Z punktu widzenia konsumentów, karty upominkowe są ryzykowne z kilku powodów. W momencie, gdy karta zostanie zgubiona przez klienta, istnieje ryzyko, że nie otrzyma on odszkodowania od wydawcy karty. Również w przypadku bankructwa sprzedawcy, który wyemitował kartę upominek, istnieje małe prawdopodobieństwo, że posiadacz karty odzyska pieniądze, gdyż będzie on traktowany jako niezabezpieczony wierzyciel.
Ochrona konsumentów w 50 stanach USA nie jest taka sama. Karty upominkowe wydawane przez banki podlegają wprawdzie takim samym regulacjom opracowanym przez instytucję the Office of the Comptroller of the Currency, jednak karty upominki wydawane przez sprzedawców podlegają lokalnym regulacjom, które różnią się pomiędzy stanami. Karty upominkowe powinny podlegać jednolitemu prawu, ponieważ transakcje zawierane za ich pomocą często wychodzą poza granice danego stanu. Z badań przeprowadzonych przez firmę TowerGroup wynika, że w 2006 roku Amerykanie przeznaczyli prawie 80 miliardów dolarów na karty upominkowe.