Według ekspertów i pracodawców zwiększenie zatrudnienia w formie telepracy oznacza, że gospodarka w Polsce staje się coraz bardziej nowoczesna. Pracodawcy zwracają też uwagę, że telepraca nie tylko przynosi firmie oszczędności, ale umożliwia godzenie życie zawodowego i rodzinnego.
Popularniejsza praca w domu
Telepraca, która polega na wykonywaniu pracy poza siedzibą firmy i przesyłanie jej efektów za pomocą internetu lub innych technologii teleinformatycznych, jest coraz bardziej popularna nie tyko w Polsce. Obecnie w UE około 11 proc. osób podejmuje pracę jako telepracownicy, a w USA odsetek ten sięga prawie 30 proc. Taka forma zatrudnienia ułatwia wykonywanie pracy osobom, które na przykład ze względu na niepełnosprawność, konieczność sprawowania opieki nad dziećmi lub chorymi członkami rodziny nie mogą pracować w siedzibie firmy.
– Wychowuję małe dzieci i najlepszą dla mnie formą zatrudnienia byłaby telepraca – mówi Agnieszka Żurakowska z Prudnika (woj. opolskie).
Dodaje, że mimo, iż przepisy stwarzają taką możliwość, to pracodawcy nie chcą zgodzić się na zatrudnienie jej na odległość.
Zbigniew Żurek, wiceprezes Business Centre Club, jest przekonany, że zainteresowanie wykonywaniem pracy na odległość będzie wciąż rosnąć.
– Dla firm zachętą do tego są niższe koszty, a dla pracowników możliwość pracy w domu, bez konieczności dojazdu do pracy – mówi Zbigniew Żurek.
W jakich zawodach najczęściej korzysta się z możliwości „telepracy” ? Z czego wynika wzrost zatrudnienia w formie telepracy ? W jaki sposób są określane warunki stosowania telepracy przez pracodawcę ? Kto musi zapewnić sprzęt telepracownikom ?
Artur Radwan
Więcej: Gazeta Prawna 28.11.2008 (233) – str.8-9