Na rynku kredytów konsumpcyjnych panuje duża konkurencja. Banki ścierają się z firmami pożyczkowymi, które są szczególnie aktywne w niszy produktów krótkoterminowych i na niższe kwoty. Z danych BIK wynika, że średnia wartość kredytu udzielanego przez banki wzrosła w 2015 r. o 9 proc. Przeciętne zobowiązanie to dziś 10,8 tys. zł.
Zmiany zachodzą także w konstrukcji produktów.
Bankowcy sięgają po różnego rodzaju promocje. Część z nich to tylko nowe opakowanie, mające przyciągnąć wzrok potencjalnych kredytobiorców. Przykładem mogą być oferty kredytów z zerowym oprocentowaniem, gdzie większa część kosztu zostaje przerzucona do opłat i prowizji. Do rzadkości nie należą także różnego rodzaju zachęty przynoszące bardziej namacalną korzyść — zwrot części odsetek, premiowanie osób o dobrej historii kredytowej czy upominki towarzyszące nowym umowom.
W rankingu Złoty Bankier eksperci przeanalizowali oferty banków przygotowane dla trzech scenariuszy. Uznaliśmy, że kredyt gotówkowy zasługuje na ocenę jako samodzielny produkt, a nie element pakietu, stąd założenie o rozpatrywaniu propozycji bez sprzedaży krzyżowej. Pod lupę trafiły produkty przygotowane z myślą o kliencie składającym wniosek on-line i potrzebującym krótkoterminowego finansowania na niską kwotę, pożyczającym na średni termin oraz korzystającym z dwuletniego zobowiązania o wartości 30 tys. zł. Kapituła oceniła koszty związane z kredytem zarówno w przypadku skorzystania przez klienta z ubezpieczenia, jak i bez tego rodzaju zabezpieczenia. Oceniano także dodatkowe czynniki, takie jak maksymalna dostępna kwota czy okres spłaty.
Zespół specjalistów przyznał nagrodę w kategorii „Kredyt gotówkowy” instytucji, która wyróżniła się wszechstronnością oferty i poziomem kosztów finansowania. Laur ten przypadł Alior Bankowi. Drugim miejscem eksperci uhonorowali Raiffeisen Polbank. Trzecią pozycję zajął bank Citi Handlowy.
Michał Kisiel