„Na rynku towarzystw funduszy inwestycyjnych trwa zacięta walka o klientów. W tej walce, zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego, TFI nierzetelnie informują klientów o swoich produktach. W ostatnią środę KNF zakazała emisji reklam mogących wprowadzać klientów w błąd. Nakazała również trzem towarzystwom: BZ WBK AIB, Millennium i Union Investment, opublikować sprostowania reklam trzech firmowanych przez nie funduszy: Arka BZ WBK Zrównoważony FIO, Millennium FIO Akcji oraz UniKorona Zrównoważonego FIO.” – pisze dziennik.
„Zdaniem nadzoru były one nierzetelne i mogły wprowadzać konsumentów w błąd, ponieważ eksponowały w nich możliwe do osiągnięcia zyski, nie przestrzegając przed ryzykiem inwestycyjnym. TFI reklamowały w nich fundusze, pokazując nawet kilkusetprocentowe zyski, a niewielkim drukiem były prezentowane wyjaśnienia, że chodzi np. o kilkuletnie stopy zwrotu w minionym okresie, a nie obietnice takich samych zysków w przyszłości.” – czytamy w „Rzeczpospolitej”.
„Aby uniknąć w przyszłości takich nieporozumień, na przełomie czerwca i lipca Komisja Nadzoru Finansowego zamierza przyjąć standardy reklamy funduszy inwestycyjnych […]. – Zależy nam na odpowiedzialnej sprzedaży produktów finansowych. Dotyczy to zwłaszcza firm ubezpieczeniowych i funduszy inwestycyjnych. Chcemy wygenerować pewną odpowiedzialność od uczestników rynku i przekonać ich do tego, by nie tylko mówili o tym, ile można zarobić, ale także, by pokazały nieprofesjonalnemu klientowi, jakie ryzyko akceptuje i ile może stracić – mówi „Rz” wiceprzewodniczący KNF Marcin Gomoła. – Stoimy na stanowisku, że nadzór powinien być urzędem partnerskim, dlatego chcielibyśmy zarekomendować własny, prawie już gotowy, projekt pokazujący, co powinny zawierać reklamy TFI. Byłoby to tzw. miękkie prawo, czyli umowa społeczna między nadzorem a TFI, którą rynek zawrze dla własnego dobra.” – podaje „Rzeczpospolita”.
KNF nie wydaje aktów prawnych z mocą obowiązującą nadzorowane instytucje dlatego też nowe rozwiązanie ma mieć formę zalecenia. Komisja przekazała ponadto do nadzoru bankowego oraz UOKiK sprawę banków reklamujących lokaty strukturyzowane, do których KNF ma zastrzeżenia.
Więcej informacji w dzisiejszym wydaniu „Rzeczpospolitej”.