Weryfikacja emitentów NewConnect odbywa się niemalże codziennie na każdej sesji, a oceniającym jest nikt inny jak … rynek. To przecież inwestorzy poprzez podejmowane decyzje inwestycyjne dają wyraz swojej oceny w odniesieniu do poszczególnych spółek. Osobiście chciałbym zwrócić uwagę na następujące kwestie. Po pierwsze, zainteresowanych oceną jakości emitentów NewConnect, odsyłam do ostatniego raportu „Kamerton Innowacyjności”, przygotowanego przez PKPP Lewiatan. Co się okazuje z lektury? Otóż, kilku emitentów NewConnect zostało laureatami rankingu najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. My również na GPW pracujemy obecnie nad dwoma bardzo ciekawymi projektami, o których więcej powiemy wkrótce. Zdradzę tylko, że zamierzamy zwrócić się do inwestorów z propozycją dokonania oceny innowacyjności spółek notowanych na NewConnect, jak również pracujemy obecnie nad takimi rozwiązaniami, które pozwolą wyodrębnić tych emitentów, którzy charakteryzują się potencjałem wejścia na Główny Rynek GPW.
Według badań przeprowadzonych przez SII 49,3% inwestorów nie inwestuje na rynku NewConnect ponieważ „słabo zna ten rynek”. Jakie kroki zamierza podjąć GPW aby poprawić tę sytuację?
Trzeba sprawić, żeby informacja o tym jak funkcjonuje NewConnect była skutecznie przetransferowana do tych, na których nam zależy. Dlatego Giełda jest obecna w terenie, ma swoich ludzi, są Autoryzowani Doradcy którzy rzetelnie mówią o tym czym cechuje się ten rynek, za ile i w jakim trybie można pozyskać kapitał. Działania edukacyjne i marketingowe prowadzone są na szeroką skalę od początku funkcjonowania NewConnect. Osobiście uważam, że ograniczone zaangażowanie inwestorów nie wynika ze słabej znajomości rynku, bo ten funkcjonuje na zasadach zbliżonych do rynku regulowanego, ale raczej z niedostatku informacji pochodzących od samych emitentów NewConnect. I tę więź informacyjną należy usprawnić.
Część spółek notowanych na NewConnect nie prowadzi relacji inwestorskich. Czy GPW zamierza uregulować i usankcjonować takie przypadki?
Spółki publiczne powinny rozumieć, że integralną częścią funkcjonowania na rynku giełdowym jest utrzymywanie prawidłowych relacji na linii emitent-inwestor. To nie tylko powoduje wzrost zaufania do spółek ale także ich prestiż oraz wiarygodność. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, wprowadziliśmy odpowiednie zalecenia w ramach Zbioru Dobrych Praktyk, które niejako stanowią element relacji inwestorskich. Rekomendujemy spółkom m.in. prowadzenie aktualnej internetowej strony korporacyjnej czy też przekazywanie odpowiednich danych finansowych w ramach prowadzonej sprawozdawczości. Od 2010 roku emitenci zobowiązani będą do publikacji, wraz z raportem rocznym, opisowego raportu dotyczącego stosowania zasad ładu korporacyjnego.
Dla ponad 40% inwestorów zachętą do inwestowania na rynku NewConnect byłaby wyższa wiarygodność spółek debiutujących w alternatywnym systemie obrotu. Jak GPW zamierza poprawić wiarygodność debiutujących spółek?
To zależy co się rozumie pod pojęciem „wiarygodności”. Bo jeżeli barierą jest to, że emitent jest w początkowej fazie rozwoju i nie może jeszcze wykazać się wypracowanymi wynikami finansowymi, na podstawie których inwestor przeprowadza zwykle sobie stosowną analizę, to przypomnijmy, że takie przypadki wpisane są w cechę tego rynku. W zamian za to podwyższone ryzyko, inwestor może oczekiwać ponadprzeciętnych stóp zwrotu. Zależy nam na tym by na rynku NewConnect były spółki, które dają perspektywę świetnych wyników i dynamicznego rozwoju, który w szybkim tempie podniesie ich wartość. My zawsze będziemy bronić emitentów NewConnect przed niesprawiedliwymi osądami, bo to spółki które charakteryzują się innowacyjnym, nowatorskim podejściem do biznesu.
W przypadku części spółek przeprowadzających ofertę prywatną faktycznym oferującym jest AD, pomimo, iż nie ma on takich uprawnień. Czy i jak GPW zamierza rozwiązać tę sytuację?
W zdecydowanej większości przypadków dochodzi raczej moim zdaniem do udzielane emitentom wsparcia ze strony firm doradczych. Jednakże w naszej ocenie, Autoryzowany Doradca może pośredniczyć w przeprowadzaniu ofert prywatnych dokonywanych poza rynkiem regulowanym w pełnym zakresie, w tym przyjmować zapisy na akcje, zgodnie z przepisami art. 437 par. 1 kodeksu spółek handlowych.
Niska wycena spółek oraz ograniczone możliwości inwestycyjne inwestorów bardzo często odstraszają spółki od debiutu na rynku NewConnect. Czy zatem debiut w obecnej sytuacji rynkowej jest dobrym pomysłem dla przedsiębiorców poszukujących kapitału?
Obecna sytuacja na rynku giełdowym dyskontuje wartość firm nie tylko na NewConnect ale również na Głównym Rynku. Uważam, że czas, aby myśleć o giełdzie jest zawsze dobry. Nie warto zwlekać z przygotowaniami do debiutu, aż do czasu poprawy koniunktury. Atrakcyjny biznes z przemyślaną, dobrze rokującą strategią oraz doświadczonym zarządem ma szansę na sukces w każdych warunkach rynkowych. Popatrzmy chociażby na dwa debiuty na NewConnect przeprowadzone w bieżącym roku. Spółki Read-Gene i Hydrapress zebrały odpowiednio 4 i 13,5 mln złotych na dalszy rozwój. Nie wiem czy poza rynkiem giełdowym udałoby im się pozyskać dzisiaj taki kapitał.
Venture Capital/Private Equity to sprzymierzeńcy czy konkurenci dla NewConnect?
O relacjach NewConnect ze środowiskiem VC/PE mówi choćby sama historia rynku. Efekty synergii wystąpiły już w dniu uruchomienia rynku, kiedy do obrotu wprowadzone zostały dwie spółki portfelowe jednego z funduszy VC – nomen omen – notowanego na rynku regulowanym. W dotychczasowej historii funkcjonowania NewConnect mieliśmy jeszcze kilka przykładów wyjść z inwestycji poprzez NewConnect. Poza tym wśród samych emitentów rynku znajdują się reprezentanci branży VC/PE (IQ Partners, Blumerang PRE IPO). Środowisko VC/PE jest również aktywne na rynku wtórnym, gdzie poprzez dokonywane inwestycje uzupełnia swoje portfele o udziały w spółkach notowanych na NewConnect. Myślę, że odpowiedź na to pytanie nasuwa się więc sama.
Z Emilem Stępniem rozmawiała Anna Janus, prezes Grupy IPO.pl
Źródło: IPO Sp. z o.o.