Spośród wszystkich polskich firm, duże przedsiębiorstwa stanowią zaledwie 0,2 proc., co nie oddaje jednak ich faktycznego znaczenia dla krajowej gospodarki – wytwarzają one bowiem ponad połowę polskiego PKB. Jak wynika z raportu Deutsche Bank „Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie”, mają one również bardzo specyficzne wymagania jeśli chodzi o produkty finansowe.
Niezależnie od przedmiotu działalności duże firmy cenią sobie bardzo spersonalizowane podejście i partnerską relację z bankiem.
Według raportu Ministerstwa Rozwoju „Przedsiębiorczość w Polsce”, na początku 2016 r. liczba wszystkich przedsiębiorstw zarejestrowanych w naszym kraju wyniosła 4,2 mln. W liczbie tej zawiera się ponad 1,8 mln aktywnych firm, z których aż 95,8 proc. stanowiły mikroprzedsiębiorstwa. Pozostałą część stanowiły przedsiębiorstwa małe (3,2 proc.) i średnie (0,8 proc.), a zaledwie 0,2 proc. to firmy duże. Mimo tak małego udziału w ogólnej liczbie firm, to właśnie te ostatnie przyczyniają się do wytworzenia ponad połowy wartości dodanej brutto w Polsce.
Duża liczba aktywnych przedsiębiorstw generuje popyt na przeznaczone dla nich produkty bankowe. Z danych KNF wynika, że w 2016 roku na polskim rynku funkcjonowało 38 banków komercyjnych. Dołączając do tego prawie 600 banków spółdzielczych oraz oddziały zagranicznych instytucji kredytowych, firmy mają wiele możliwości w zakresie nie tylko wyboru banku, ale także różnorodnych rozwiązań finansowych.
Optymalny dla przedsiębiorstwa model współpracy, zależy przede wszystkim od wielkości firmy. W dużych przedsiębiorstwach zapotrzebowanie na produkty bankowe jest większe, ponieważ funkcjonując w szerszej skali, wykorzystują takie rozwiązania, które w przypadku małych firm, działających lokalnie nie są potrzebne – np. wszelkie narzędzia pomagające zniwelować różnice kursowe. Z tego też powodu, w dużych firmach tworzone są zazwyczaj wyspecjalizowane komórki, których zadaniem jest zarządzanie płynnością oraz współpraca z instytucjami finansowymi.
Zaufanie i partnerska relacja
– Z badania Deutsche Bank „Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie” wynika, że najwięcej przedsiębiorstw (34 proc.) jest związana z jednym bankiem, współpracę z dwoma deklaruje 32 proc. badanych. Z trzema, bądź czterema instytucjami współpracuje tylko co czwarte przedsiębiorstwo – mówi prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. Współpraca z niewielką liczbą instytucji nie świadczy jednak o tym, że firmy nie chcą korzystać z różnorodności oferty bankowej. Zestawienie najchętniej wybieranych produktów dowodzi, że przedsiębiorstwa dostrzegają i doceniają zalety szerokiego wyboru rozwiązań finansowych, zarówno w zakresie obsługi bieżącej, zagranicznej wymiany handlowej, jak i finansowania inwestycji.
– W czasach, gdy oferta produktowa dla przedsiębiorców jest do siebie bardzo zbliżona, prawdziwą wartością staje się partnerska relacja pomiędzy bankiem a firmą. Wyniki raportu potwierdzają, że firmy doceniają stabilną współpracę z niewielką liczbą instytucji, opartą na zaufaniu i długoletnim partnerstwie – komentuje Maciej Sus, Dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank Polska.
Najczęściej wybierane produkty
Najpopularniejszym produktem jest karta płatnicza – wskazało ją 40 proc. ankietowanych firm. 39 proc. przedsiębiorstw nie wyobraża sobie działalności bez nowoczesnego rachunku walutowego.