Polskie Skrybot.pl i Humanway.pl, węgierski Joobili.com i litewski MyPolitIQ.eu to najlepiej zapowiadające się pomysły na internetowy biznes w Europie Środkowej i Wschodniej. Właśnie zwyciężyły w konkursie Mini Seedcamp w Warszawie i zostaną zaprezentowane we wrześniu br. w Wielkiej Brytanii w głównej edycji imprezy, w której do wygrania jest 50 tyś euro oraz bezcenne, kwartalne wsparcie specjalistów z całego świata.
Prócz tego już teraz mają szansę zainteresować inwestorów i zdobyć niezbędne do rozwoju swoich projektów środki.
20 zespołów z Polski, Węgier, Litwy i Ukrainy oraz 60 mentorów z całej Europy dyskutowało w środę w siedzibie Agory w Warszawie o projektach internetowych, ich szansach na sukces w dobie kryzysu gospodarczego oraz wybrało najlepsze młode startupy tego regionu Europy. Wśród zwycięzców znalazły się polska aplikacja do zarządzania rekrutacją i program przetwarzający mowę na tekst pisany, węgierski planer wakacji wyszukujący za nas interesujące imprezy kulturalne oraz litewski serwis dla polityków i wyborców.
Warszawskie spotkanie startupów rozpoczęło się od pięciominutowych prezentacji wszystkich 20 projektów zakwalifikowanych do Mini Seedcampu. Wśród nich znalazło się 14 serwisów i aplikacji z Polski, cztery z Litwy, a także po jednym z Ukrainy i Węgier. Po prezentacjach miał miejsce panel dyskusyjny, którego głównym tematem było finansowanie startupów i ich sukces komercyjny.
Uczestnicy oprócz szansy wsparcia finansowego liczyli szczególnie na pomoc merytoryczną ekspertów w obszarze nowych technologii.
– Mini Seedcamp, a szczególnie sesje mentorskie były dla nas potężnym zastrzykiem wiedzy i doświadczenia – mówi Marek Jankowski z zespołu Timecampu, aplikacji podnoszącej produktywność pracowników – Odzew i porady bardziej doświadczonych specjalistów branży IT sprawiły, że poznaliśmy ścieżki rozwoju naszego startupu, których wcześniej w ogóle nie braliśmy pod uwagę.
W popołudniowej części imprezy zespoły uczestniczyły w zamkniętych sesjach mentorskich. Podczas ich trwania mogły przekonać się co o ich projektach myślą już uznane osobistości Internetu, jakie widzą jego zalety i wady oraz posłuchać licznych porad i wskazówek. Wśród 60 mentorów byli m.in. Łukasz Wejchert – Prezes Zarządu spółki Grupa Onet.pl SA, Michał Brański – jeden z twórców o2.pl, Michał Kreczmar – Dyrektor ds. Serwisów Biznesowych i Technologicznych Agora SA czy Art Leyzerovich – Senior Product Manager w Google i Saul Klein – założyciel Seedcampa.
– W Dolinie Krzemowej, gdzie wcześniej mieszkałem, startupy mogą liczyć na bardzo dużą pomoc ze strony specjalistów i inwestorów. W Europie tak niestety nie jest, ale inicjatywy takie jak Seedcamp zmieniają ten stan rzeczy – mówi Jared Salter ze zwycięskiego zespołu Joobili.com, pochodzącego z Węgier. – Dotychczas doskonaliliśmy sam serwis, teraz m.in. poprzez uczestnictwo w takich imprezach chcemy by poznała go cała Europa.
Właśnie chęć rozszerzenia zasięgu swoich projektów na całą Europę czy nawet świat wyróżnia większość startupów zakwalifikowanych do finału warszawskiego Mini Seedcampu.
– Wcześniej twórcy projektów internetowych z tej części Europy kierowali je wyłącznie na swój lokalny rynek. Teraz ta tendencja się zmienia – mówi Reshma Sohoni, Dyrektor Generalny Seedcamp – Cieszy nas to szczególnie, bo pomoc startupom w zdobywaniu dużych zachodnich rynków to jeden z głównych celów Seedcampa.
Kolejne imprezy z cyklu Mini Seedcamp odbędą się w Londynie, Helsingborgu, Ljublanie i Berlinie. Ich zwieńczeniem będzie we wrześniu br. Seedcamp Week w stolicy Wielkiej Brytanii, podczas którego zwycięzcy lokalnych edycji będą walczyć o trzymiesięczną pomoc specjalistów i 50 tys. euro dofinansowania.
Partnerami Mini Seedcampu w Warszawie byli Aula Polska i portal Gazeta.pl.
Źródło: Imago Public Relations