Wczorajszy „PARKIET” na pierwszej stronie zamieścił artykuł na temat sprzedaży kredytów hipotecznych jednego z pośredników finansowych. Jakie mogą być przyczyny podobnych problemów z przejrzystością danych podawanych mediom?
Problem z określeniem rzeczywistego udziału brokerów finansowych w rynku kredytów hipotecznych leży po stronie metodologii podawanych do publicznej wiadomości danych – a w zasadzie braku jasno określonego rodzaju danych, wykorzystywanych do publikacji. W przypadku wysokości sprzedaży kredytów hipotecznych, dla potrzeb zestawienia można podać : wysokość złożonych wniosków, podpisanych umów lub rzeczywiście wypłaconych kredytów. Nie trzeba chyba obszernie wyjaśniać, jak mało wiarygodne są dane prezentujące kwotę złożonych wniosków – złożony wniosek nie oznacza iż kredyt zostanie przez bank przyznany i wypłacony, należy również pamiętać, iż klient może złożyć wniosek kredytowy do kilku banków w celu zwiększenia szansy jego przyznania. Podobne wątpliwości budzi fakt publikowania wysokości podpisanych umów – podpisanie umowy jest dopiero jednym z warunków potrzebnych do uruchomienia kredytu. Najlepszym sposobem jest uwzględnianie przy wszelkiego rodzaju zestawieniach wysokości faktycznie wypłaconych kredytów.
Czy oznacza to, że zestawienia nie odzwierciedlają aktualnej sytuacji na rynku pośrednictwa ?
Dom Kredytowy NOTUS od dawna zwracał uwagę na konieczność ujednolicenia sprawozdawczości w branży pośredników kredytowych. Problem ten podnosiliśmy na różnych forach, m.in. w pracach Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (skupiającej m.in. banki, przedsiębiorstwa finansowe i firmy windykacyjne). Z naszej strony we wszystkich zestawieniach podajemy liczbę i wysokość wypłaconych kredytów, co w jasny sposób pozwala określić rzeczywisty udział DK NOTUS w rynku.
Jakie są szanse, że podobna sytuacja nie będzie miała miejsca w przyszłości ?
Sytuację tę można rozwiązać na dwa sposoby – poprzez ustawowe wprowadzenie sposobu raportowania wysokości obsługiwanych przez pośredników kredytów hipotecznych lub przyjęcie przez samych uczestników rynku standardu podawanych danych. Niestety, w tym drugim przypadku potrzebna jest zgoda i dobra wola pośredników finansowych. Tymczasem jedynym sposobem na przejrzystość danych jest członkostwo w takich organizacjach, jak Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych.
Jako jedyny z trójki największych graczy na rynku DK NOTUS posiada certyfikat KPF w Polsce, potwierdzony przeprowadzonym w styczniu 2007 roku audytem obejmującym cyklicznie wszystkich uczestników Konferencji. Wyniki audytu potwierdziły realizację w pełni zobowiązań wynikających z przyjętych Zasad Dobrych Praktyk. Dom Kredytowy NOTUS certyfikat KPF otrzymał w październiku 2005 roku. Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, powołana do życia w roku 1999 przez grupę największych firm branży pośrednictwa finansowego w Polsce, jest instytucją o charakterze związku pracodawców, zrzeszającą firmy z branży finansów – banki, firmy doradcze, windykacyjne. Każda firma wstępująca do KPF jednocześnie zobowiązuje się do stosowania się do Zasad Dobrych Praktyk. Następnie KPF przeprowadza audyt wewnętrzny, którego wyniki weryfikuje Komisja Etyki przy KPF. Certyfikat przyznany decyzją Komisji Etyki nadaje firmie status instytucji zaufania publicznego.
Procedura wdrażania zasad dobrych praktyk służy poprawie sytuacji na rynku usług. Pozwala na weryfikację firm i sposobu ich działania. W przypadku firm doradczych duży nacisk położony jest na wdrażanie i stosowanie wysokiej jakości standardów komunikacji z klientami oraz współpracy z kontrahentami. Właśnie te atuty zostały szczególnie docenione w przypadku certyfikatu Domu Kredytowego NOTUS.
Udział w stowarzyszeniach przedsiębiorców daje możliwość wpływania na zasady działania w branży. Dzięki temu Dom Kredytowy NOTUS ma możliwość współuczestniczenia w wyznaczaniu jasnych reguł działania rynku usług finansowych. Główne cele naszego przystąpienia do Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych to uzyskanie przez członków KPF realnego wpływu na kształt legislacji dotyczącej rynku kredytów i pożyczek konsumpcyjnych oraz współtworzenie organizacji zrzeszającej podmioty działające zgodnie z prawem, kierujące się uczciwością kupiecką oraz stosujące najwyższe standardy etyczne. Działanie takie jest o tyle ważne, o ile realnie pozwala na poprawę jakości funkcjonowania rynku usług finansowych.