Na początku roku wydawało się, iż tonu tegorocznej rywalizacji nadawać będą Honda Civic oraz Fiat Grande Punto. O ile ten pierwszy model spełnia te oczekiwania (czterokrotne zwycięstwo w miesięcznych rankingach), to nowość Fiata powoli oddala się od ścisłej czołówki. Do walki o pierwszą lokatę zdecydowanie włączyły się ubiegłoroczni liderzy – Ford Focus oraz Skoda Fabia, oraz Opel Astra. Trzecia generacja Astry z miesiąca na miesiąc awansuje w tym roku w rankingu i już udało się jej wyrównać swój najlepszy wynik w historii – czwartą lokatę (notabene uzyskaną także w maju ubiegłego roku).
Po raz pierwszy za to do pierwszej dziesiątki awansowała Honda City, mały miejski samochód, który debiutował na naszym rynku w lutym br. Tylko jedna dostępna wersja silnikowa, benzynowa jednostka 1,4/83 KM, ceny zaczynające się od 43.800 zł, nadwozie typu sedan nie spowodowały jakiegoś gwałtownego wzrostu zainteresowania i dopiero obecność w ostatnim okresie w wielu mediach spowodowała, że w maju Honda City cieszyła się już sporą popularnością. Czy jednak utrzyma się ona na kolejne miesiące? Jeden z bezpośrednich konkurentów, Dacia Logan, zdołał nawet w zeszłym roku jeden raz awansować na pierwsze miejsce w rankingu.
Z majowych nowości największą „karierę” wróżymy małemu Peugeotowi – modelowi 207. Choć jego poprzednik, Peugeot 206, który w ubiegłym roku dość regularnie bywał w miesięcznych rankingach, wciąż jeszcze jest w sprzedaży, to jednak większe zainteresowanie powinno skupić się na modelu 207. Pozostałe nowości, które pojawiły się w sprzedaży w maju, raczej są przeznaczone dla klientów dysponujących nieco większą gotówką, dlatego też szanse na zaistnienie w rankingu Top Ten takich modeli jak BMW Z4 Coupe, Volvo S80 czy też Mercedes klasy E są dużo mniejsze.
Czy ten rok będzie należał bezapelacyjnie do Toyoty? Jak na razie wszystko na to wskazuje, bo poza lutym, kiedy na szczycie rankingu znalazł się Fiat, to właśnie ta japońska marka zwyciężała w pozostałych miesięcznych zestawieniach. Ale skoro ma się aż trzech przedstawicieli (modele) w pierwszej dziesiątce, to taki wynik nie powinien być żadnym zaskoczeniem.
Na uwagę w rankingu marek zasługuje także wysoka pozycja Forda, najwyższa w tym roku, co może oznaczać ponowne włączenie się do walki o najwyższe miejsce na podium. Mimo wprowadzenia do pierwszej dziesiątki drugiego modelu (oprócz Civica, także City), Honda trochę niespodziewanie spadła w rankingu o jedną lokatę. Warto zwrócić także uwagę na powrót po pół roku do najlepszej dziesiątki francuskiego Peugeota.
Samochody użytkowe:
Do Mercedesa Sprintera na pierwszej pozycji rankingu dla najbardziej popularnych aut dostawczych można się już było przyzwyczaić. A tymczasem na rynku pojawiła się nowa generacja tego modelu, która tylko powinna zwiększyć jeszcze zainteresowanie tym autem. Na to wygląda, że na dłużej w ścisłej czołówce zadomowiły się także Volkswagen Transporter i Ford Transit, które zajęły odpowiednio drugą i trzecią lokatę. Jak widać, to duża gama dostępnych wersji nadwoziowych, silnikowych, o różnym rozstawie osi i wysokości dachu to te cechy, które powodują, że potencjalny klient poszukuje idealnego dla siebie pojazdu właśnie wśród tego typu aut.
Nie można oczywiście w tym rankingu pominąć aut typu pickup. Wciąż cieszą się one niesłabnącym zainteresowaniem i można już chyba zacząć się zastanawiać, czy to jeszcze jest jakaś chwilowa moda, spowodowana korzystnymi rozwiązaniami podatkowymi przy zakupie tych aut, czy też jakieś inne cechy decydują o tak sporej ich popularności. W maju w pierwszej dziesiątce znalazły się aż cztery takie modele, w tym po raz pierwszy w tym roku Toyota Hilux.