W I kwartale 2010 składki w Grupie Allianz Polska wzrosły w ubezpieczeniach majątkowych, a spadły w życiowych. Łącznie Grupa zebrała 989 milionów złotych. Aktywa pod zarządem całej Grupy zwiększyły się z 6,6 do 8,9 miliarda złotych, a liczba klientów wzrosła do 2,3 miliona.
Ubezpieczenia majątkowe
W I kwartale 2010 roku składki w ubezpieczeniach majątkowych wzrosły w porównaniu z tym samym okresem 2009 roku o 10% do poziomu 415,9 mln zł. Spółka zanotowała wzrost we wszystkich liniach biznesu. Ubezpieczenia komunikacyjne wzrosły o 10% do 217 mln zł, ubezpieczenia NNW i turystyczne o 59% do 20,5 mln zł, ubezpieczenia mieszkań i budynków o 16% do 22 mln zł. Przypis składki z ubezpieczeń dla małych i średnich firm wzrósł o 6% i wyniósł 19,3 miliona zł, a z ubezpieczeń przemysłowych o 3% do 90 mln zł. TUiR Allianz Polska zamierza w tym roku bardzo intensywnie rozwijać sprzedaż ubezpieczeń mieszkaniowych i dla sektora MSP. Firma wypłaciła 231 mln zł w formie odszkodowań. Po uwzględnieniu wyniku Allianz Banku, którego właścicielem jest spółka majątkowa, jej strata netto wyniosła – 26 mln zł.
Na wynik spółki majątkowej wpłynęła długa i ostra zima, która spowodowała znaczny wzrost liczby zgłaszanych szkód: w ubezpieczeniach mieszkań i domów blisko trzykrotny, w ubezpieczeniach komunikacyjnych o 27 % . Allianz wdrożył uproszczoną ścieżkę likwidacji oraz uruchomił dodatkowe zasoby likwidatorów i obsługi telefonicznej, które podwyższyły wprawdzie bieżące koszty obsługi szkodowej, ale jako rozwiązania organizacyjne okazały się bardzo cenne, gdyż zapewniły większą sprawność operacyjną również podczas trwającej obecnie powodzi. Dzięki temu w porównaniu z I kwartałem 2009 zmniejszył się średni całkowity czas likwidacji szkody, a odszkodowania w ubezpieczeniach z niskimi szkodami przyznawane w trybie uproszczonym są obsługiwane średnio w ciągu 5 dni.
Znaczącą poprawę jakości likwidacji szkód potwierdzają wyniki badania satysfakcji klientów przeprowadzane po likwidacji szkód majątkowych. Liczba promotorów, czyli klientów, którzy w odpowiedzi na pytanie: „czy poleci Pan/Pani firmę Allianz?” w skali od 1 do 10 wybiorą 9 lub 10, wzrosła w stosunku do poprzedniego kwartału o 15%.
Ubezpieczenia na życie
W I kwartale spółka życiowa zmniejszyła przypis składki do 573 milionów zł, głównie z powodu mniejszej sprzedaży polis lokacyjnych. Przychody ze składek z wszystkich polis indywidualnych wyniosły 390 milionów złotych. Znacznie, bo o 60% wzrosły natomiast składki z ubezpieczeń grupowych do 183 mln zł. W tym roku celem Allianz Życie jest wzrost składki regularnej.
TU Allianz Życie wypłaciło w I kwartale 363,4 mln zł w formie świadczeń, o niemal 73% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 11 mln zł.
TFI Allianz
Liczba klientów TFI Allianz na koniec I kwartału wyniosła 22,6 tys. Zysk netto to 2,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 0,9 mln złotych. Na koniec marca wartość zarządzanych przez TFI Allianz aktywów wynosiła 1,33 mld zł. Dobre wyniki inwestycyjne za 3-miesięczny okres miały m.in. subfundusze Allianz Budownictwo 2012 (10,5%), Allianz Małych i Średnich Spółek (9,7%) oraz Allianz Akcji Plus (7,7%).
PTE
Aktywa OFE Allianz w ciągu I kwartału wzrosły o 8% do 5,47 mld zł. W rankingu 3-letnich stóp wzrostu OFE Allianz zajął drugą pozycję. Dobre wyniki, jakie zapewnił swoim członkom, uprawniły go do wzięcia udziału w losowaniu ZUS dla osób, które nie dokonały w przewidzianym terminie wyboru OFE. Fundusz zdobył w I kwartale 21 tys. nowych klientów, z czego 11 tys. w wyniku losowania. Na koniec kwartału miał 415 tys. członków, Kwartalny zysk netto towarzystwa wzrósł do 5,6 mln zł.
Allianz Bank
Początek nowego roku to wzrost aktywności Allianz Banku, który rozszerzył ofertę kredytów hipotecznych przystępując do rządowego programu dopłat „Rodzina na Swoim”. Rozpoczął też współpracę z największymi pośrednikami finansowymi. Niedawno bank odświeżył ofertę kont osobistych dopasowując ją do potrzeb także ubezpieczeniowych klientów grupy. Dzięki tym działaniom w ciągu I kwartału zwiększył liczbę klientów do 30 tysięcy. Bank chce również zintensyfikować sprzedaż kredytów gotówkowych poprzez sieć doradców oraz agentów ubezpieczeniowych Grupy Allianz.
– Wynik w ubezpieczeniach majątkowych uszczuplony z powodu szkód związanych z długą zimą, został zrównoważony przez dobry rezultat wypracowany przez naszą spółkę życiową oraz spółki inwestycyjne. Strategia oparta na wszechstronności okazała się być dobrą receptą na trudności, z jakimi branża finansowa, w tym szczególnie ubezpieczyciele majątkowi, spotkała się w I kwartale – mówi Paweł Dangel, prezes Grupy Allianz Polska.
Ostatecznie na koniec I kwartału Grupa Allianz Polska osiągnęła wynik finansowy z działalności ubezpieczeniowej i inwestycyjnej w wysokości 17,2 mln zł, natomiast przy uwzględnieniu konsolidacji z Allianz Bankiem wynik netto na koniec roku to -11,8 mln zł .
Źródło: Allianz