W 2009 roku Bank Pocztowy w ramach działalności detalicznej chce obsługiwać pół miliona klientów i zapowiada rok bardzo dynamicznego rozwoju.
Bank Pocztowy planuje w 2009 r. udzielić kredytów detalicznych o wartości około 550 mln zł (z czego blisko połowę stanowić mają kredyty hipoteczne) i tym samym przekroczyć 1 mld zł w portfelu detalicznym. Dynamika przyrostu pożyczek gotówkowych, zgodnie z planami banku, powinna wynieść ponad 156%, co oznacza wzrost o ponad 200 mln zł. Również depozyty przy dynamice 140% powinny wzrosnąć o 350 mln zł i osiągnąć ponad 1,2 mld zł. Planowany na ten rok wynik na działalności bankowej to około 240 mln zł.
Prognozy Banku Pocztowego pokazują, że w 2009 r. będzie obsługiwał już 500 tys. klientów. Oznacza to, iż w rok pozyskanych zostanie blisko 120 tys. nowych klientów. Łączna liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, kont firmowych i oszczędnościowych wynieść ma 324 tys.
– Mimo, że w skali makro tendencje są odwrotne, Bank Pocztowy jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej i nie ma problemów z płynnością. Dlatego będzie to dla nas rok organicznego wzrostu biznesu, inwestycji w rozwój sieci na Poczcie, w nowe rozwiązania technologiczne oraz zwiększania skali działalności – mówi Szymon Midera, Wiceprezes Banku Pocztowego. Wyniki Nowego Konta Oszczędnościowego, prawie 50 tys. klientów w zaledwie 3,5 miesiąca zdeponowało na nim blisko 250 mln zł, pokazują, że możliwości są naprawdę duże – dodaje Szymon Midera.
Oferta na miarę oczekiwań klientów
Bank Pocztowy jest uniwersalnym bankiem stawiającym na dostępność. Stąd w jego ofercie znaleźć można proste produkty oparte na przejrzystych dla klienta zasadach, dostępne i przyjazne zarówno dla osób z małych miejscowości, jak i dużych miast. Proponuje rozwiązania dla seniorów, jak choćby Konto Nestor, jak i ludzi młodych, którzy korzystając z kredytu z dopłatami mogą kupić swoje pierwsze mieszkanie. Bank Pocztowy rozwijając bankowość elektroniczną, kieruje swoją ofertę również do klientów aktywnie i nowocześnie zarządzających swoimi środkami.
Szczególny nacisk położony zostanie na sprzedaż kredytu z dopłatami w ramach rządowego programu „Rodzina na swoim”. Dzięki nowelizacji ustawy o „finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania”, liczba lokali, które będzie można kupić z pomocą państwa wzrośnie kilkukrotnie. Jednocześnie za sprawą pośredników, z którymi Bank rozpoczyna współpracę, dostęp do kredytu stanie się jeszcze łatwiejszy. Bank chce w tym roku udzielić kredytów hipotecznych o wartości 250 mln zł. Rozważa również wprowadzenie kredytu hipotecznego w euro.
Innym produktem, na który w tym roku stawia Bank Pocztowy, jest Kredyt Raz Dwa, umożliwiający w bardzo prosty i szybki sposób, jedynie za okazaniem dowodu osobistego, uzyskanie od 500 zł do 5000 zł. Umowa kredytowa podpisywana jest przez bank z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego, dzięki czemu może zostać wygenerowana od razu po złożeniu wniosku. Dzięki automatyzacji procesu czas od złożenia wniosku do otrzymania gotówki zostanie skrócony do zaledwie 10 minut. Kredyt Raz Dwa stanie się jeszcze dostępniejszy, gdyż w 2009 r. poza Urzędami Pocztowymi i Oddziałami Banku Pocztowego uzyskać go będzie można przez Internet i Infolinię .
Zachętą dla nowych klientów mają stać się również nowe, interesujące lokaty.
W trzecim kwartale Bank Pocztowy zamierza również uzupełnić ofertę o ostatni z podstawowych, brakujący produkt – kartę kredytową.
Dla aktywnych klientów
Podstawowa oferta w ciągu roku ma zostać wzbogacona o konkurencyjne produkty dla klientów świadomie i aktywnie zarządzających swoimi środkami. Początkiem tych działań było wprowadzenie 1 stycznia 2009 r. programu „Ekstra Procent”, dzięki któremu klienci dokonujący bezgotówkowych operacji kartami płatniczymi Banku Pocztowego mogą zwiększyć oprocentowanie Nowego Konta Oszczędnościowego do nawet 8 proc. w skali roku. Zgodnie z planami Banku Pocztowego liczba kont oszczędnościowych wzrośnie z obecnych 45 tys. do przynajmniej 120 tys. do końca 2009 roku.
Bank planuje aktywizować swoich klientów stosując podobne rozwiązania także przy innych produktach – m.in. lokatach terminowych.
W pakiecie wygodniej
Przychodzący do Oddziału Banku czy okienka pocztowego klient chce otrzymać prostą, kompleksową usługę. Dlatego Bank Pocztowy proponuje pakiety i do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dołącza podstawowe produkty, najbardziej potrzebne w codziennym zarządzaniu finansami osobistymi.
To najwygodniejsze rozwiązanie, gdyż w pakiecie do Pocztowych Kont Standard, Plus i Nestor dołączane są dziś karta debetowa oraz dostęp do usług Pocztowy24 i PocztowySMS. Obecnie powiązane produkty oferowane są klientom odwiedzającym Oddziały Banku Pocztowego, jednak w planach jest zwiększenie dostępności pakietów poprzez zaproponowanie ich także w sieci Urzędów Pocztowych.
Bank myśli o zastosowaniu podobnego rozwiązania już w drugim kwartale 2009 r. również do Pocztowych Kont Firmowych. Nowi klienci w pakiecie z Pocztowym Kontem Firmowym z możliwością debetu, dostępem do bankowości elektronicznej i karty płatniczej będą mieć możliwość skorzystania z szybkiej linii kredytowej. Natomiast klienci posiadający już PKF będą mogli dodatkowo uzyskać kredyt w rachunku.
Rozwój kanałów mobilnych
Kontynuowane będzie tworzenie w Urzędach Pocztowych Stanowisk Finansowych. Bank chce, by na koniec roku funkcjonowało 2300 PSF-ów – obecnie liczba ta wynosi 1900.
Jednocześnie w 2009 roku, Bank Pocztowy znacznie zwiększy zakres operacji, które klienci będą mogli dokonywać bez konieczności wychodzenia z domu. Nowe funkcjonalności uzyska sklep z lokatami on-line, dzięki czemu możliwe stanie się nie tylko zakładanie, ale również zarządzanie lokatami za pośrednictwem Internetu.
Planowane jest także wprowadzenie wniosku o kredyt gotówkowy z ostateczną decyzją on-line. Jednocześnie umowę dotyczącą konta czy kredytu będzie można odebrać w dowolnym Urzędzie Pocztowym lub oddziale banku – na podstawie nadanego jej w systemie wnioskowym numeru.
Bank Pocztowy chce wprowadzić także nowe rozwiązanie bankowości mobilnej, pozwalające na dokonanie przez telefon komórkowy wszystkich operacji dostępnych w bankowości internetowej. Klient otrzyma wiadomość SMS z linkiem do adresu internetowego (WAP Push), z którego pobierze prostą aplikację, unikalną dla każdego użytkownika. Po zainstalowaniu jej w swoim telefonie uzyska dostęp do wszystkich operacji, które dotąd zarezerwowane były jedynie dla bankowości internetowej.
Szybką i łatwą komunikację klientów z bankiem ma zapewnić umieszczona na koncie każdego użytkownika on-line zakładka „wiadomości”, umożliwiająca sprawną wymianę informacji bez konieczności szukania dodatkowych adresów czy telefonów.
Kolejnym usprawnieniem w komunikacji na linii bank-klient będzie przygotowany specjalnie do tego celu czat. Przyniesie on korzyści klientom, którzy będą mogli wykorzystać go do przekazywania swoich sugestii oraz uwag pod adresem Banku Pocztowego, a także do pozyskiwania informacji o ofercie. Z kolei bankowi czat stworzy możliwość dokładniejszego zaznajomienia się z oczekiwaniami klientów. Nowa usługa ma wystartować jeszcze w styczniu.
Źródło: Bank Pocztowy