Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) planuje rozszerzyć sieć oddziałów w Europie Środkowej i Wschodniej z istniejących 850 do około 1.050 w roku 2007. Do roku 2005 liczba klientów ma wzrosnąć z czterech do czterech i pół miliona, nie licząc klientów przejętych w wyniku ewentualnego nabywania innych banków. Stopa zwrotu z kapitału przed opodatkowaniem w obsłudze działalności gospodarczej w Europie Środkowej wzrośnie z aktualnego poziomu wynoszącego 17,3% do 25%. Jednocześnie BA-CA zamierza zdecydowanie rozwijać mobile sales (sprzedaż za pośrednictwem przedstawicieli handlowych) oraz współpracę z innymi jednostkami gospodarczymi. „Postawiliśmy sobie wyraźny cel. Chcemy zostać niekwestionowanym liderem w Europie Środkowej i Wschodniej” – powiedział Erich Hampel, Prezes Zarządu Banku Austria Creditanstalt.
BA-CA i jego spółki-córki aktualnie posiadają 850 oddziałów w jedenastu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Do roku 2007 powstanie około 200 nowych oddziałów, w tym o około 80 wzrośnie liczba oddziałów Banku BPH. Przewiduje się również, że zasięg sieci bankowej na Węgrzech zwiększy się ponad dwukrotnie – z 38 do ponad 100 oddziałów. W Europie Południowo-Wschodniej BA-CA otworzy trzydzieści nowych oddziałów, oprócz 32 jednostek przejętych w zeszłym roku od Chorwackiej Agencji Finansowej FINA. Obecnie trwają pracę nad zintegrowaniem ich z istniejącą siecią BA-CA w Chorwacji. Proces integracji zakończy się latem. Jednocześnie BA-CA planuje rozwinąć mobile sales we wszystkich krajach Europy Środkowej. Ta metoda sprzedaży odniosła wielki sukces w Republice Czeskiej.
Uniwersalna strategia bankowa
Model działalności gospodarczej przyjęty przez BA-CA w Europie Środkowej i Wschodniej opiera się na strategii ekstensywnej bankowości uniwersalnej. „Nie ograniczamy działalności do kilku krajów lub kilku wybranych segmentów gospodarki. We wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność, oferujemy wszystkie usługi dostępne we wszechstronnym banku” – zapewnia Hampel. Przez minione dwa lata BA-CA szczególnie aktywnie działał w sferze detalicznej. „Po zakupie Banku Biochim w Bułgarii, Banku Splitska w Chorwacji oraz Banku Central Profit w Bośni i Hercegowinie, oraz po przejęciu pozostałych akcji Banku BPH w Polsce, stworzyliśmy idealne warunki do dalszego rozwoju naszej bankowości detalicznej” – dodaje Hampel.
Równolegle z organicznym rozwojem sieci bankowej, BA-CA planuje rozszerzać ją również poprzez przejmowanie innych banków. „Możliwości przejmowania następnych banków będą pojawiać się zarówno w wyniku trwającego wciąż procesu prywatyzacji w niektórych krajach środkowoeuropejskich, jak również w wyniku dalszej konsolidacji rynku w tym regionie” – wyjaśnia Hampel. – „Tak czy owak, BA-CA będzie tu odgrywać aktywną rolę. Dzięki kapitałowi akcyjnemu przekraczającemu 6 miliardów euro, BA-CA posiada solidne fundusze pozwalające na dalszą ekspansję”.
BA-CA rozpoczął działalność w Europie Środkowej i Wschodniej 30 lat temu, zakładając przedstawicielstwo ówczesnego Banku Creditanstalt w Budapeszcie. Po zniknięciu żelaznej kurtyny Bank rozpoczął udaną ekspansję w pozostałych krajach tego regionu. Obecnie działa w 11 krajach a we współpracy z Grupą HVB posiadającą jednostki zależne w Rosji, Ukrainie oraz krajach bałtyckich, jest reprezentowany na szesnastu rynkach.